SØT MUSIKK: Det var i musikklassen på Ski Vgs at Erlend og Ingvild møtte sine kjære og de har alle holdt sammen siden. Ingvild bor her med sine barn og mannen Trond Kjelsås - som også er musiker!
Kultur
SØT MUSIKK: Det var i musikklassen på Ski Vgs at Erlend og Ingvild møtte sine kjære og de har alle holdt sammen siden. Ingvild bor her med sine barn og mannen Trond Kjelsås - som også er musiker! ( )

Musikalske gener

Tvillingparet Erlend og Ingvild Habbestad (35) er skapt av, og lever for, musikk.

Tvillingene kommer fra en musikalsk familie. Mor og kateket Inger Elisabeth Brammer Habbestad og far, komponist Kjell Habbestad, er dypt involvert i musikken.

At alle tre barna skal ha et hjerte for musikk, er ingen selvfølge. Men her snakker man sterke musikalske gener!

Habbestad Ensemble

– Det hele startet en morgen da vi var 8 ½ år. Mor og far kom inn på rommet og spurte oss om ikke Erlend ville spille cello, Ingvild fiolin, og storesøster Ida fløyte, forteller de to.

Og slik ble det! Siden har de spilt på hvert sitt instrument, og Erlend og Ingvild har blitt profesjonelle musikere og gjort yrkeskarriere av den morgenen. Ingvild er førstefiolinist i Kringkastingsorkesteret (KORK), og Erlend er cellist i Operaorkesteret. Ida gikk en litt annen vei innen musikken, og ble musikkritiker og redaktør for den nettbaserte musikkavisen Ballade.

Saken fortsetter under bildet. 

FAMILIEENSEMBLE: The Habbestad Ensemble ga ut tre album med familien under
FAMILIEENSEMBLE: The Habbestad Ensemble ga ut tre album med familien under "The Habbestad Ensemble" i 1998, 2001 og 2003.

Grep muligheten

– Jeg synes det var helt greit å få foreslått et instrument på denne måten og jeg grep muligheten med begge hender! Det er kanskje slik at i en tid med så mange valgmuligheter kan det til slutt bli vanskelig å velge. Jeg har i alle fall aldri angret på at jeg begynte med cello, sier Erlend.

Ingvild er enig:

Les også: Julekonsert som maner til omkamp

– Jeg er veldig fornøyd med instrumentene de forelo for oss. Fiolin var mitt instrument fra dag en, sier Ingvild.

De spilte først på Oppegård kulturskole, siden som hospitanter ved Østlandets Musikkonservatorium og som elever ved Barratt Dues musikkinstitutt, før de gikk videre på musikklinja på Ski videregående skole, og med musikkstudier i Oslo og Stockholm.

 

 Saken fortsetter under bildet. 

Bilde: Synnøve Sundby Fallmyr

På tur opp og på turné

Og dermed var Habbestad Ensemble skapt. Denne musikalske familien hadde litt andre sommerferier på slutten av 90-tallet enn naboungene; de reiste på turne, for eksempel til USA.

– Det var helt topp! Vi fikk både reise og spille musikk! Det ble til og med tre album av dette, sier de og ler.

Les også: Gleder oss til å jobbe sammen

Vokst opp sammen, spilt sammen hele livet. Det gode søskenforholdet merkes fort, og man kan nesten ikke en gang forestille seg at de har kranglet - hvis de i det hele tatt har det, da.

Dyktige

Denne musikalske familien hadde litt andre sommerferier på slutten av 90-tallet enn naboungene; de reiste på turné som Habbestad Ensemble, åtte turer til USA og mange konserter innenlands.

– Det var helt topp! Vi fikk både reise og spille musikk! Det ble til og med tre album av dette, sier de og ler.

Les også: En vakker juleutstilling

Vokst opp sammen, spilt sammen hele livet. Det gode søskenforholdet merkes fort, og man kan nesten ikke en gang forestille seg at de har kranglet – men som Erlend sier: Fordi vi kjenner hverandre så godt er Ingvild kanskje den jeg synes det er vanskeligst å øve med, men morsomst å spille med.

Det er ikke alle som ønsker å satse på musikk som klarer det i så stor grad som disse to. Å få fast jobb som klassisk musiker kan være utfordrende.

– Mor og far har vært flinke til å informere oss hele veien om at det er vanskelig å få seg jobb, og at det går an å ha det som hobby, sier Ingvild.

Les også: Gleder oss til å jobbe sammen

– Det som er litt morsomt, er at Ingvild begynte i Operaorkesteret, og jeg var mye som freelancer i KORK, og nå har vi byttet plass, sier Erlend.

I KORK har man ulike produksjoner fra uke til uke, mens Operaorkesteret har større og parallelle produksjoner som strekker seg over lengre tid.Ingvild har spilt i KORK siden 2010, og var før det ansatt i Operaen og Filharmonien. Hun er også stadig innom Det norske kammerorkester. Erlend var frilanser en stund, og har spilt i blant annet Kammerorkesteret og Filharmonien, før han endte opp i Operaorkesteret.

Saken fortsetter under bildet. 

BARN AV SOFIEMYR: De vokste opp her i Wessels vei, og etter hvert dro Erlend til Oppegård, men Ingvild
BARN AV SOFIEMYR: De vokste opp her i Wessels vei, og etter hvert dro Erlend til Oppegård, men Ingvild "hoppet rett over gjerdet"; til mormors hus. Bilde:  Synnøve Sundby Fallmyr

Svartskog på julaften

Du har kanskje hørt dem spille før! Hvis du har vært i Oppegård kirke på julaften, har du nok fått med deg Habbestad-familien på julegudstjenestene der.

– Det er noe av det vakreste med julen. Åh, det savner jeg skikkelig. Og jeg håper folk savner oss, sier Ingvild.

Les også: Sterkt salg for lokalakevitten

De måtte slutte å spille der i 2015 fordi sønnene hennes synger i koret i Sofiemyr kirke.

Erlend mimrer:

– Da er det julestemning, da! Når vi spiller julesalmer med frosne fingre fra galleriet, og kjenner julefreden senke seg.

 

JULESTEMNING: Oppegård kirke - den mange kaller Svartskog kirke, men som ikke heter det. Her spilte Habbestad i flere år på julaften. 
JULESTEMNING: Oppegård kirke - den mange kaller Svartskog kirke, men som ikke heter det. Her spilte Habbestad i flere år på julaften.  Bilde:  Synnøve Sundby Fallmyr

 

Til toppen