Nyheter
FIKK PRIS: Linnea Haraldsen Bådsvik (6. trinn) vant publikumsprisen av Kolbotn skole-rektor Kristin Hovde Høidal for forskningen på om man kan lære å like grønnsaker. Bak står initiativtaker til Hvorfor det, Ruth Aga (Bilde: Eivind Throndsen)

Kunnskapsrik eksportvare

«Hvorfor det?» ble sist lørdag arrangert for femte gang, og nå har konseptet til initiativtaker Ruth Aga fanget oppmerksomhet fra andre skoler utenfor Oppegårds grenser!

«Hvorfor det?» er en utstilling der barn i alderen 8-13 år forsker på selvvalgte spørsmål. Prosjektet avsluttes med en utstilling på Rosenholm Campus der barna selv presenterer hypotese, fremgangsmåte og resultatet fra forskningen. I år var det rekordstor deltakelse med 84 engasjerte små forskere.

Glede og stolthet

Ruth Aga er initiativtaker til forskningsprosjektet, og har gjennom fem år fått med seg engasjerte foreldre ved Kolbotn skole for å kunne gjennomføre prosjektet. Skolen har åpnet dørene og latt Aga presentere opplegget, og slik har konseptet vokst litt for hvert år.

Les også: Turnjentene storkoste seg på Lillehammer

– Min inspirasjon til å være med å arrangere «Hvorfor det?», er den gleden og stoltheten jeg ser hos barna som presenterer prosjektene sine, sier Aga.

PS! Saken fortsetter under bildet!

SØTT: Sofia (f.v.), Helene Sjøvold og Minna Snilsberg (5. trinn) forsket sammen med Mira Hildebrandt (ikke på bildet) på om ulike colaer smaker forskjellig.
SØTT: Sofia (f.v.), Helene Sjøvold og Minna Snilsberg (5. trinn) forsket sammen med Mira Hildebrandt (ikke på bildet) på om ulike colaer smaker forskjellig. Foto: Eivind Throndsen

Sprer seg

Idéen er fanget opp på flere andre skoler. Skøyen, Korsvoll, Huseby og Ila skole i Oslo, samt Singsaker i Trondheim som nå har hatt egne utstillinger. Litt påfallende er det kanskje at en skole i Midt-Norge omfavner idéen, mens interessen ikke er vekket på de andre skolene i Oppegård kommune.

Aga begrunner dette med at en engasjert foreldregruppe ved den enkelte skolen er avgjørende for at prosjektet kan gjennomføres, og dersom noen som leser dette tenner på ideen er det bare å synge ut.

FIKK PRIS: Linnea Haraldsen Bådsvik (6. trinn) vant publikumsprisen av KOlbotn skole-rektor Kristin Hovde Høidal for forskningen på om man kan lære å like grønnsaker. Bak står initiativtaker til Hvorfor det, Ruth Aga.
FIKK PRIS: Linnea Haraldsen Bådsvik (6. trinn) vant publikumsprisen av KOlbotn skole-rektor Kristin Hovde Høidal for forskningen på om man kan lære å like grønnsaker. Bak står initiativtaker til Hvorfor det, Ruth Aga. Foto: Eivind Throndsen

Les også: Ønsker å lage stor hundepark i Kolbotn sentrum - og samtidig løse opp de lokale båndtvangreglene

– Om foreldre føler de har lyst til å være med å arrangere dette for elever på sin skole, er det bare å ta kontakt så skal jeg stille opp og veilede, sier Aga.


Norges forskningsråd og Sparebankstiftelsen DNB har tent på idéen. Disse «kjøper» fri 50% av Aga fra hennes stilling som lege på Skadelegevakten i Oslo slik at hun kan utvikle «Hvorfor det» videre og for flere.

– Jeg følger opp ulike skoler og lager et konsept som kan brukes også innenfor skolen, og ikke bare som et fritidsprosjekt, sier Aga.

PS! Saken fortsetter under bildet!

Forskningsprosjektet Hvorfor det på Rosenholm Campus i april 2017.TRANGT OM PLASSEN: Det var tett i tett med stander på Rosenholm Campus. Årets deltakelse er rekord!Foto: Klaus Eriksen.
Forskningsprosjektet Hvorfor det på Rosenholm Campus i april 2017.TRANGT OM PLASSEN: Det var tett i tett med stander på Rosenholm Campus. Årets deltakelse er rekord!Foto: Klaus Eriksen. Foto: Klaus Eriksen

Lang vei

Veien for å få det inn i skolen er lang, men Huseby skole har allerede tatt det inn i SFO-tilbudet sitt og Veitvet skole skal gjøre det samme fra høsten. Enn så lenge er det ingen skoler i Oppegård kommune som gjør dette. Aga har stor tro på å inkludere forskning i læringen for barna.

Les også: Møt fotballtalentet Marthea Meier

– Skolen ønsker mer forskning innenfor skolearbeidet, og jeg tror det er bra for skolen å jobbe slik. Jeg tror det er gøy for elevene og at de lærer bedre ved å jobbe på denne måten, sier Aga.

Les også: Snart siste forestilling!

Agas engasjement er så langt finansiert ut året. Hun tror dette kan bli stort, men at det er avhengig at en skole velger å ta det inn i læreplanen slik at man får se tilbudet i praksis.

GRUNNLAGET FOR ALT LIV: Andrew Nygaard (4. trinn) forsket sammen med Magnus (ikke avbildet) om vann egentlig smaker noe.
GRUNNLAGET FOR ALT LIV: Andrew Nygaard (4. trinn) forsket sammen med Magnus (ikke avbildet) om vann egentlig smaker noe. Foto: Eivind Throndsen

 

Til toppen