Nyheter
ISI OVERTAKELSE: Det blir ikke vanskelig for Diplom-Is å selge den veletablerte Kulinaris-isen. Daglig leder, Roar Langli, er fornøyd med den nye situasjonen, og lover å fortsatt levere gode produkter. (Bilde: Anders Nordheim Dahl)

Kulinaris solgt til is-gigant

Oppegårds fremste eksportvare, Kulinaris er kjøpt opp av Diplom-Is. – Det er en vinn-vinn situasjon sier daglig leder i Kulinaris, Roar Langli.

Diplom-Is har nå aksjemajoriteten i Kulinaris med 51 prosent, og står som eier av det suksessfulle Oppegård-firmaet. Entreprenør og daglig leder i Kulinaris, Roar Langli, har tro på et godt samarbeid, og forsikrer kundene om at produktet fortsatt skal være det samme.

– Kundene vil ikke merke noe. I praksis er det bare noen andre som sitter på eierandelene på aksjene. Vi gjør ingen endringer her, vi skal fortsette å rendyrke Kulinarisproduktet med kvalitet som det viktigste, sier Langli.

PS! Saken fortsetter under bildet!

HANDS ON: Roar Langli har passion for is. Her tester han ut en ny smak som ble vurdert for markedet..
HANDS ON: Roar Langli har passion for is. Her tester han ut en ny smak som ble vurdert for markedet.. Foto: Anders Nordheim Dahl

Fortsetter som før

Produksjonen av iskremen vil fortsette som før på Trollåsen, og Roar Langli kommer til å fortsette som daglig leder.

– Vi har ingen planer om flytting. Det er litt av poenget. Vi har en fin produksjon her på Trollåsen som er ganske ny, og har gode muligheter til å produsere mye mer enn per dags dato, sier Langli, som er svært positiv til det nye samarbeidet.

Les også: Arrangerte fakkeltog mot støy

– De er en ideell partner for oss. Det å få inn en sterk eier er også en trygghet for bedriften og de ansatte, fortsetter han.

PS! Saken fortsetter under bildet!

LOKALT UTVALG: Kulinaris har mye å velge i, og slik skal det fortsette..
LOKALT UTVALG: Kulinaris har mye å velge i, og slik skal det fortsette.. Foto: Anders Nordheim Dahl

Trygger merkevaren

– Norsk Iskrem kjøpte Isdalen for ett år siden. Isdalen har en distribusjonsavtale med Kulinaris på dagligvare.

Kjøpet av aksjemajoriteten i Kulinaris tar dette ett skritt videre. Aksjekjøpet vil gjøre at man trygger Kulinaris som en bestandig merkevare i porteføljen, sier administrerende direktør i Diplom-Is, Rita Kristin Broch.

Les også: Positivt møte om ny idrettshall

Hun poengterer også at det vil være mulig å produsere andre ting ved anlegget på Trollåsen, som for eksempel produkter med egg, soya og peanøtter, som Diplom-Is i dag ikke produserer i Norge.

– I anlegget til Diplom-Is på Gjelleråsen har man ikke disse ingrediensene og ønsker å holde anlegget fritt for denne type allergener som eneste store aktør i markedet i Norge. I tillegg sikrer man den sterke merkevaren Kulinaris i porteføljen både overfor forbruker og i storhusholdning. Diplom-Is distribusjonsapparat vil også kunne bidra til ytterligere vekst for Kulinaris, sier Broch.

PS! Saken fortsetter under bildet!

VOKSER: Kulinaris startet som en idé, men har utviklet seg til å bli en av Oppegårds største eksportvarer..
VOKSER: Kulinaris startet som en idé, men har utviklet seg til å bli en av Oppegårds største eksportvarer.. Foto: Anders Nordheim Dahl

Voksesmerter

Etter 15 år som iskremkonger er det spennende å få nye eiere ombord, men også litt rart.

– Det er litt rart å få inn en ny eier som eier 51 prosent og det er de som har det siste ordet, men jeg har ingen problemer med å gi det fra meg. Jeg har et veldig godt inntrykk av Diplom-Is som organisasjon, og menneskene som jobber der. Dette samarbeidet skal bli veldig bra, sier Langli.

Les også: Nicholas Wilkinson blir Oppegårds mann på Stortinget

Han tror dette vil gi nye impulser og at de kan dra nytte av samarbeidet.

– Det er alltid viktig at det skjer noe nytt. Vi får også tilgang på mye kunnskap som de har i forhold til produksjon og produkter. Det er alltid noen voksesmerter, men man må alltid ha et mål om å gjøre noe bedre eller vokse. Endringer underveis er bra, dette er positive endringer for vårt selskap og våre ansatte, sier Langli.

NAM: Bruost-isen har blitt godt tatt imot so men av de siste slagene i Kulinaris sitt sortiment..
NAM: Bruost-isen har blitt godt tatt imot so men av de siste slagene i Kulinaris sitt sortiment.. Foto: Anders Nordheim Dahl

 

Til toppen