Nyheter
FORNØYD: Yngve Sollien på Sykkelboden på Kolbotn registrerer et massivt salg og en stadig økende trend av el-sykler. (Bilde: Jan Erik Range)

Elektrisk salg

I forfjor tok salget av elsykler av. I fjor tok salget av igjen. Og i år er det i ferd med å ta av enda en gang.

– Elsykkel er et sterkt voksende segment for oss. Salget vokser stadig. Vi ser at terskelen for å investere ganske mye penger i en elsykkel blir lavere. For fire-fem år siden var 12-13-14.000 mye for en elsykkel, forteller sier Yngve Sollien på Sykkelboden på Kolbotn.

– Vi tror det har noe med at fokuset til kommunen. Oppegård er jo en sykkelkommune og ligger veldig strategisk bra for pendlere i forhold til Oslo. Vi ser at mange har begynt å bruke elsykkelen til og fra jobb, sier han.

Prisen

En el-sykkel ligger noe høyere i pris enn en gjennomsnittelig sykkel, men det hindrer ikke folk i å kjøpe disse syklene som aldri før. Nå ligger snittprisen for en elsykkel hos oss på mellom 25 og 30.000.

– Det har mye med teknologi å gjøre. Teknologien er blitt bedre. Man har nå stort sett motoren i kranken, og resten av sykkelen er da stort sett basert på en vanlig sykkel, med vanlige hurtigkoblinger på hjul og helt vanlige hydrauliske skivebremser og så videre, sier han.

Les også: Nå skal det bygges sykkelhotell

– Og så ser vi jo det at flere og flere betrakter elsykkelen som et transportmiddel, og ikke som en vanlig sykkel, og da blir terskelen for å investere litt lavere, sier han.

PS! Saken fortsetter under bildet!

MYE Å GJØRE: Også vanlige sykler går godt, men trenden i Oppegård er helt tydelig elektrisk på tråsykkelfronten.
MYE Å GJØRE: Også vanlige sykler går godt, men trenden i Oppegård er helt tydelig elektrisk på tråsykkelfronten. Foto: Jan Erik Range

 

Rekkevidden

Men hva så med rekkevidden på elsykler?

– Disse har jo som regel en justering i forhold til hvor mye hjelp du vil ha fra motoren, men realistisk sett kan du regne med å sykle opp mot en ni-ti mil med lite hjelp. Kanskje ned mot en fire-fem-seks mil avhengig av hvor kupert det er, og hvor mye assistanse du vil ha. Det drar jo mer batteri oppoverbakke selvfølgelig, sier han.

Du kan enten lade den ute gjennom en ladeport på selve batteriet, eller du kan ta med deg batteriet inn på jobb. Er det kaldt, så vil jeg absolutt anbefale å lade og lagre batteriet inne i et forholdsvis varmt miljø.

Les også: Skal bygge nye sykkelhotell

Mange lurer også på levetiden til batteriene.

– Vi regner med en ca. 500 ladninger. Batteriet vil da stadig fungere, og du må lade hyppigere.en det vil ta kortere tid før det må lades på nytt

Ny trend

Selv om de klassiske damesyklene selger mest, er det nå også flere og flere trehjuls elektriske sykler på vei mot salgstoppen.

– Dette er sykler som med noen tilpasninger kan frakte varer eller barn, sier han.

Hovedargumentet er likevel å komme seg ut, og til og med mer effektivt.

– Det er en unik mulighet for å komme seg ut. Du må jo uansett tråkke på pedalene for å få sykkelen til å bevege seg, og da for du også luft i kinnene, avslutter han.

FORNØYD: Yngve Sollien på Sykkelboden på Kolbotn registrerer et massivt salg og en stadig økende trend av el-sykler.
FORNØYD: Yngve Sollien på Sykkelboden på Kolbotn registrerer et massivt salg og en stadig økende trend av el-sykler. Foto: Jan Erik Range

 

Til toppen