Bil
FLATT BATTERI: Daniel Sørum sjekker ladespenningen. (Bilde: Atle Egil Knoff Glomstad)

Vinteren kommer! Er bilen din klar?

Det er travle dager hos Ødegården Auto, nå skal alle biler vinterklargjøres! De deler sine beste tips med våre lesere!

Verkstedmester Lars Engebretsen har full kontroll på alt som må gjøres, og han er fast bestemt på hvor viktig det er med vinterklargjøring. Ikke minst for sikkerheten.

– Lys, god sikt, gode pusseblader og frontruter er viktig nå som det regntunge høstmørket setter inn. Dette er alfa og omega, understreker han.

Også er det dekkskiftet da. Engebretsen forteller at mange allerede la om til piggdekk før fristen 1. november i år. I hvert fall de som skal til fjells.

Les også: Disse bildene kjøpte vi i 2016

– Mens piggfrie dekk kan du ta når du vil, sier han.

– Det er mange som kjører med disse gjennom sommeren også. Dessverre. Da har du dårligere egenskaper om sommeren på vinterdekk. Og når vinteren kommer, har du slitt ut dekket og fått dårlige vinteregenskaper i tillegg.

PS! Saken fortsetter under bildet!

FULL KONTROLL: Verkstedmester Lars Engebretsen er nøye på sikkerheten nå som vinteren er i anmarsj.
FULL KONTROLL: Verkstedmester Lars Engebretsen er nøye på sikkerheten nå som vinteren er i anmarsj. Foto: Atle Egil Knoff Glomstad

Nye biler

Nyere biler har både fordeler og ulemper med tanke på vinterklargjøring, mener Engebretsen:

– Den evige runddansen med lading av batteri slipper ingen unna. Heller ikke nyere biler, disse har et høyt strømforbruk.

– Det jo nesten slutt på låssylindre som fryser. Det problemet har jo løst seg selv på nyere biler. Men utfordringer med pakninger som fryser fast i dørstolper, gjelder fortsatt. Her er det viktig å rengjøre og legge på silikon, fortsetter han.

Les også: Hvem eier denne mystiske bilen?

– Oljeskift og filter er også viktig før vinteren. Hvis du følger serviceintervallene på bilen, så skal jo det være grei skuring. Nå har jo bilene blitt så flinke til å si fra selv når de trenger service, så de fleste hører på bilen sin når det gjelder dét, smiler Engebretsen.

Å skifte til vinterdekk selv, er ikke lenger noe for Hvermannsen:

– Nye biler har jo blitt så kompliserte. Bilene har jo elektroniske sensorer som må kodes inn når du setter på nye hjul. Så slike ting setter folk bort nå, sier Engebretsen.

PS! Saken fortsetter under bildet!

DEKKSKIFTE: Vinterklargjøringens første bud.
DEKKSKIFTE: Vinterklargjøringens første bud. Foto: Atle Egil Knoff Glomstad

Elbiler

Elbiler står jo på lading, og slipper dermed unna den årlige høstladingen.

– Og du slipper dette med viftereimer, oljeskift og dynamo. Men et friskt 12 volts batteri i en elbil er like viktig.

Les også: Bitt av bilbasillen

som i andre biler. Dette går jo på lys, låsing, vinduspussere og alt annet i bilen, bortsett fra driften. Men elbiler slipper heller ikke unna øvrig vinterklargjøring, poengterer Engebretsen.

PS! Saken fortsetter under bildet!

UNDERSTELLSBEHANDLING: Even Fearnley tar seg av understellet.
UNDERSTELLSBEHANDLING: Even Fearnley tar seg av understellet. Foto: Atle Egil Knoff Glomstad

Dekkhotell

Engebretsen mener folk flest er glade for å slippe å klargjøre bilen selv:

– Så lenge de slipper, og kan betale seg ut av det, så er vel det greiest, ler han.

Les også: Fyllekjørte med barn i bilen

– Vi har jo rundt 430 biler på vårt Dekkhotell også. Der legger vi om dekkene, lagrer dem, vasker dem og tar kontakt med kunden før sesong hvis de trenger nye dekk, og hvis det er skader på felger og slike ting. Dette er en totalpakke mange velger å benytte seg av, avslutter Engebretsen.

PS! Saken fortsetter under bildet!

DEKKOPERASJON: Karol Klein klargjør nok et dekk.
DEKKOPERASJON: Karol Klein klargjør nok et dekk. Foto: Atle Egil Knoff Glomstad

De beste tipsene! 

Her er de beste tipsene for vinteren hva gjelder bil. Følger du disse, er du sikret en bedre vinter på fire hjul! Du kan eventuelt også oppsøke et lokalt verksted for å få noen til gjøre jobben dersom du ikke ønsker å gjøre det selv!

1. Dekk

På glatte vinterveier må du ha gode vinterdekk. Minimum tillatt mønsterdybde er tre millimeter.

2. Smør låser og dører

Vann som samler seg langs dørlister og i dørlåser, fryser fast dørene. Smør derfor alle låser med låseolje. Bruk ikke låsspray annet enn i nødsfall. Stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk En stift varer i flere år.

3. Sjekk batteriet

Det er lett å unngå flatt batteri dersom du sjekker dette før den verste kulden setter inn.

4. Mororvarmeren

Sjekk at motorvarmeren virker.

5. Bruk tynnere motorolje

Tynnere olje gjør at motoren starter lettere i kulden.

6. Sjekk frostvæsken

For lite frostvæske i systemet kan føre til at kjølevannet fryser og slår sprekker i radiator.

7. Lys

Kontroller at alle lysene virker som de skal. Helt avgjørende i vintermørket.

8. Rutene

Reparer steinsprut før vinteren kommer, så ruten ikke sprekker. Sørg for å ha ren og klar frontrute. Husk også å vaske den på innsiden.

9. Vindusviskere

Må være rene og hele. Bytt om nødvendig.

10. Bruk håndbrekket jevnlig

Håndbrekket har lett for å sette seg fast i kulda. 

12. Understellet

Det er alltid lurt å sjekke understellet for rustdannelser. Salting av veier fører til en ekstra belastning for bilen, og rust kan i verste fall tære på bremseanlegg og bærekonstruksjon.

13. Avis-trikset

Legg avispapir under gulvmatten. Dette er et godt, gammelt triks for å unngå fukt på innsiden. Gjør du det, slipper du kanskje også is på rutene på innsiden, og dertil dugg. Husk å skifte ut avisene med jevne mellomrom!

14. Skrapesyke

Har du ikke garasje, kan det være smart å legge på et pledd eller et håndkle over frontruten, så slipper du å skrape den, dersom du ikke har en top-hat.

Til toppen