MUSIKER OG PRODUSENT: Trond Kjelsås har startet sitt eget plateselskap, og nettopp gitt ut den første platen på LydFest, en akustisk plate med gitarist Petter Richter.
Kultur
MUSIKER OG PRODUSENT: Trond Kjelsås har startet sitt eget plateselskap, og nettopp gitt ut den første platen på LydFest, en akustisk plate med gitarist Petter Richter. (Veronica Grude Docker)

En klassisk LydFest

Trond Kjelsås har gjort noe så motstrøms som å starte plateselskap i disse «streaming-tider.» Her skal han gi ut jazz og klassisk akustisk musikk, og den første platen er allerede ute.

– Plateselskapet er nytt av 2018. Den første utgivelsen kom nå, så man kan si at det ble født på ekte i august i år, men studioet har vært her siden 2012. Da flyttet vi det hit for det var håpløst å ha det i byen, sier musiker og plateprodusent i LydFest, Trond Kjelsås.

Rent og ekte

Nå ligger studioet i en nybygget del i det gamle huset han deler med sin musiker-kone, Ingvild Habbestad, og deres barn på Sofiemyr. Han gjort alt selv, og når man lukker døren bak seg er det lydisolerte studioet helt stille. Her inne skal han jobbe med artister for å, som han selv sier det: få den klassiske musikken vitalisert igjen.

Les også: Eventyret fortsetter

– Det lyder kanskje som en floskel, men det er musikk som ofte forbigår ungdommen litt. Jeg er veldig opptatt av at det skal låte som det gjør, det skal være et ærlig, rent og ekte lydbilde. Det jeg er best på, eller kanskje mest opptatt av, er akustiske innspillinger. Da blir det fort jazz og klassisk, forteller han.

Trond Kjelsås har startet lydstudioet og plateselskapet LydFest i Wesselsvei 7 på Sofiemyr Foto: Veronica Grude Docker

Den første platen hans er allerede ute, en innspilling med gitaristen Petter Richter.

– Det er en vakker akustisk gitar, og jeg har vært veldig nøye med den plata for å få den til å låte som den gjør. Jeg er opptatt av hvordan en sånn gitar egentlig låter, hva kan vi få ut av den uten å style den opp så veldig, sier han.

Degradert lyd

Platen er ute både digitalt og fysisk. Kjelsås er fortsatt opptatt av det fysiske produktet, selv om cd-plater er i ferd med å dø ut.

– Det handler litt om at man jobber med prosjekter man ikke kan ta på. Det er jo et lydmessig produkt, men ikke taktil, så jeg har alltid tenkt å trykke noen fysiske eksemplarer. Dessuten er den lyden man får på streaming en degradert lyd, det vet ikke alle. Det er ikke så god lyd som man får på en cd. Fra et lydperspektiv er det viktig å tilby musikken så bra som vi vil den skal være, sier han.

STORE DRØMMER: Trond Kjelsås i studioet sitt på Sofiemyr. Han drømmer om å jobbe med de store orkestrene. Foto: Veronica Grude Docker

Må stemme med én gang

Noen utfordringer kommer det også når man har «hjemmekontor.» En av dem er å begrense jobben, en annen kan være ting utenfor hans kontroll.

– Det er ikke uvanlig at jeg må si til, for eksempel, en gravemaskinfører utenfor: Har du lyst på lunsj, eller kan du grave et annet sted den neste timen? Hvis ikke får man Schubert med gravemaskin på, det hadde nok ikke han tenkt og ikke jeg heller, humrer Kjelsås.

Les også: Carina henter store navn til lille Kolben

– Den metoden som jeg jobber med, som passer for denne typen musikk, er at alle musikerne er tilstede og spiller samtidig. Så når man tar det opp så må alt stemme på én gang. Det trigger meg også at man ikke kan legge en stemme etterpå, alle må spille optimalt, mik-plasseringen må være optimal, og det kan ikke være en motorsykkel som kjører på utsiden.

 

Drømmer om KORK

Drømmen er å få jobbe med store orkestrene.

– Det er på måte den hellige gral i klassisk opptak, det er en teknisk krevende og omfattende jobb. Det hadde vært veldig gøy å jobbe med KORK, særlig siden Ingvild jobber der.

Til toppen