HER KOMMER DE: De seks nye bommene skal stå klare fra mars neste år. De vil bli plassert i Ljansbrukveien, nord for krysset ved Ingierstrandveien, på E18 Mosseveien, rett sør for Herregårdskrysset, i Rosenholmveien ved pendlerparkeringen, i Skiveien og i Fjellveien.
Nyheter
HER KOMMER DE: De seks nye bommene skal stå klare fra mars neste år. De vil bli plassert i Ljansbrukveien, nord for krysset ved Ingierstrandveien, på E18 Mosseveien, rett sør for Herregårdskrysset, i Rosenholmveien ved pendlerparkeringen, i Skiveien og i Fjellveien. (Foto: Skjermdump fra Google Maps.)

Her kommer bomstasjonene

Fra mars neste år skal det komme 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus, og seks av dem berører Oppegård-folk direkte.

Bom-bom-bom! Det har vært mye bom-snakk det siste året, og nå er det bare litt over ett år til de faktisk dukker opp.

Men hvor mange bommer kommer, hva skal det koste, og hvorfor får vi flere bommer i det hele tatt?

Les også: Snart premiereklare

Oslo og Akershus skal prydes med hele 53 nye bomstasjoner som skal settes opp fra 1. mars 2019. 

Seks av dem påvirker Oppegård-folk direkte, og her er alt du trenger å vite! 

Seks bommer treffer Oppegård-folk

Av de 53 nye bommene, er det hovedsakelig seks som "treffer" Oppegård-folk: 

  • I Ljanbruksveien, nord for krysset ved Ingierstrandveien 
  • På E18 Mosseveien, rett sør for Herregårdskrysset
  • I Rosenholmveien, rett ved pendlerparkeringen 
  • I Fjellveien
  • I Skiveien
  • På E6 Taraldrud

Det er ikke planlagt noen nye bomstasjoner sørover mot Ski. 

Saken fortsetter under bildet. 

LENGE SIDEN: Det begynner å bli en stund siden det kostet 23 kroner å kjøre inn til Oslo. Nå koster det 59 kroner for diesel-biler i rushtiden, og 54 for bensin- og ladbare hybridbiler.  Bilde: Oddvar Braata

Krever betaling inn og ut

Etableringen av de nye bomsnittene er Trinn 2 i avtalen om Oslopakke 3. 

Det er Akershus fylkeskommune og Oslo kommune som «eier» Oslopakke 3, og avtalen for denne pakken gjelder frem til 2036.

Les også: Slik blir The Wells nye gigant-hotell

Innen den tid er det mange store og små prosjekter for over 70 milliarder kroner som skal fullføres, blant annet forbedring av kollektivtilbudet og sykkelstier.

I tillegg til flere bomstasjoner, skal de nå kreve betaling både inn og ut - ikke bare på vei inn mot Oslo, slik det har vært i dag. 

Ruter-prisene økes fra 28. januar

Det er ikke bare bilkjøring som blir dyrere. Det skal koste mer å reise med kollektivtransport også. 

Fra 28. januar øker alle prisene, og nå skal det koste 1305,- i måneden for å reise med tog fra Kolbotn til Oslo.

I dag koster det 1256,- per måned for voksen å reise innenfor to soner. 

 Saken fortsetter under bildet. 

ROSENHOLM: En av de nye bomstasjonene skal komme hit ved Rosenholm stasjon. På bildet er pendlerparkeringen mange fra Oppegård benytter seg av for å ta toget til byen. Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

Elbiler skal også betale

Fra 1. oktober i fjor høst økte bompengene til 44 kroner for bensin- og ladbare hybridbiler, med ti kroner ekstra i rushtiden.

Fra mars 2019 skal også nullutslippsbiler (el- og hydrogenbiler) betale bomavgift, sannsynligvis ti kroner per passering.

Les også: Håkon Gulbrandsen er ny leder i SV

Målet er at bompengeinntektene skal være 25 milliarder kroner i avtaleperioden, altså frem til 2036. Disse blir fordelt med 60 prosent til Oslo og 40 prosent til Akershus. 

Med disse pengene skal de blant annet satse på ny sentrumstunnel, nye trikkelinjer, styrking av kollektivtilbudet og sykkelstier. 

Fakta om bomsystemet og Oslopakkene

  • Rushtiden er mellom 06.30 - 09.00 på morgenen, og fra 15.00 - 17.00 på ettermiddagen. Helger, offisielle fridager, julaften, nyttårsaften og onsdag før påske har heller ikke rushtidsavgift. Det har heller ikke juli måned!
  • Oslopakke 1 ble etablert i 1990 for å få bukt med trafikkproblemene som økte utover 1970- og 80-tallet. Målet var å avlaste sentrum og boligområder for støy og forurensning. 
  • Oslopakke 2 ble etablert i 2002. Denne skulle styrke kollektivtrafikken. Denne pakken "gikk ut" i 2007. Men våren 2006 ble de enige om en ny pakke, Oslopakke 3. 
  • Oslopakke 3 skal skal forbedre blant annet tunneler. Den bestemte også at bompenger skulle brukes til drift av kollektivtrafikken, ikke bare investeringer. 
  • I 2016 ble Oslopakke 3 revidert, og nå skal 70% av bompengeandelen gå til kollektivtiltak. 
  • Bompengeinnkrevingen startet i 1990. 
  • Du får 10% rabatt hvis du har AutoPass-avtale.
  • All informasjon er hentet fra NAF. 
Til toppen