UTFORDRINGER: Pendlerne i området vårt raser mot NSBs mange forsinkelser.
Debatt
UTFORDRINGER: Pendlerne i området vårt raser mot NSBs mange forsinkelser. (Bilde: Peder Blümlein)

– Jeg betaler, og har krav på et kollektivtilbud som fungerer!

Innsender tordner ut mot NSBs togtilbud.

Jeg heter Laila Austrheim, og jeg bor i Oslo. Jeg bor på Holmlia, og jobber i sentrum. Jeg er tilhenger av kollektivtransport, og bruker derfor tog til jobben hver dag.

Mossetoget bruker 10 minutter fra Holmlia stasjon til Oslo S, lokaltoget bruker 12. Jeg bruker 7 minutter på å gå til Holmlia stasjon og 10 minutter fra Oslo S til jobben. Dette er en helt akseptabel reisevei når man bor 10 km fra sentrum.

Les også: NSB-sjefen: – Har ikke folk til normal togtrafikk

I 2018 har det vist seg at jeg ikke lenger har en akseptabel reisevei. Det tar nemlig fortsatt 10-12 minutter med toget, men toget går ikke når det skal. Enten er det innstilt, eller så er det forsinket. Nesten hver dag.

Her er noen eksempler

Antakelig tenker du at jeg overdriver, men jeg skal gi deg noen eksempler:

I forrige uke var det vinterferie på skolene i Oslo. Datteren min og en klassevenninne var påmeldt idrettsskole i sentrum, mandag til torsdag, og jeg fulgte dem dit hver morgen. Skolen hadde oppmøte klokken 9, så jeg regnet med at med 08.18-toget fra Holmlia ville vi ha god tid.

UTFORDRINGER: Det er ikke enkelt å holde følge eller pendle med tog for tiden.

Mandag sjekket jeg Ruter-appen før vi gikk hjemmefra, og da var det ingen tog som gikk (grunn ukjent). Bare store forsinkelser og innstillinger, og lite å satse på.

Les også: – Betal for et tog som ikke kommer, og få ståplass på kjøpet

Vi løp derfor til alternativet vi har fra Holmlia, nemlig 80E-bussen. Den rakk vi akkurat ikke, så vi kastet oss på 79 Grorud til Hauketo, og rakk akkurat en 81-buss derfra. Vi rakk å være på plass akkurat klokken 9, og det var bare flaks.

Tirsdag sto det i appen at toget skulle gå som normalt, så vi gikk til Holmlia stasjon. Da vi kom dit sto det at toget var innstilt. Neste tog, som skulle gå 08.32, gikk ikke før 08.40, og vi fikk igjen veldig dårlig tid.

Onsdag var det tilsvarende mandag, og vi tok bussen. Da var vi heldigvis litt bedre forberedt, så vi fikk ok tid. Men bare så det er nevnt så tar bussen 20-25 minutter til Tollboden, og er jo egentlig ikke et alternativ.

Les også: – Betal for et tog som ikke kommer, og få ståplass på kjøpet

Torsdag gikk 08.18-toget som det skulle, og vi var nesten i sjokk.

Lang svartid

Et annet eksempel er i morges. Etter å ha sendt inn klage til NSB via skjemaet på nettsiden deres, og å ha fått svar en måned etter, brukte jeg NSB-appen (og altså ikke Ruter-appen) for å være helt sikker på at toget jeg skulle ta faktisk gikk. I følge NSB skal altså deres app være helt oppdatert. Toget jeg pleier å ta er et innsatstog som går 07.58 fra Holmlia, og det er risikosport å satse på innsatstog i disse tider, men det sto altså at det skulle gå som normalt. HURRA!, tenkte jeg, kan det virkelig stemme? Det kunne jo ikke det.

Les også: NSB-sjefen: – Har ikke folk til normal togtrafikk

UTFORDRINGER: Det er ikke enkelt å holde følge eller pendle med tog for tiden. Foto: Privat

Jeg småløp for å rekke toget, men luktet lunta da et tog kjørte fra perrongen rett før jeg kom ned. Det var nemlig 07.48 som var 10 minutter forsinket. Men fortsatt sto det altså på tavla på sporet at 07.58 skulle gå som normalt. Det sto fortsatt klokken 08.08. Det sto heller ingenting om at dette toget var forsinket på hovedtavla med oversikt over alle togene. I den berømte appen sto det heller ingenting om at dette toget var forsinket.

Les også: – Betal for et tog som ikke kommer, og få ståplass på kjøpet

08.15 kom det beskjed over høyttaleren (altså 17 minutter etter at innsatstoget skulle ha gått, 13 minutter etter at lokaltoget skulle ha gått, og 7 minutter etter at toget etter det skulle ha gått) om at innsatstoget skulle komme i det andre sporet. Ok ja. I spor 2 (det opprinnelige sporet) kom det et forbipasserende tog med masse plass, og det stoppet, men kunne ikke åpen dørene. Nå hadde det i mellomtiden kommet opp på tavla at 08.02-toget sto på Kolbotn. Ingenting om beregnet ankomsttid. Innsatstoget kom i spor 1, og det gikk 08.18. I toget fikk vi beskjed om at forsinkelsen skyldtes et tog som hadde problemer med dørene, som sperret for de andre togene på Kolbotn. Så det var altså dagens problem. Jeg har lagt ved noen bilder.

Mange grunner

Grunnene er mange. De jeg har sett på infotavler og hørt over høyttalere er signalfeil (en god kjenning), strømstans i en eller annen tunnell, gjerne mellom Skøyen og Oslo S, sykdom, for få togsett og sporvekslingsfeil. Og det var de jeg kom på i farta.

I tillegg er det jo det man leser i media om for mange oppsigelser. Som visstnok skal bedre seg i mai/juni. Men i juni stenger de jo uansett Østfoldbanen, og setter opp buss for tog i 6 uker. Det er fast hvert år, og fungerer absolutt ikke optimalt. Så vi får vel se for oss at vi får et normalt kollektivtilbud i august da eller?

Les også: NSB-sjefen: – Har ikke folk til normal togtrafikk

Jeg avslutter der jeg startet. Jeg bor i Oslo. Jeg er IKKE en pendler! Om jeg bruker buss, t-bane, trikk eller tog til jobben skal ikke ha noen betydning. Jeg bor i en storby, betaler 736 kr i måneden for månedskort, og har krav på et kollektivtilbud som fungerer. Punktum.

UTFORDRINGER: Pendlerne i området vårt raser mot NSBs mange forsinkelser. Bilde: Peder Blümlein

 

Debatt

Fordoblet ledergruppe?

Som næringslivsledere med omfattende erfaring fra omstilling, tror vi at stordrift kan gi effektivitetsøkning, men det forutsetter endringsledelse i alle ledd. Det begynner på toppen. Men i dette tilfelle skal lederne beskyttes og fotfolket tydeligvis løpe fortere. Les hele saken

Til toppen