– VI STÅR PÅ: Virksomhetsleder Heidi Tomten i Oppegård kommune forsikrer alle om at de står på og gjør sitt ytterste for å holde veiene kjørbare og trygge.
Nyheter
– VI STÅR PÅ: Virksomhetsleder Heidi Tomten i Oppegård kommune forsikrer alle om at de står på og gjør sitt ytterste for å holde veiene kjørbare og trygge. (Foto: Yana Stubberudlien)

– Vi er godt skodd for vinteren og gjør vårt ytterste

Tirsdag var det fullstendig kaos på alle lokalveier, og det kan lett skje igjen denne vinteren. Kommunen er likevel godt forberedt på slike dager.

Biler sto fast og feide av veien, bussene kom ikke opp bakker og til slutt ble alle ruter innstilt gjennom Oppegård, togene stod og folk tok til slutt ski og apostlenes hester fatt på tirsdag da det kom flere titalls centimeter med snø i Oppegård og andre steder i og rundt Oslo.

Les også: Buss av veien på Sofiemyr

Det var kaos, bokstavelig talt, og alt av tilgjengelig materiell og personell var ute på veiene for å måle, strø, skrape og andre ting for at trafikken skulle gå bra.

NB! Saken fortsetter under bildet!

SNØFALLETS OFFER: Bussene slet ekstra tungt på vinterføret tirsdag, og på ettermiddagen ble alle ruter innstilt. En buss havnet av veien på Sofiemyr. Foto:  Anders Nordheim Dahl

– Godt skodd

Ifølge virksomhetsleder Heidi Tomten i UTE i Oppegård kommune er det lite man kan gjøre utover det man allerede gjorde, for eksempel på tirsdag.

– Vi har rutiner på dette, og følger kontinuerlig med på værvarslet, og forsøker så godt vi kan å forberede oss når det er meldt slike forhold som det var natt til tirsdag. Videre blir da andre kommunale oppgaver satt til siden for å få ryddet de kommunale veiene. Det er to ansatte som er på kontinuerlig vakt, som så har ansvar for å tilrettelegge og tilkalle øvrig mannskap. Mandag kveld sørget først vaktene for brøyting og deretter kalte de ut resten av mannskapet i 2-tiden natt til tirsdag, sier Tomten.

Les også: Kommunen jobber på spreng med snøen

–Det er klart at det kan være utfordrende å være godt forberedt ved slike "ekstreme" situasjoner, men vi gjør så godt vi kan med de mannskapene og ressursene vi har tilgjengelig. Vi har også en prioriteringsliste, og det er slik at bussveiene er høyest prioritert, og så kommer de lokale veiene etter tur, sier Tomten.

NB! Saken fortsetter under bildet!

PÅ VAKT: Brøytemannskapene er på vakt døgnet rundt og tråkker til ved ekstreme situasjoner. Foto: Anders Nordheim Dahl

Vinteren fremover

Dette blir nok neppe siste gangen i vinter det blir utfordrende føre, og når denne snøen smelter, kommer også glatta.

– Vi har samme type beredskap også for glatte dager, og strør så godt vi kan på de kommunale veiene, som vi har ansvaret for. Det er temperatursvingningene som er verst -  så lenge det er stabilt kaldt så går dette greit. Folk skal være trygge på at vi gir alt for at veiene skal være fremkommelige og sikre, sier Tomten.

Her er prioriteringslisten

På kommunens hjemmesider, står det følgende å lese om prioriteing for brøyting og strøing. 

Brøyting settes i gang ut fra følgende verdier: 

  • Bussveier: 3 cm våt / 5 cm tørr snø
  • Samleveier: 5 cm våt / 10 cm tørr snø (gjelder hovedveier der det ikke går buss, f.eks. Augestadveien og Flåtestadveien)
  • Atkomstveier: 8 cm våt / 15 cm tørr snø (gjelder lokale småveier og boligveier)
  • Rene gangveier: 5 cm våt / 10 cm tørr snø
  • Gangveier/fortau: Brøytes sammen med tilstøtende vei

Prioritering

  • Bussveiene
  • Gangveier, som leder til kollektivtransport prioriteres i hver enkelt rode
  • Veiene på Svartskog
  • Øvrige kommunale veier

Utkalling av ekstramannskaper

Andre brøytemannskaper kalles ut når det er 7 cm våt snø, eller 10 cm tørr snø. Her viser vaktene skjønn. Er vaktene i tvil, kontakter de arbeidsleder eller virksomhetsleder.


Frister ved snøvær om natten

  • Bussveier brøytes innen kl. 05.30 på hverdager og kl. 07.00 på lørdag/søndag
  • Utbrøyting og brøyting av busslommer skjer umiddelbart etterpå
  • Samleveier brøytes innen kl. 06.00 på hverdager, kl. 07.00 på lørdager og kl. 08.00 på søn- og helligdager
  • Atkomstveiene brøytes etter at buss- og samleveier er brøytet
  • Brøyting av fortau/gangveier skal være minst så bra som kjøreveien

Strøing

Veiene strøs i samme rekkefølge og tidsfrister som for brøyting


Ansvarsfordeling

Kommunen har ansvar for vedlikeholdet på alle kommunale veier. Men riks- og fylkesveiene tar Statens Vegvesen seg av.

Statens Vegvesen har også ansvar for gang og sykkelveiene langs riksveiene, men kun fortauene langs fylkesveiene.Det vil si at Statens vegvesen har ansvar for Skiveien (som riksvei) fra syd til Kolbotn og Mastemyrveien videre til E18, inkludert gang og sykkelveiene. Vegvesenet har videre ansvar for fylkesveiene som går fra Skiveien opp Sønsterudveien, til E6 (via Kongeveien og Taralrudveien) samt Tverrveien og Skiveien nord for Kolbotn. I tillegg kommer Kolbotnveien ned til Gjersjøen og Gamle Mossevei, inkludert fortau.

I praksis vil dette si at Statens Vegvesen har ansvar for fortauet på den ene siden av Sønsterudveien, mens kommunen har ansvar for gang- og sykkelveien på den andre siden.

Statens vegvesen har også ansvar for Bekkenstenveien, Ingierstrandveien og det meste av Roald Amundsens vei på Svartskog. 

Til toppen

Redaktør:
Anders Nordheim Dahl

Ansvarlig redaktør:
Thomas N. Witsø-Bjølmer

Salgs- og markedssjef:
Kenneth Johnsen

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Redaksjon:
tips@oavis.no
(+47) 66 82 21 32

Salg:
bente@oavis.no
(+47) 926 66 401