FRA SYKKEL TIL TOG: Til våren kan det bli enklere å parkere bilen hjemme og ta sykkelen til toget for å komme seg på jobb i byen.
Nyheter
FRA SYKKEL TIL TOG: Til våren kan det bli enklere å parkere bilen hjemme og ta sykkelen til toget for å komme seg på jobb i byen. ( Foto: Synnøve Sundby Fallmyr)

Rosenholm får sykkelhotell under broen

Til våren får Oppegård kommune sitt aller første sykkelhotell. Det skal etableres under den eksisterende broen på Rosenholm stasjon.

– Vi håper flere vil benytte seg av sykkelhotellet når det står klart, sier ansvarlig for sykkelsatsingen i Oppegård kommune, Anna Lina Toverud.

Hun sier sykkelhotellet skal bygges på Rosenholm stasjon, rett under den eksisterende broen som ligger på kommunegrensen mellom Oslo og Oppegård kommuner.

DETTE ER PLANEN: Det nye sykkelhotellet skal plasseres i det hjørnet av broen som er nærmest Rosenholmveien. Skisse: Oker Arkitektur

 

PLASS TIL 200 SYKLER: Det blir plass til mellom 190 og 200 sykler her inne. Tegning: Oker Arkitektur

– Det blir plass til mellom 190 og 200 sykler her inne, og det blir to høyder med sykler, sier Toverud.

Lurer du på hvordan et sykkelhotell fungerer? Se denne videoen laget av Bane NOR.

Les også: Det blir ingen bompenge-sjokk på Rosenholm

50 kroner per måned

Stadig flere stasjoner får egne sykkelhotell. Her får sykkelen din en tryggere og tørrere hverdag.

Tilgang til et sykkelhotell koster 50 kroner for 30 dager, og betales med appen Bane NOR Parkering, ifølge informasjonen på hjemmesiden til Bane NOR.

– Sykkelhotellet skal være kameraovervåket og du må være registrert bruker via appen for å komme inn, sier Toverud.

MOT ROSENHOLMVEIEN: Her kan du se sykkelhotellet sett fra nord. Det skal plasseres i det hjørnet av broen som er nærmest Rosenholmveien. Tegning: Oker Arkitektur

 

Les også: Nå skal det bygges to, nye sykkelhotell

Byggestart i november

Toverud sier at kommunen har avholdt en anbudskonkurranse, og at tilbudene nå er til vurdering.

– Går alt etter planen, kan byggearbeidene starte allerede i november. Sykkelhotellet kan da åpne ved starten av sykkelsesongen til våren, sier hun.

TO HØYDER: Det blir to høyder med sykler. Skisse: Oker Arkitektur

 

Oppegård kommune er nå i dialog med Bane NOR om drifting av sykkelhotellet, ifølge Toverud.

– Bane NOR skal ha ansvar for drift i henhold til standardene på de andre sykkelhotellene de drifter, blant annet sykkelhotellet i Moss, sier hun.

Les også: Prisen på pendlerparkeringen på Kolbotn stasjon dobles

Fra 1,5 til 5 millioner

I september 2016 skrev Oppegård Avis at sykkelhotellet totalt skulle koste 1,5 millioner kroner, men det viser seg at prosjektet blir dyrere enn først antatt.

– Kostnadsoverslaget viser at det blir dyrere enn det vi hadde midler til, men vi har nylig fått 4 millioner kroner fra fylkeskommunen som ekstrabevilgning til dette prosjektet og regner med at totalkostnaden vil være på rundt 5 millioner kroner, sier Toverud.

Hun forklarer dette med at kommunen baserte sine kostnadsberegninger på Moss kommunes etablering av et sykkelhotell.

Les også: – Blir provosert av kommunens holdning

Større enn i Moss

– Sykkelhotellet i  Moss er enklere enn det vi skal bygge. I tillegg har Bane NOR nå formalisert kravene sine til driftssystemet, og det er  nok også kostnadsdrivende. Beliggenheten har også mye å si. Siden sykkelhotellet planlegges på et sted som ligger et stykke unna infrastruktur, vil det føre til større grunnkostnader, blant annet i forbindelse med graving for strøm, sier Toverud.

INTERIØR: Sykkelhotellet skal bygges under den eksisterende broen. Tegningen viser hvordan sykkelhotellet skal se ut fra innsiden. Tegning: Oker Arkitektur

Hun legger til at sykkelhotellet på Rosenholm blir større enn anlegget i Moss, og med de fasilitetene som det er ønskelig å legge til, blir regnestykket litt annerledes.

– Vi ønsker også at sykkelhotellet skal være med på å bidra positivt til opplevelsen av Rosenholm som sted, sier Toverud.

Les også: Priser ikke bomringene

Til toppen