IKKE IMPONERT: Driftsleder i Ødegården Borettslag, Ole Joveng og beboer Birthe Aslaksby er frustrerte over at ingen kommer og tømmer pappen.
Nyheter
IKKE IMPONERT: Driftsleder i Ødegården Borettslag, Ole Joveng og beboer Birthe Aslaksby er frustrerte over at ingen kommer og tømmer pappen. (Foto: Veronica Grude Docker)

Papiret flyter på Ødegården

Ødegården Borettslag skulle hatt papiret sin hentet torsdag 4. januar. Mandag 15. januar var den fortsatt ikke tømt, og beholderne flyter over.

Tømmedagen som var 4. januar, kom og gikk. Mandag 15. januar hadde fortsatt ingen vært og tømt. Driftsleder i Ødegården Borettslag, Ole Joveng, er frustrert over manglende respons fra Follo Ren.

Les også: Dette betyr Follo Ren-vedtaket for deg

– De har ikke noen kontroll på underleverandøren sin. Når jeg ringer kundeservice får jeg bare høre at hvis de ikke hører tilbake fra underleverandøren så vet ikke de hva som er tømt eller ikke, sier Joveng.

Lovet henting

Han har sett seg lei på uklare svar og manglende respons hos Follo Ren, og hevder å ha blitt lovet henting ved flere anledninger, men det har ikke skjedd noe.

– Jeg får spørsmål fra beboere og må kunne svare på det de spør om. Jeg skjønner ikke hvorfor de har kundeservice, når de ikke har noen oversikt over hva som skjer, sier Joveng.

Saken fortsetter under bildet.

SAMLER OPP: Beboer Birthe Aslaksby har samlet opp pappen fra før jul i leiligheten sin, da det ikke har vært plass ti lå tømme. Foto: Veronica Grude Docker

 

Med 441 boenheter er Ødegården Borettslag det største borettslaget i kommunen.

– Det er helt ille at vi skal betale i dyre dommer, vi har fått et dårligere tilbud til dyrere pris, sier Joveng, som mener det har blitt verre etter at Follo Ren byttet underleverandør.

Meldte inn avvik

Kommunikasjonssjef i Follo Ren, Pia Kathrine Løseth, sier de meldte inn avvik til underleverandøren da meldingen kom inn fra borettslaget 11. januar.

– Det står at avviket er fullført samme dag, men med bakgrunn i henvendelsen fra avisen vil jeg tro at det ikke er tømt selv om det står at det er tømt. Da må vi sende opp en bil og se at det går i orden i ettermiddag, sa Løseth mandag ettermiddag.

På spørsmål fra Oppegård Avis om hvorfor de ikke sjekker opp mer rundt innmeldte avvik svarer Løseth:

IKKE TØMT: Før Oppegård Avis tok kontakt med Follo Ren var papirdunkene overfylte. Foto: Veronica Grude Docker

– Vi er ikke ute og sjekker 90 000 beholdere, vi er avhengige av at kundene sier ifra når det ikke tømmes.

– Da melder vi til vår underleverandør som da skal tømme alle avvik. Akkurat hvorfor det ikke er tømt der likevel, det vet jo ikke jeg. Det har vært mye å gjøre i forbindelse med jul, og vi har biler på veien absolutt alle dager, inkludert lørdager, sier Løseth.

Bøter

Hun forklarer at systemet i all hovedsak virker.

– Det pleier å medføre riktighet at avviket er behandlet når det står til ferdig behandlet, men om det har skjedd noe med en bil eller blitt surr i en rute, kan jeg ikke garantere selvfølgelig.

Les også: Hit kommer grønne posene dine

Når vi melder inn et avvik og får beskjed om at det er tømt må vi regne med at det er gjort, sier Løseth.

Underleverandøren må regne med bøter fra Follo Ren.

– De får bøter på det vi kaller purringer hvis de ikke har utført jobben sin. Det blir økonomiske konsekvenser.

Ødegården Borettslag kan derimot ikke regne med noe avslag i prisen.

– Hvis det ikke er tømt der i dag, så tømmer vi i dag, også er neste tømming bare noen dager unna, så da har de jo fått tømmingene sine, avslutter Løseth.

Til toppen