Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som fikk avslutte tunneldrivingen med å trykke på knappen sammen med sprengningslederen. Dermed ble 800 kg sprengstoff fyrt av ca. 450 meter inn i fjellet.

Gjennomslaget innebærer at prosjektet går inn i en ny fase, og det er verdt en ekstra oppmerksomhet, synes prosjektleder Arild Hegreberg.

- Dette er en milepæl som først og fremst er tunnelarbeidernes dag, og den markerer vi gjerne sammen med dem. Det er også en fin anledning til å takke BetonmastHæhre for samarbeidet og godt utført arbeid så langt. 

Blant andre deltakere, var ordfører Rune Berg, rådmann Ronny Seljeseth og næringssjef Ivar Skogset fra Saltdal kommune, og fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik fra Nordland fylkeskommune.

Mye gjenstår

Etter et gjennomslag forsvinner mange av tunnelarbeiderne sammen med mye av det tyngste utstyret. Nå fortsetter prosjektet med andre oppgaver.

- De neste månedene vil aktiviteten i hovedsak være veibygging og vann- og frostsikring inne i tunnelen. Vi vil likevel be folk om å være oppmerksomme når de passerer, for det vil fortsatt være trafikk ut og inn av anleggsområdet.

Mot sommeren vil det bli mer synlig anleggsarbeid med veibygging på utsiden. Senere skal også elektrokontrakten med belysning, ventilasjon og annen sikkerhetsutrustning lyses ut.

- Vi gleder over oss over milepælen i dag, men det er altså mye som gjenstår før trafikantene kan kjøre tunnelen og det nye vegsystemet. Hvis alt går etter planen åpner vi i løpet av høsten 2019, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

Noen tall om tunneldrivingen:

  • Det er sprengt ca. 670 salver
  • Det er tatt ut ca. 280.000 m3 stein
    • Dette tilsvarer ca. 35.000 lastebillass
  • Det er montert ca. 21.000 sikringsbolter
  • Det er brukt ca. 14.000 m3 betong til fjellsikring

Mer om prosjektet

Rv. 77 er en ca. 34 km lang mellomriksvei som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst.

Den 4 km lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger, den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk.

Veien går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura. Andelen tunge kjøretøy er 26 %. På vinteren er veien ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast. Alternative kjøreruter er E10 over Bjørnfjell og E12 over Umbukta.

  • Tunnelen blir ca. 3,3 kilometer lang inkl. portaler.
  • Fartsgrensen i tunnelen blir 80 km/t.
  • Stigningen er på 4 %.
  • Tunnelen får 8,5 meter kjørebredde, lys, ventilasjon, snu-nisje og havarilommer.
  • Når tunnelen åpnes blir den gamle veien stengt for biltrafikk.
  • Den gamle veien vil være anbefalt sykkelrute på sommerstid. 
  • På Junkerdalssida skal det bygges 480 meter vei som tilknytning til eksisterende rv. 77.
  • På Saltdalssida får rv. 77 en strekning utenfor tunnelen på 490 meter med krysstilknytning til E6. I tillegg skal E6 bygges om over en 800 meter lang strekning på begge sider av krysset.
  • Det skal også lages veitilknytning til gammel rv. 77.
  • Masser er lagt ut i veifylling og bakkeplanering for framtidig E6. I tillegg er det lagt masser i deponi i Junkerdalen og Lønsdal.  
  • Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde forarbeidene til tunnelarbeidene i februar–april 2016.
  • BetonmastHæhre bygger tunnelen og vei på begge sider, og startet i oktober 2016.
  • Første tunnelsalve gikk 04.11.2016.
  • Gjennomslaget kom 20.02.2018.
  • Etter gjennomslaget blir det arbeid med vann- og frostsikring, vegbygging og elektroinstallasjoner.
  • Anleggsarbeidet skal etter planen være fullført høsten 2019.
  • Prosjektet er statlig finansiert.