Nyheter
INGEN BELTER: Slik ser det ut en typisk morgen på 86-bussen fra Svartskog. Her kjører MDG-politikerne Hans Martin Enger og Inger Kalstad-Sjødalstrand samme med mor Maja S. K. Ratkje (hvit lue) og barna Marte og Frida (grønne jakker). De savner alle belter i bussene. (Bilde: Oppegård Avis)

Krever bussbelter på skolebussen

– For lite urbant med busser uten belter, mener Oppegård MDG. – Urbant nok til busser uten belter, mener Ruter.

– Man sender barna sine til og fra skolen med hjertet i halsen, sier tobarnsmor Maja S. K. Ratkje fra Svartskog.

Vi kjører 86-bussen med henne og barna hennes Marte (8) og Frida (9). Med på følget denne morgenen er også Hans Martin Enger og Ingrid Kalstad-Sjødalstrand fra Oppegård MDG.

Gjengen går nå sammen med et uttrykkelig krav overfor Ruter, som betjener ruten som fungerer som skolebuss på Svartskog.

Falt ut av setet

De tre er ikke fornøyde med tilbudet av hensyn til barnas sikkerhet. Bussene er nemlig definert som urbane bybusser, på lik linje med rutene inne i Oslo sentrum. Derfor kjøres de uten sikkerhetsbelter.

ØNSKER BELTE I BUSSENE: Marte (8) og Frida (9) ønsker belte i rutebussene som fungerer som skolebusser.
ØNSKER BELTE I BUSSENE: Marte (8) og Frida (9) ønsker belte i rutebussene som fungerer som skolebusser. Foto: Anders Nordheim Dahl

Marte og Frida kjører bussruten hver dag. Vanligvis pleier ikke mamma å følge dem som i dag, men de to barna forteller om flere episoder hvor de har humpet rundt i bussen.

– Jeg husker spesielt en gang. Da falt jeg ut av setet og ned på gulvet, men sekken reddet meg heldigvis, sier Marte.

Slike hendelser snakkes det ofte om blant foreldrene på Svartskog, ifølge Ratkje.

– Vi ønsker at barna våre skal reise trygt til skolen. Nesten halvparten av strekningen er en åtti-sone, så dette er langt fra et urbant område. Vi synes reglene er tolket feil. Bussen har stått på tvers her mange ganger og det er ofte glatt her, så det er veldig ekkelt. Det er mange her som avlyse arbeidsdagen for å hente ungene som står fast når bussen er ute på glatta, forteller Ratkje.

Les også: – Vi har ingen barn å miste

Har tatt opp saken

MDG har tatt opp saken i fylkestinget og med Ruter direkte, men foreløpig har det ikke vært mye å hente.

FORBLIR BELTEFRI: Enn så lenge blir beltefrie busser alternativet for rutebussens linje 86, som trafikkerer skolebarn fra Svartskog til Kolbotn skole.
FORBLIR BELTEFRI: Enn så lenge blir beltefrie busser alternativet for rutebussens linje 86, som trafikkerer skolebarn fra Svartskog til Kolbotn skole. Foto: Anders Nordheim Dahl

– Barna på Svartskog er de eneste skolebarna i hele fylket som har et slikt buss-tilbud til og fra skolen, og det er ikke holdbart. Oppegård har ikke en skoleskyssordning som sådan. Dette er en rutebuss. Hvis det hadde vært en skolebuss hadde det vært belter garantert. Dette er noe vi mener bør hensynstas. Det handler tross alt om barnas sikkerhet, sier lokalpolitiker Hans Martin Enger og parti-kollega Ingrid Kalstad Sjødalstrand.

Nå kommer de til å ta opp saken, og denne gangen direkte med Ruter.

– Deler av denne ruten ligger på veier med høy fartsgrense, og vi er klare på at man enten må sette inn grønne busser med belter, eller bytte ut dagens belter med røde busser med belter, sier de to.

PÅ VEIEN UTEN BELTER: Mange ønsker seg bilbelter i bussene fra Svartskog.
PÅ VEIEN UTEN BELTER: Mange ønsker seg bilbelter i bussene fra Svartskog. Foto: Anders Nordheim Dahl

Ratkje er enig.

Les også: To tilfeller av påtenning på Hellerasten skole

– Vi føler ikke at Svartskog er så urbant at det skal være urbane regler som skal gjelde. Man må også ta med seg at det er flere skumle strekninger her, blant annet i hårnålssvingen ved Sandvadbakken.

–Bussen har mange ganger de siste vintrene enten stått fast eller kjørt av veien. Det er ikke en god følelse når man sender barna til og fra skolen på glatte dager. Jeg mener regelverket er tolket feil, og at Ruter her bør vurdere en løsning som er tilpasset veiene her, sier hun.

Les også: Ny storsatsning på toppidretts på RAVS

Ved Kolbotn skole hopper Marte og Frida av bussen, hvor de blir møtt av reflekskledde ansatte ved skolen som tar dem imot og følger dem opp til skoledagen.

Det gikk fint denne gangen også, men de to er klare på at det hadde vært aller best med belter.

PS! Saken fortsetter under bildet! Der kan du lese Ruters svar på saken!

PÅ ENDESTASJONEN: Hans Martin Enger (f.v.) og Inger Kalstad-Sjødalstrand fra MDG sammen med mor Maja S. K. Ratkje kommer til å ta opp bussbelte-saken videre med Ruter.
PÅ ENDESTASJONEN: Hans Martin Enger (f.v.) og Inger Kalstad-Sjødalstrand fra MDG sammen med mor Maja S. K. Ratkje kommer til å ta opp bussbelte-saken videre med Ruter. Foto: Anders Nordheim Dahl

– Forholder oss til regelverket

Det er Ruter som trafikkerer rutebussen som benyttes som skolebuss for elever som reiser mellom Kolbotn skole og Svartskog.

Pressevakt Øystein Dahl Johansen sier de forholder seg til gjeldende regelverk når det gjelder belteproblematikken.

VURDERER: Pressevakt Øystein Dahl Johansen sier de forholder seg til gjeldende regelverk når det gjelder belteproblematikken.
VURDERER: Pressevakt Øystein Dahl Johansen sier de forholder seg til gjeldende regelverk når det gjelder belteproblematikken. Foto: Fotograf Birdy - Birgitte Heneid

– Fra sommeren 2015 har det vært benyttet bybusser i Oppegård. Årsaken er at disse bussene ikke bare kjører i Oppegård-området, men også på strekningene mellom Oppegård og Oslo. Vi forholder oss til regelverket som gjelder fra Vegdirektoratet i forhold til belter i busser, sier han.

– Alvor

Han presiserer likevel at trygghetsfølelsen til passasjerene er viktig for Ruter.

– Ruter ønsker selvfølgelig at barn og voksne skal føle seg trygge på bussene våre.

Om de opplever hendelser der de blir slengt i bakken, lander på sekken eller lignende, så er dette episoder vi tar på største alvor, og håper at reisende melder fra til oss om slikt, sier han.

Dahl Johansen forteller videre at det alltid er en kontinerlig vurdering av rutetilbudene.

– Vi har merket oss engasjementet rundt saken. Busser byttes vanligvis ut når vi lyser ut nye anbud. Anbudet i Oppegård-området lyses tidligst ut i 2018, og vi kommer til å vurdere dette når vi stiller krav til nye busser, sier han.

Til toppen