Nyheter
PENDLER SELV: Geir Isaksen, konsernsjef i NSB, bor på Tårnåsen, og pendler inn til Oslo med tog selv. Men selv om også han opplever forsinkede tog, tar han ikke bil en fatt. – Jeg bruker ikke bil til Oslo i rushtiden, men om sommeren bruker jeg ofte motorsykkelen min. Buss 81A stopper rett utenfor der jeg bor, og jeg bruker den av og til, men som oftest bruker jeg toget, sier han. (Bilde: Veronica Grude Docker)

Nå skal toget på skinner igjen!

Forrige uke var NSB i møte med Bane NOR. Bane NOR har forklart seg, og Isaksen sier det blir bedre punktlighet fremover.

Torsdag, 5. oktober var NSB og Bane NOR i møte for å finne en løsning på alle forsinkelsene som har gått ut over togreisende de siste to månedene.

På Østfoldbanen har det forsvunnet 130.000 passasjerer siden nyttår, og det er en historisk nedgang. Ved utgangen av august var to av ti tog ute av rute. Selv om NSB selv faktisk melder om en punktlighet på 91 prosent, merkes de siste ni prosentene helt tydelig hos passasjerene.

Sjefen tar selv toget

En stor andel av Oppegård kommunes befolkning pendler til Oslo med tog hver dag, og én av dem er faktisk NSBs egen konsernsjef, Geir Isaksen. Heller ikke han synes noe om å stå og vente på tog som er forsinket.

– Det er en dårlig følelse, jeg liker ikke å bli forsinket selv, og liker enda dårligere at våre kunder blir forsinket, sier han.

NEDE PÅ STASJONEN: Her tar Isaksen toget hver morgen, med mindre han tar buss inn til Oslo.
NEDE PÅ STASJONEN: Her tar Isaksen toget hver morgen, med mindre han tar buss inn til Oslo. Foto:  Veronica Grude Docker

– Kundene på Østlandet har i høst opplevd alt for mange ganger at toget er forsinket eller innstilt. De er ikke interessert i om det er NSB eller Bane NOR som forårsaker forsinkelsene, de vil at toget skal være i rute, sier Isaksen. 

Les også: Tok opp Taraldrud-saken på Stortinget

Etter møtet virker det som fremtidens tog skal gå mer på skinner enn de har gjort hittil.

– Bane NOR ga en grundig redegjørelse for årsakene til de mange feilene som forårsaket forsinkelser i august og september. De forklarte videre hva de hadde gjort og vil gjøre for å forbedre situasjonen. Jeg har tillit til at dette vil bedre punktligheten vår, og er derfor fornøyd med møtet, sier Isaksen.

Det har kommet frem at en av årsakene til forsinkelsene er at det har vært problemer med strømforsyningen til togene.

– Mange feil på signalanlegg og strømforsyning gjør at punktligheten i august og september for våre passasjertog er på det laveste nivået på flere år. Det er vi svært misfornøyde med, sier Isaksen.

Blir bedre fremover

Isaksens mål nå er at de skal finne tilbake til den punktligheten de hadde før sommeren. Men Oppegård-folk vil fortsatt bli berørte, så vi må bare smøre oss med tålmodighet en stund til:

Les også: Ruter rullet ut nye bussruter for Oppegård

– Punktligheten fremover vil bli bedre enn det den var i august og september. Men vi som bor i Oppegård vil bli berørt av alle arbeidene som skal gjøres i forbindelse med utbyggingen av Follobanen både ved Oslo S og i Ski, så vi må innstille oss på at det fortsatt blir flere år med sommerstengninger og buss for tog, forklarer Isaksen.

TOG TIL BESVÆR: I sommer var det tog for buss, nå er det forsinkelser som setter togpassasjerenes tålmodighet på prøve.
TOG TIL BESVÆR: I sommer var det tog for buss, nå er det forsinkelser som setter togpassasjerenes tålmodighet på prøve. Foto: Anders Nordheim Dahl

 

 

Til toppen