Darius Visakavičius har erfaring som sjåfør i Norge og er instruktør på økonomikjøringskurset hos Girteka i Vilnius. Alle detaljer fra kjøringen registreres på en USB-pinne, og i bakkant viser de registrerte dataene hvordan sjåføren har gjort det.

Girteka-sjåførene har trippel legelønn

Å få jobb som sjåfør til og fra Norden og Norge er populært blant Girteka-sjåfører. Bare de beste får den godt betalte jobben.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Alle sjåfører som vil jobbe i Girteka må gjennom et tre-dagers kurs som omfatter blant annet sikkerhet, lastsikring, pallehåndtering og økonomikjøring.

Dette kurset må alle Girtekas sjåfører gjenta annet hvert år.

Tre regioner

I tillegg må sjåførene gjennom ulike kurs tilpasset de tre sonene som Girteka har delt virksomheten sin inn i: Russland, Europa og Norden. For å få lov til å kjøre en av Girtekas lastebiler i Norge vinterstid, må man ta ytterligere ett kurs, som må tas på nytt foran hver vinter.

Dette er et kurs spesielt tilpasset norske forhold, og treakslede trekkvogner.

- Alt registreres i datasystemet som holder orden på hvem som har hvilke godkjenninger og får kjøre hvor, forteller Jolita Šližytė som er avdelingsleder ved Girtekas «Drivers Academy» i Vilnius.

Lukrativt i Norden

Og jobben som sjåfør i den nordiske avdelingen er populær.

- Sjåførene er motivert til å klare kurset, for man tjener mer på å kjøre til Norge enn til Europa eller Russland, forteller markedssjef Ieva Venskuviene.

En sjåfør på Norden får utbetalt rundt 2200 euro i måneden, noe som tilsvarer i overkant av 20.000 kroner. Det er over tre ganger mer enn en gjennomsnitlig offisiell legelønn i Litauen.

Før man blir sjåfør på nordisk avdeling må man ha kjørt minst to år i Europa. Dermed kan Girteka gjøre seg flid med å plukke ut de beste sjåførene til de krevende norske veiene.

Powered by Labrador CMS