Endelig klar på norske veier
OSLO-VALDRES (AT.no): MAN rakk akkurat å vise sin nye generasjon lastebiler før Covid-19-pandemien stoppet alt. Nå er de første bilene endelig klare for prøvekjøring i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I midten av juli kom de første demobilene som MAN Truck & Bus Norge har bestilt for å vise frem til sine kunder. Rett etter kom også de første kundebilene til landet.
I løpet av de neste ukene skal de ut en turne rundt om i Norge for prøvekjøring med både 510- og 580-hesters trekkvogner.
MAN-fabrikken har også tatt veien til Norge med det som har vært bestselgeren de siste årene. Den største av 12,4-liters motorene (D26) ble i fjor oppgradert med 10 hestekrefter og 100 Nm. Den oppgraderingen tok MAN med seg da de lanserte den nye generasjonen lastebiler i Bilbao i februar.
Stor forskjell
Selv om det skal et trent øye til for å se forskjellene utvendig på en ny og ett år gammel MAN, har det skjedd mye.
Utvendig har det skjedd noen justeringer som gir bedre aerodynamikk og nye lys, men det er inne i bilen de største forskjellene har skjedd. Sammen med all elektronikk og brukergrensesnitt.
Går billigere
MAN mener den nye generasjonen lastebiler skal bruke opp i åtte prosent mindre drivstoff enn forgjengeren på langtransport. Fra før var særlig D26-motorene av dem som gikk billigst i markedet.
Denne gevinsten oppnås med en rekke forbedringer. Blant annet har MAN lansert flere helt nye bakakslinger som ruller lettere. Men også forbedret elektronikk i GPS, kartsystemet og avstandsradar er med på å trekke forbruket nedover.
Europa-bil
Trekkvognen MAN-fabrikken har tatt med til Norge er en 2-akslet trekkvogn med en semi lastet til 40-tonns totalvekt. Den er utstyrt MANs TipMatic girkasse, med 12 gir pluss to krabbegir og retarder. Dette er samme girkasse som Scania bruker.
Softwaren til girkassen har fire forskjellige modus, med Efficiency, Efficiency Plus, Performance og Manoeuvre. Funksjonen Smart Shifting skal også gi raskere og mer presise girskift.
Tilpasset sjåførene
700 sjåfører fra store deler av Europa har sammen med 300 internasjonale kunder vært med på å legge premissene for kjøreopplevelsen i MAN New Truck Generation.
Et helt nytt og mer ergonomisk riktig dashbord er av de mest iøynefallende forandringene. Mange sjåfører av andre merker har klaget på mulighetene til å justere rattvinkelen i MAN. Nå kan rattvinkelen justeres minst like mye som alle konkurrentene.
Du kan lese mer om kjøreopplevelsen i nye MAN TGX med 510 hestekrefters motor på norske veier i neste utgave av Anlegg&Transport.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?