Tine vil ha grønnere transport
For å teste mer miljøvennlig motorteknologi, setter Tine inn to nye biler med motorteknologi for bioetanol i melke-distribusjonen i Oslo og to i Bergen. Fra før triller det fire biler fra foretaket på biogass i Oslo.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Meieriselskapet er en av de store transportbrukerne i landet og skal senke utslippene av klimagasser med 30 prosent innen 2020.
Leder for samfunnsansvar i Tine, Bjørn Malm, sier at selskapets ambisjoner er store og at det derfor er nødvendig å teste flere løsninger og flere leverandører.
- Investeringene er betydelige, og vi ønsker å se gode klimaresultater. Som kunde stiller vi krav, men må samtidig forholde oss til hva leverandørene kan tilby. Nå har vi fire biler med såkalt dual-fuel-løsning der vi kombinerer biogass og diesel.
Bioetanol er det raskest voksende drivstoff i verden og flere norske aktører tester dette. Målt mot diesel reduseres utslippene av CO 2 med ca 70 prosent. Bruk av biogass gir tilsvarende resultater, ifølge Malm.
- For Tine er det viktig å gjennomføre god utprøving, men samtidig både utfordre på og følge med i utviklingen av motorteknologi og drivstoff, sier han.
Ønsker de beste miljøløsningene
Paul Foldal er distribusjonssjef i samvirkeforetaket. Han har i flere år forberedt utskifting til biler med mer klimavennlig motorteknologi.
- 200 biler i Tine distribusjon står nå fremst i utskiftingsprogrammet. Vi har også et mål i vårt miljøprogram om å skifte ut 50 av de tunge kjøretøyene på mellomtransport av meieriprodukter og tankbilene for inntransport av melk. Den teknologiske utviklingen på motorer og biodrivstoff og investeringsrammer styrer valgene vi skal gjøre for å nå målene innen 2020, sier han.
Sjåførene viktige
I tillegg til å skifte motorteknologi, sier Foldal at Tine skal redusere tomgangskjøring, bli dyktigere på ruteplanlegging og sikre at bilene utnyttes enda bedre med hensyn til lasting og kapasitet i kjørte tonn per kilometer:
- Sjåførene har allerede vært gjennom opplæring for å kjøre mer fornuftig for å bruke mindre drivstoff og derved sikre lavere utslipp. De samme sjåførene er også helt sentrale for å øke kapasitetsutnyttelsen på bilene og gjennom slike tiltak bidra til å senke CO2-utslippene per distribuert kilo eller liter, sier Foldal.
Foretaket har også nylig montert kjørecomputere i 300 kjøretøy for å måle effekten av kjørestilen.
STILLING LEDIG:
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?
-
Franzefoss Gjenvinning søker Leder-Transport
Er du en erfaren leder som trigges av å oppnå resultat sammen med gode kollegaer?