Nyheter
MYE Å HUSKE PÅ: Når det er glatt på veien, er det mange ting du kan gjøre som sjåfør for å unngå ulykker. (Anders Nordheim Dahl)

Kom deg trygt frem på glatta!

Her er de beste rådene for å komme seg trygt frem på vinterglatte veier.

Vinterføret krever mer av oss som sjåfører. Gode vinterdekk, riktig fart og årvåkenhet er nøkkelord for kjøring på vinterføre.

I dag meldte vinteren for alvor sin ankomst på lokalveiene våre, og i den anledning, videreformidler vi noen gode tips til deg som skal ut og kjøre på lokalveiene våre i dag. Tipsene er utarbeidet av Norges Automobil Forbund (NAF).

Slik kjører du om vinteren


For bare få år siden gjaldt det å trampe inn kløtsjen, pumpebremse og forsøke å styre i den retningen man skulle hvis man mistet kontrollen i en en glatt sving.

Nå er det stort sett bare rattbevegelsene som er lik «gamle dagers» manøver på glatta. Nyere biler er fulle av elektronikk som skal bidra til å holde bilen på veien, også når du mister kontrollen. Du bør sette deg inn i hvilke systemer bilen din har, og helst vite hvordan de fungerer i praksis. Det er en dårlig idé å skru av antiskrens og antispinn. 

Les også: Nå er det glatt i Oppegård!

Flere moderne biler er rett og slett avhengige av elektronikken for ikke å velte i en unnamanøver på tørr asfalt.

Husk uansett at dersom farten er for stor, kan ikke elektronikken redde deg! Da er det kun sikkerhetsbelte, airbag og bilens innebygde sikkerhet som kan hjelpe deg.

Farten er avgjørende

Små endringer i fart har stor betydning på hvor mye bevegelsesenergi du må takle.

Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t vil du omtrent doble din bremselengde. Det samme gjelder sidekreftene i sving.

GLATT: Slik så det ut tidlig i ettermiddag opp Sønsterudveien. Kjøreforholdene beskrives som vanskrlige.
GLATT: Slik så det ut tidlig i ettermiddag opp Sønsterudveien. Kjøreforholdene beskrives som vanskrlige. Foto: Yana Stubberudlien

Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle kollidere.

Les også: To biler involvert i ulykke på glatta på Gamle Mossevei

Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Det har stor betydning for bremseeffekten. 

Les også: Nå er det glatt i Oppegård

Tenk deg at du løper bortover på glatta og ønsker å svinge. Da er det begrenset hvor raskt du kan endre kurs. På blank is er det nesten umulig å endre kurs. Slik er det når du kjører bil også. 

En vanlig førerfeil i en nødsituasjon er å styre brått og for mye. Med slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

For å kunne styre presist og følsomt på glatta er det viktig å tenke på følgende:

  • Hold løst i rattet. La også fingertuppene ha kontakt med rattet.
  • Holde hendene symmetrisk på hver side av rattet.
  • Skyv i rattet. Ved å skyve oppover kjenner du bedre endringer i veggrepet. Jo dårligere veigrep, dess mindre motstand. I det forhjulene mister veigrepet «mister» du også motstanden i rattet.  

Et annet viktig råd, er å sjekke grepet på veien og ta en bremsetest før du kjører ut på trafikkerte veier! 

Gode tips

Her er en liste med gode tips og en sjekkliste som du kan pugge!

  • Bremselengden øker om vinteren. Avpass alltid kjøringen etter forholdene, hold riktig fart og ha riktig avstand til bilen foran deg.
  • Lær deg å oppfatte hvor glatt det er. Kjenn på endret motstand i rattet, registrer når veigrepet glipper ved akselerasjon og prøvebrems på steder det er trygt.
  • I sprengkulde gir snøen et bedre grep enn når temperaturen er rundt null grader. Velg riktig spor i veien. Søk alltid etter underlag med best grep.
  • Husk at inn mot kryss og rundkjøringer er det ofte glatt fordi snøen har blitt polert av bilenes dekk ved bremsing og oppstart. Husk også at broene kan være ekstra glatte.
  • Skal du opp en glatt bakke, bør du få med deg farten inn i bakken og være følsom på gassen. Begynner du å spinne; slakk av, ikke gass på. Har du bil med antispinnsystem, så må du la systemet jobbe.
  • Moderne biler har antiskrens. Det betyr at den gamle lærdommen med å trå inn kløtsjen når du får skrens, ikke alltid er det smarteste du gjør. Systemet fungerer ofte bedre hvis du justerer med gassen eller bremsen.
  • Avpass farten i svinger. Riktig fart får deg trygt gjennom.
  • Ha respekt for glatte nedoverbakker. Tyngdekraften gjør at bilen sklir raskere nedover bakken hvis du har fort høy fart.
  • Må du gjennomføre en nødmanøver, brems opp og ikke sving for brått. Prøv å styre mot utveier eller et område som fører til minst mulig personskade.
  • Når du kjører bil, skal du bare kjøre bil. Telefon, GPS, mat og drikke forstyrrer.
  • Sist, men ikke minst: Sjekk at du har gode vinterdekk. Vi anbefaler at mønsterdybden i dekkene er minst 4 millimeter, selv om lovkravet er 3 millimeter.
Til toppen