MANGE SEERE: Produsent for Juleaksjonen, Ingar Kristiansen, og prosjektleder i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen, håper mange i kommunen benker seg foran TVen lørdag kveld.
Nyheter
MANGE SEERE: Produsent for Juleaksjonen, Ingar Kristiansen, og prosjektleder i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen, håper mange i kommunen benker seg foran TVen lørdag kveld. (Veronica Grude Docker)

– Bli fadder til jul

Lørdag 16. desember er det klart for Juleaksjonen på TV2. Denne gangen er det Røde Kors som står i fokus. Bak kulissene står to fra Oppegård.

Juleaksjonen på TV2 drives frem av høyst lokale krefter.

Prosjektleder i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen, og produsent i The Oslo Company, Ingar Kristiansen, er begge bosatt i Oppegård, henholdsvis på Sofiemyr og Ingieråsen.

Nå skal de lage tre timer direktesendt TV, for å skaffe faddere til Røde Kors, og håper mange fra Oppegård skrur på TVen førstkommende lørdag.

Redder liv hver dag

Larsen har jobbet i Røde Kors i snart elleve år, og har lagt ned omtrent ett års arbeid i å få på plass alt som skal til før aksjonen går på luften.

– Jeg synes det er utrolig motiverende å gå jobben og vite at jeg redder liv hver dag. Også når man ser hvor mye hjelpen kan gjøre, det er så lite som skal til for at folk skal ha det litt bedre, sier Larsen.

Les også: – Kampen er ikke over

Og det er det som er poenget med årets aksjon. At det nytter å hjelpe, selv om man ikke kan hjelpe alle.

– Jeg pleier å si til de jeg jobber med: hvis du lurer på hvorfor du er med på denne sendingen, så er det fordi du vil være med på å gi barn i nød en mulighet, sier produsent Kristiansen.

NB! Saken fortsetter under bildet!

MANGE SEERE: Produsent for Juleaksjonen, Ingar Kristiansen, og prosjektleder i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen, håper mange i kommunen benker seg foran TVen lørdag kveld.
MANGE SEERE: Produsent for Juleaksjonen, Ingar Kristiansen, og prosjektleder i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen, håper mange i kommunen benker seg foran TVen lørdag kveld. Bilde: Veronica Grude Docker

Kjente fjes

Han forteller entusiastisk om sendingen og om hvordan de har jobbet med å få hele TV2 til å stille seg bak Juleaksjonen.

– På sikt ønsker vi at Juleaksjonen skal bli like viktig for TV2 som TV-aksjonen er for NRK, sier Kristiansen.

Les også: Knut Slatleim får ny tilitt i Kolbotn

Og det blir mange kjente fjes, både de som har reist til satsingsområdene, og de som skal levere underholdning på scenen. Blant annet, Kurt Nilsen, Tone Damlie, «The Voice»- vinner Thomas Løeseth, Hanne Sørvaag og Emelie Hollow, for å nevne noen.

– Det blir en sending med god underholdning, sterke historier, gode samtaler og masse kjendiser, sier de samstemt.

Til toppen