SNØFANGERE: – Vi har også fjernet og byttet de gamle snøfangere med litt moderne snøfangere, kjøpt hos et lokalt selskap som holder til i Holteveien, sier Jim Stewart.
Nyheter
SNØFANGERE: – Vi har også fjernet og byttet de gamle snøfangere med litt moderne snøfangere, kjøpt hos et lokalt selskap som holder til i Holteveien, sier Jim Stewart. (Foto: Yana Stubberudlien)

Takrens til 800.000,-

Taket til Kolbotn stasjon har blitt rehabilitert til 800.000 kroner.

– Vi måtte skifte en del takstein og legge om taket fordi det var i veldig dårlig forfatning. Det var også noe råttent under takpappen, så den måtte skiftes. Pipene var også i veldig dårlig stand og måtte mures på nytt, sier Jim Stewart (41) fra Sofiemyr.

41-åringen står bak Oslo Byggassistanse AS, en lokalt tømrerbedrift som driver med rehabilitering av bygg, kontorlokaler og togstasjoner. Selskapet har fem ansatte og holder til i Håndverkshuset på Sofiemyr.

Det var i slutten av mai selskapet fikk oppdraget av ISS Facility Services, som forvalter norske togstasjoner for Bane NOR. Arbeidet med rehabiliteringen av taket ble satt i gang i slutten av juni.

Les også: Kolbotn får nytt sykkelhotell til våren

Fakta om Kolbotn stasjon:

  • Fikk dagens navn i 1922.
  • Ble åpnet i 1895 som Kullebunden stoppested. I begynnelsen sto det bare en enkel billettkiosk på plattformen.
  • Stasjonsbygningen med godshuset/pakkhuset (tegnet av Harald Kaas) ble oppført i 1912.
  • Skal oppgraderes i 2023. Antall spor skal ned fra tre til to.

Byttet nordsiden

Alle taksteinene måtte tas ned for å bli renset grundig med høytrykkspyler. Noen av steinene var ødelagt.

– Siden stasjonsbygningen er vernet, måtte vi gjenbruke de gamle teglsteinene. Rundt 100 av disse var ødelagt og måtte skiftes, sier Stewart.

Utfordringen var å finne tilsvarende teglstein som ble brukt i perioden fra 1890 til 1920.

– Det var ikke så lett, men vi fant brukt patentstein fra den samme tidsepoken hos et selskap i Østfold. Steinene passet ikke helt sammen, man kunne se forskjell, så vi måtte bytte hele nordsiden av taket for å minske den visuelle forskjellen, sier Stewart.

FØR: Slik så taksteinene ut før sommeren. Foto: Jim Stewart
 
 
NÅ: Slik ser taket nå. Bildet viser taket fra vest. Foto: Yana Stubberudlien
 

– Skal rives

Godshuset/pakkhuset som ligger øst for stasjonen skal rives, ifølge eiendomsforvalter Cecilie Risøe Lindegaard i Bane NOR.

– Det var i dårlig forfatning. Vi byttet gulvet og begynte med å bytte kledningen. Vi byttet en del, men måtte avvente da vi fant ut at bygningen var vernet. Pakkhuset skal rives når stasjonen skal oppgraderes, sier hun.

GODSHUSET: Denne bygningen skal rives, ifølge Cecilie Risøe Lindegaard i Bane NOR. Foto: Yana Stubberudlien Foto: Yana Stubberudlien

 

Oppegård Avis har tidligere skrevet at pakkhuset trolig ikke er opprinnelig. Bygget har nemlig samme utforming som et eldre pakkhus som vises på eldre bilder, men er noe mindre. Ifølge Norsk Jernbaneklubb ble to tredjedeler av det fjernet i 1993.

Fylkeskommunen anbefalte imidlertid at pakkhuset sikres i reguleringsplanen for å bevare et mer helhetlig stasjonsmiljø.

Les også: Slik kan det bli på Kolbotn

Til toppen