Tunnelboremaskinene (TBM) har etter gjennomslaget lagt bak seg ni kilometer hver i nordlig retning. Det samme forventes av de to sørgående maskinene i 2019. Sammen graver de fire damene den hittil lengste jernbanetunnelen i Norden.
Nyheter
Tunnelboremaskinene (TBM) har etter gjennomslaget lagt bak seg ni kilometer hver i nordlig retning. Det samme forventes av de to sørgående maskinene i 2019. Sammen graver de fire damene den hittil lengste jernbanetunnelen i Norden. (Foto: Bane Nor)

To tunnel-gjennomslag på Follobanen

På Follobane-prosjektet «kappkjørte» to tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, mot gjennomslag nær Oslo sentrum. Tirsdag 11. september like over klokken 12 ble det to gjennomslag.

To av tunnelboremaskinene i Follobane-prosjektet  er oppkalt etter modige damer med en sterk tilknytning til Oslo og Middelalderparken, som ligger nær fjellhallen der gjennomslaget skal skje.

Begge damene fikk gjennomslag like over klokken 12 tirsdag 11. september.

Kvinnene som TBM-ene er oppkalt etter

Dronning Eufemia: Eufemia var dronning i Norge fra 1299, gift med Kong Håkon Magnusson. Eufemia giftet seg med Håkon i Mariakirken in Oslo. Ruinene etter Mariakirken er i dag å finne i Middelalderparken, hvor Follobaneprosjektet vil kjøre gjennom en betongtunnel under parken.

Dronning Ellisiv: Ellisiv var dronning fra 1046. Hun var gift med Kong Harald Hardråde og var en russisk prinsesse. Harald tvang sin nevø Kong Magnus til å dele kongeriket mellom dem, og da Magnus døde kort tid etter, ble Harald konge av Norge og Danmark.

Tunnelboremaskinene (TBM) har etter gjennomslaget lagt bak seg ni kilometer hver i nordlig retning. Det samme forventes av de to sørgående maskinene i 2019. Sammen graver de fire damene den hittil lengste jernbanetunnelen i Norden.

Det første gjennomslaget

Bane Nor valgte tunnelboremaskiner for utgravning av hoveddelen av den lange tunnelen. Boringen startet 5. september 2016 og utgravningene i nordlig retning ligger i dag foran planen. Med nye metoder og løsninger viser prosjektet vei for fremtidige jernbaneprosjekter i Norge, skriver Bane Nor på sine nettsider.

Prosjektet strekker seg fra Oslo til Ski i Akershus og inkluderer den 20 km lange tunnelen som er bygget i hardt norsk fjell. 

Etter gjennomslagene var det høy stemning blant de mange arbeiderne fra flere land som har vært med på å bygge tunnelene. Foto: Bane Nor

Det endelige gjennomslaget for boringen av jernbanetunnelen vil etter planen skje våren 2019. To tredjedeler av hele Follobaneprosjektet er per september 2018 utført.

Fire kjemper

Hele operasjonen med de fire gigantiske tunnelboremaskinene styres fra et sentralt riggområde på Åsland, utenfor Oslo.

Transportbånd transporterer utgravd steinmasse fra tunnelene som skal gjenbrukes som en del av grunnmassen i et nytt boligområde som skal etableres ved anleggsområdet.

Denne måten å drive tunnelboring på medfører, ifølge Bane Nor, en reduksjon i kjøretøy på offentlige veier og mindre forurensning.

Ekstremt hardt fjell i Norge

Arbeidet med tunnelboremaskinene gjennomføres av den spansk-italienske totalentreprenøren Acciona Ghella Joint Venture.

- De 150 meter lange maskinene, med en diameter på 9,96 meter, er de sterkeste TBM-ene noensinne og er produsert av Herrenknecht i Tyskland, skriver Bane Nor på nett.

Maskinene borer gjennom harde masser av stein og fjell som er dannet gjennom flere istider.

Til toppen