- Vi kjører 90% innenfor Göteborg med tett og rykkete bytrafikk. Jeg synes girkassen fungerer helt utmerket i dette miljøet, og ville ikke ha jobbet med noe annet, sier Mattias Hedin, som er ansatt i Swea Asfalt i Väst som sjåfør på den nye lastebilen.

- Allison-girkasse gjør asfaltbilen attraktiv

Når SpriderMaskiner AB I Vårgårda produserer komplette kjøretøyer med sin egenutviklede asfaltspreder, velger man å utstyre bilen med en Allison helautomatisk girkasse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det erpå grunn av ytelsen, påliteligheten, og fordi den gjør kjøretøyet mer attraktivt på markedet. Den siste leveransen fra SpriderMaskiner var en Volvo FE 340 6x2 med Alllison helautomatisk girkasse i 3000-serien.

SpriderMaskiners egenutviklede asfaltspreder for mindre flater er en konstruksjon som forenkler arbeidet med å fordele asfalten på steder der større maskiner ikke får plass. Den består av en fjernstyrt hydraulisk arm med et ledd som monteres bak på lastebilen, og som via en skrue flytter asfalten til munnstykket ytterst på armen. Armen har en maksimal lengde på fem meter, og kan da dekke en flate på 48 m 2 før lastebilen må kjøres frem.

400 spredersystemer til Europa

- I løpet av årene som bedriften har eksistert, har vi levert over 400 spredersystemer til kunder i en rekke europeiske land. De fleste systemene monteres på kundens eksisterende lastebiler, men vi kan også levere komplette lastebiler da vi kjøper inn chassis og asfaltplan fra kjøretøyprodusenter og påbyggingsselskaper og supplerer med vår asfaltspreder, sier Tommy Sjögren, som er adm. direktør og deleier i familiebedriften.

Totalt produserer bedriften ca. fem komplette kjøretøyer hvert år uten at noen har bestilt bilen når arbeidet starter, noe som selvsagt innebærer en økonomisk risiko.

- Så langt har det gått bra, men vi forsøker selvsagt å gjøre kjøretøyene så attraktive som mulig for markedet for å redusere risikoen for at de ikke skal bli solgt. Derfor er det en selvfølge å utstyre dem med Allisons helautomatiske girkasse som vi vet øker attraksjonsverdien betydelig, sier Sjögren.

- Nylig leverte vi en komplett bil til selskapet Swea Asfalt i Väst AB.

Føreren av det nye kjøretøyet heter Mattias Hedin. Han har ca. et års erfaring med Allisons helautomatiske girkasse i lignende kjøretøy som dette:

- Vi kjører 90% innenfor Göteborg med tett og ujevn bytrafikk. Jeg synes girkassen fungerer helt utmerket i dette miljøet, og jeg ville ikke ha jobbet med noe annet. Lastebilen har gode kjøreegenskaper takket være momentomformeren og girkassens grunnkonstruksjon med planetgir. Det gir en jevn akselerasjon uten effekttap gjennom girskiftene. Den fungerer smidig i bytrafikken og på trange steder som sykkelveier, parkveier og fortau der vi ofte arbeider, sier Hedin.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS