BOM-TUR: Gruppeleder for Høyre Akershus, Gunnar Melgaard ved pendlerparkeringen til Rosenholm stasjon. Planen var at tog-pendlere skulle betale bomavgift for å parkere bilen her.
Nyheter
BOM-TUR: Gruppeleder for Høyre Akershus, Gunnar Melgaard ved pendlerparkeringen til Rosenholm stasjon. Planen var at tog-pendlere skulle betale bomavgift for å parkere bilen her. (Foto: Synnøve Sundby Fallmyr)

Det blir ingen bompenge-sjokk på Rosenholm

I utgangspunktet skulle pendlere betale bomavgift for å ta toget, men nå er politikerne enige om å finne en løsning.

Fra 1. mars 2019 skal de nye bomstasjonene på plass i Akershus som en del av Oslopakke 3.

Den nye bomringen langs Oslo-grensen  gjør at all biltrafikk fra Follo må betale for å krysse bygrensen, og for Oppegård-folk er det snakk om hele seks stasjoner.

Les også: Her kommer bomstasjonene

Men i høst foreslo sekretariatet i Oslopakke 3 å legge bomstasjonen rett før innkjøringen til pendlerparkeringen på Rosenholm, og dermed må pendlere betale bomavgift få meter før de setter fra seg bilen for å ta toget.

Men - nå har politikerne blitt enige om en løsning!

Saken fortsetter under bildet. 

PENDLERPLASS: Ved Rosenholm stasjons pendlerparkering, som du ser i bakgrunnen, er det mange fra Oppegård som parkerer bilen sin før de tar toget til jobb.  Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

Tror på løsning

– Det ble for dumt. Vi har fått flertall i Oslo bystyre og Akershus fylkesting for at tog-reisende fra Oslo og Akershus ikke skal betale bompenger ved å parkere på Rosenholm. Saken avgjøres i Stortinget, men jeg har stor tro på at det blir en god løsning, sier gruppeleder for Høyre Akershus, Gunnar Melgaard.

Han oppfordrer Oppegård kommune til å gå i dialog med Akershus fylke og Statens vegvesen om å utvide innfartsparkeringen på Rosenholm fra 2019.

Ikke utvidet parkering

Ordfører Thomas Sjøvold er veldig fornøyd med en løsningsorientert prosess.

– Dette var jo gode nyheter, sier han.

Men han forteller at bussparkeringen er kommunal grunn som for tiden leies av Unibuss, og den kommer ikke til å bli brukt til innfartsparkering.

Les også: Nå er Oppegård Høyre og Ski Høyre historie

– Det kommer til å koste mye, og det er mye mer lønnsomt å benytte seg av moderne elektronikk. Det finnes blant annet bomsystemer hvor man må passere to bommer for å betale, og det kunne jo vært en løsning her, sier han.

Saken fortsetter under bildet 

BOMSKUDD: Gunnar Meelgard, gruppeleder Høyre Akershus, viser hvor det var meningen av bomstasjonen skulle stå ved Rosenholm stasjon. De nye bommene skal komme mars 2019, og hverken Akershus- eller Oslo-folk skal betale bom for å parkere på Rosenholm - er håpet. Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

Sparer mye

Det er flere grunner til at Oppegård-folk benytter seg av denne parkeringen: den er i nærheten, og det er ikke plass på parkeringen ved Kolbotn stasjon.

Les også: Busskaos i Vallhallaveien

Men i tillegg ligger Rosenholm akkurat innenfor sone 1, mens Kolbotn er i sone 2. Som voksen sparer man da 569 kroner hver måned ved å ta toget fra Rosenholm, med de nye billettprisene som gjelder fra 28. januar.

Sprengt kapasitet

PENDLER: Tora Færner Lange er en av de som tar toget fra Rosenholm. Foto: Privat

Tora Ferner Lange er en av de som benytter seg av pendlerparkeringen hver dag hun skal på jobb.

Da kjører hun fra Svartskog til Rosenholm, og har vært fornøyd med pendlerparkeringen så langt.

Les også: Nå er Nordre Follo MDG stiftet

– Men det som bekymrer meg, er kapasiteten på parkeringsplassen. Det er viktig at plassen ikke blir mindre, for kapasiteten er allerede ganske sprengt, sier Lange.

Hun har inntrykk av at de fleste som bruker denne parkeringen, kommer fra Akershus-siden.

Løsningen ikke klar

Det er ifølge Melgaard ikke bestemt hvordan løsningen blir, men han er sikker på at det blir en løsning som står på pendlernes side.

Om det blir en avdelt parkeringsplass med gjerde, eller at man benytter seg at ny elektronikk, blir neste steg i fasen. Først må innstillingen godkjennes i Stortinget.

Les også: Håkon Gulbrandsen er ny leder i SV

– Politikerne er enige om at vi må finne en løsning, men hvordan det rent praktiske blir, er foreløpig ikke bestemt. Det er jo over et år til bomsnittet kommer opp, så det må bestemmes i løpet av 2018, avslutter Melgaard.

Saken fortsetter under bildet. 

POPULÆRT: Pendlerparkeringen ved Rosenholm stasjon. Den ligger i Oslo kommune, og bruen som fotografen står på, markerer kommunegrensen. På grunn av at Rosenholm stasjon ligger i sone 1, og Kolbotn stasjon i sone 2, er det mange fra Oppegård som setter bilen her før de tar toget.  Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

Oslopakke 3

Det er Akershus fylkeskommune og Oslo kommune som «eier» Oslopakke 3, og avtalen for denne pakken gjelder frem til 2036.

Innen den tid er det mange store og små prosjekter for over 70 milliarder kroner som skal fullføres, blant annet forbedring av kollektivtilbudet og sykkelstier.

Les også: Slik blir The Wells nye gigant-hotell

I høst økte bompengene til 44 kroner for bensin- og ladbare hybridbiler, med ti kroner ekstra i rushtiden.

Fra mars 2019 skal også nullutslippsbiler (el- og hydrogenbiler) betale bomavgift, sannsynligvis ti kroner per passering.

Her er en oversikt over alle de planlagte nye bomstasjonene. 

BOM HER OG DER: Rosenholm, Fjellveien og Skiveien er noen av de nye veiene som får bom. E18 Mossevei skal også få bom.  Foto: Skjermdump

 

 

Til toppen