Nyheter
NYE HELIKOPTRE: Dette er de nye politihelikoptrene som skal ha base på Taraldrud (Bilde: Illustrasjonsfoto Conrad Mohr AS)

Dobbelt så mye helikopterstøy

Politiets valg av helikopter vil støye over dobbelt så mye som alternativet ved avgang og landing, og nærmere tre ganger så mye ved overflyvning.

Mandag 14. august signerte politiet kontrakten på de nye politihelikoptrene. Valget falt på Leonardo AW169, som bråker over dobbelt så mye som alternativet, Airbus H145T2, ved overflyvning, Ifølge tall fra EASA (European Aviation Safety Agency).

Ifølge Politiinspektør, Torgeir Haugen, i Politidirektoratet (POD) var den samlede evalueringen at AW169 er det beste alternativet.

Les også: – Beredskapssenteret ønskes velkommen

– Politiet har etter en offentlig anskaffelsesprosess valgt et helikopter av typen AW169 produsert av Leonardo. Helikoptertypen ble valgt ut ifra en samlet evaluering basert på ytelse, pris og risiko, hvor også støy ble evaluert, sier Haugen.

– Begge helikoptrene var innenfor maksimal støyverdi fastsatt av EASA, sier Haugen videre.

PS! Saken fortsetter under bildet!

STØYENE ALTERNATIV: Dette helikopteret (AW169) er valgt som politihelikopter, men støyer dobbelt så mye som alternativet..
STØYENE ALTERNATIV: Dette helikopteret (AW169) er valgt som politihelikopter, men støyer dobbelt så mye som alternativet.. Foto: Ola Mjaaland/NRK

 

Fysisk og oppfattet støy

Det er 4,6 desibel (dBA) forskjell på det valgte helikopteret AW169 ved overflyvning kontra H145T2. En økning på tre desibel tilsvarer dobbel økning av støy, men det er forskjell på fysisk støy og oppfattet støy, forklarer seniorrådgiver i Norsk forening mot støy, Pål Jensen.

Les også: – Bygg skytebanene i fjell

– 10 dBA økning oppleves som omtrent en dobling. 4,6 dBA mer vil oppfattes som en merkbar økning, men mindre enn en dobling, sier Jensen.

POD mener lydenergi ikke må forveksles med støy, men medgir at det vil bli økning av støyen, men at det ikke vil oppleves som en dobling for folk.

– Etter det Politidirektoratet er kjent med, vil dette utgjøre en hørbar forskjell, men vi har også fått opplyst at først ved 10 db økning, vil det oppleves som en dobling, sier Torgersen.

Flyhøyde

Jensen mener likevel det er stor forskjell på støynivået mellom de to alternativene, og at flyhøyde vil være avgjørende.

– Med 4,6 dBA mer støy vil ett AW169 like fullt støye mer enn to H145T2 som passerer samtidig, og en AW169 som passerer 850 meter over deg, vil støye omtrent like mye som et H145T2 i 500 meter høyde, sier støyeksperten.

Les også: Gir full støy-støtte til naboene

POD kan imidlertid ikke si presist hvor lavt helikoptrene kommer til å fly.

– Høyde vil avhenge av vær og oppdragsprofil, men politiets helikoptre vil søke å optimalisere trasevalg og flyhøyde for å minimere støy for omgivelsene, sier Torgersen.

Til toppen