RAMMETILLATELSE I BOKS: – Vi ønsker sykkelhotellet etablert så raskt som mulig, men kan ikke gi noe nøyaktig svar før økonomien er endelig avklart, sier ordfører Thomas Sjøvold. Kommunen har fått rammetillatelse, men prosjektet ble mer kostbart enn først antatt. Nøyaktig hvor det blir, er heller ikke avklart, og her står Sjøvold ved Rosenholm stasjon. På andre siden av Rosenholmveien leies den kommunale tomten nå ut til Unibuss.
Nyheter
RAMMETILLATELSE I BOKS: – Vi ønsker sykkelhotellet etablert så raskt som mulig, men kan ikke gi noe nøyaktig svar før økonomien er endelig avklart, sier ordfører Thomas Sjøvold. Kommunen har fått rammetillatelse, men prosjektet ble mer kostbart enn først antatt. Nøyaktig hvor det blir, er heller ikke avklart, og her står Sjøvold ved Rosenholm stasjon. På andre siden av Rosenholmveien leies den kommunale tomten nå ut til Unibuss. (Foto: Synnøve Sundby Fallmyr)

Sykkelhotellet blir dyrere enn antatt

Derfor tar det også lengre tid. Rammetillatelsen er forøvrig i boks, og det jobbes med leieavtale.

– Vi håper å få på plass flere avklaringer før sommeren. Dette er en sak som går mellom flere offentlige instanser som Bane Nor, Statens vegvesen, Akershus fylke og kommunen. Vi jobber godt sammen og skal få til dette, men det tar litt tid, sier ordfører Thomas Sjøvold om sykkelhotellet.

Les også: Hva skal veien hete?

Oppegård Avis omtalte dette i september 2016, da daværende varaordfører Siv Kaspersen (H) fortalte om kommunens ønsker om å bygge sykkelhotell.

Saken fortsetter under bildet. 

TRIST SKJEBNE: Det er mange som har opplevd at sykkelen er demontert/borte når de kommer tilbake fra jobb. Med sykkehotell kan dette ­unngås. Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

Dyrere enn antatt 

Kommunen har nå fått rammetillatelse og har utarbeidet et anbudsgrunnlag. I september 2016 skrev vi at dette skulle totalt koste 1,5 millioner, men det viser seg at prosjektet blir dyrere enn først antatt.

– Kostnadsoverslaget viser at det blir dyrere enn det vi har midler til per i dag, og vi jobber nå med dette, både med å få ned kostnaden på prosjektet og å se etter andre  finansieringsmuligheter i tillegg til de vi allerede har på plass, sier Sjøvold.

Leieavtale til sommeren

Andre sykkelhotell er realisert til en lavere kostnad, og kommunen vil undersøke om det er noen spesiell grunn til at det skal bli dyrere her.

Les også: «Om litt er kaffen klar...»

– Vi holder på med forslag til en leieavtale med Bane Nor, og håper å ha den på plass før sommeren, sier Sjøvold.

Saken fortsetter under bildet. 

BLIR DET HER? Det er ikke klart hvor sykkelhotellet eventuelt skal komme. Her står han på Oppegård-siden av Rosenholmveien, ved Unibuss-parkeringen. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Også på Myrvoll

Rosenholm er først ut, men dersom det går bra, og interessen er tilstede, ønsker også kommunen å bygge sykkelhotell på Myrvoll. Men når det blir, er enda usikkert.

– Vi har fått midler til å bygge et sykkelhotell på Myrvoll stasjon på kommunal grunn, men avventer oppstart av dette til vi ser mål på Rosenholm, forklarer Sjøvold.

SYKKELPARKERING: Noen har syklet til toget, og tatt jernbanen derfra. Foto:  Synnøve Sundby Fallmyr

 

Nyheter

– Spillvannsnettet og pumpestasjonene er underdimensjonert

Rådmann Lars Henrik Bøhler innrømmer at kommunen har behov for store investeringer når det gjelder spillvannsnettet og pumpestasjonene. Les hele saken

Til toppen