Bil
FAVORITTEN: Ford Cortina Mexico er Steinar Gjersruds favoritt, og etter 11 års restaurering nærmer den seg originalutførelsen (Bilde: Bjørn Eilert Eriksen)

Bitt av bil-basillen

Det er vel få personer her i Oppegård som kan skryte på seg å ha større bildilla enn Steinar Gjersrud.

- Som guttunge drev jeg drev litt med skihopping og bryting, men etter at jeg fikk lappen ble det bil og motor for full rulle, forteller bilentusiasten Steinar Gjersrud.

Gjersrud (68) på Sagstua i Oppegård kaster et beundrende blikk mot bakstussen av en Ford Escort 1600 GT som stikker ut av en av garasjene. Men bilen er langt fra alene i garasjene på Sangstua. I tur og orden står det eldre Forder i forskjellige farger under tak, biler han har under kontinuerlig restaurering.

En er lys blå, den neste mørkeblå, den tredje er rødlakkert og tilslutt perlen i samlingen - den hvite rallybilen Trond Schea kjørte sitt siste løp med.

– I tillegg har jeg nok hugget en del biler for å få reservedeler, medgir Gjersrud.

PS! Saken fortsetter under bildet!

KLENODIUM: Ford Cortina Consul, bilen Trond Schea kjørte sitt siste løp med.
KLENODIUM: Ford Cortina Consul, bilen Trond Schea kjørte sitt siste løp med. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

 

Favoritten Mexico

Favoritten og kjæledeggen hans, en Escort med tilnavnet Mexico, er en sjelden fugl i det norske markedet. Den ble tatt inn i under et 10-talls enheter til Norge. Mexico-navnet kom trolig etter seier i rallyet London-Mexico, tror Gjersrud.

– Dette er en bil som Jackie Stewart og Mäkinen kjørte, og her hjemme har Gunnar Kittelsen vunnet på Momarken med Ford Mexico. Riktignok startet jeg med en NSU i 1972, men Ford Escort Mexico var den første bilen jeg fikk satt i stand, trimmet og kjørte løp med. Gunnar Kittelsen hjalp til med motor, og det har han også gjort siden, sier Steinar.

Les også: Villa Sandvigen i ny drakt

Gjersrud er medlem av NMK Follo og tre år kjørte han med Ford Escort Mexico i Gruppe 1 standard 2-liters motor. I perioden 1978-81 hanket han inn gull, sølv, og bronse i mesterskapet.

– Det var gøy, fortsatt er jeg med i løp, sier han.

PS! Saken fortsetter under bildet!

KOSER SEG BAK RATTET: Steinar Gjersrud håper han snart kan kjøre løp med sin nyrestaurerte Mexico.
KOSER SEG BAK RATTET: Steinar Gjersrud håper han snart kan kjøre løp med sin nyrestaurerte Mexico. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

 

Restaurering i 11 år

Hans kjære Mexico hadde nok sett bedre dager. Etter 11 års oppgradering og restaurering begynner den igjen å se ut som i fordums storhetstid.

Les også: Portrett av lokalfotograf Natalia Pipkina

– Bilen går, og etter at jeg fikk tak i den igjen har jeg brukt mye tid på å få den tilbake i original stand. Målet er å kjøre løp med veteranen. Bortsett fra siste året har jeg vært med hele tiden, på asfaltbaner på Rudskogen og Våler.

PS! Saken fortsetter under bildet!

DEN RØDE: Escort MK2 kom noe senere enn Escort Mexico, men er hel ved, sier Gjersrud.
DEN RØDE: Escort MK2 kom noe senere enn Escort Mexico, men er hel ved, sier Gjersrud. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

 

Prosjekt Cortina

Hva så med Trond Scheas gamle Ford Cortina Consul?

– Jeg så den hos Greger Strøm og kjøpte den for 8-10 år siden. Bilen starter, og jeg arbeider med å få den opp å gå. Schea brukte den i veteran-rally og Cortinaen var den siste bilen han hadde. Selvfølgelig ligger det noe nostalgi i dette, men det et moro å ha det norske flagget og navnetrekket til Trond Schea på døren, sier Gjersrud.

– Hva med den røde Escorten du har?

Les også: Se bildespesial fra Thanks Jimi-festivalen

– Det er en Escort MK2 og kom senere enn Mexico. Motoren er skiftet, så det blir bra. Den siste jeg anskaffet er en blå Escort Coswort bygd med 4-hjultrekk. Nå driver vi med elektronikken for å få alt i orden, sier Steinar.

PS! Saken fortsetter under bildet!

GODT, GAMMELT HÅNDTVERK: Slik ser det ut oppe i panseret.
GODT, GAMMELT HÅNDTVERK: Slik ser det ut oppe i panseret. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

 

Anleggsmaskiner

Selv om Gjersrud og sønnene i dag driver som maskinentreprenør og anleggsgartner, gikk veien inn i yrket via landbruksskole på Årnes.

Les også: Solveig Gulbrandsen er klar for Mesternes Mester

Utenfor garasjen står en International Harvester, hans første traktor som et klart bevis på veien inn i yrket.

VETERAN: Med landbruksskole var det naturlig nok en IH traktor som ble første maskin for Steinar Gjersrud.
VETERAN: Med landbruksskole var det naturlig nok en IH traktor som ble første maskin for Steinar Gjersrud. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

 

Nyheter

Kommunale støygrenser blir ivaretatt

Kommunal- og modernisringsdepartementet (KMD) vedtok i dag reguleringsplanen for beredskapssenteret på Taraldrud. – Sanner har gitt oss en reguleringsplan som vi kan håndheve. Jeg kan garantere at vi skal kontrollere at støygrensene overholdes, sier ordfører Thomas Sjøvold. Les hele saken

Til toppen