Nyheter
KONTRAKTEN UNDERSKREVET: Finn Eirik Eilertsen president i KNA, Tore Birkeland fra Oppegård kommune og Bjørn G. Johannesen formann i NVK undertegner her kontrakten som sikrer motorfolket Tyrigrava igjen. (Bilde: Pressebilde)

– Vi ser frem til å ta over Tyrigrava!

KNA og NVK har store planer på gang for motorfolkets vugge.

I går signerte altså Oppegård kommune kontrakten med KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) og NVK (Norsk Veteranvogn Klubb) om Tyrigrava.  

Tyrigrava er et yndet møtested for motorinteresserte. Helt siden 1930-årene da dagens bygg ble bygget, har stedet hatt stor betydning for dem som ferdes på veien, både på to og fire hjul. KNA og NVK skal fortsette å drive Tyrigrava i god tradisjon og det skal fortsatt være et treffsted for motorfolket.

Les også: Ønsker å kjøpe Tyrigrava

 – Vi er veldig glade for å være nye eiere av Tyrigrava og ser frem til å legge forholdene til rette for kommende arrangementer. Vi ønsker å ivareta motormiljøet og ønsker andre interesserte velkommen til Tyrigrava når vi er på plass sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker og NVKs formann Bjørn G. Johannesen.

Overtar 2. mai

Formelt sett overtar bilklubbene Tyrigrava 2. mai 2017, men Kunstnerfellesskapet som i dag leier Tyrigrava har leieavtale frem til 1. mai 2021.

KLAR TIL Å TA OVER: Styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk VeteranVognKlubb sier det er gledelig at de har fått mulighet til å kjøpe Tyrigrava.
KLAR TIL Å TA OVER: Styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk VeteranVognKlubb sier det er gledelig at de har fått mulighet til å kjøpe Tyrigrava. Foto: Anders Nordheim Dahl

– Parkeringsplassen på Tyrigrava, som er brukt som møtested, vil fortsatt være tilgjengelig som før, og vi ønsker både bil- og MC-folket velkommen til sine tirsdags og onsdagstreff på Tyrigrava, sier Johannesen.

Les også: Bli med på privatvisning på Tyrigrava

–  Vi skal legge tilrette for at dette skal bli en samlingsplass for alle typer motorfolk, både vanlige biler, motorsykler, gamle biler, sportsbiler, am-carer og alle andre som driver med motor. Vi har en stor parkeringsplass til rådighet her. Dette er et signalbygg for folk med motorinteresse, og det skal det bli i fremtiden også, sier Johannesen

Les også: Stor interesse for Tyrigrava

KNA og NVK skal etter planen ha sine kontorlokaler i bygget. Det er også planer om å tilby møterom/konferanserom ell til motorklubber og andre som ønsker litt av Tyrigravas atmosfære.

– Det er klart at det blir bra å samle foreningenes virksomhet under samme tak. Det vil bety mye for arbeidet vårt,  sier Johannesen. 

Også generalsekretær Børre Skiaker i KNA er fornøyd. 

– For oss så betyr dette at vi blir sittende midt i en atmosføre som er skapt gjennom mange tiår. Det betyr mye for oss. Det ligger mye motorhistorie i veggene på Tyrigrava, og nå havner vi der vi skal være i forhold til mange av medlemmene våre og andre med motorinteresse. En annen ting er at vi tror vi kommer litt nærmere medlemmene, og kan ha litt mer direkte kontakt med medlemmene, og vi håper også at dette kan gjøre oss enda mer attraktive for nye medlemmer, sier han. 

Det var i går et kort informasjonsmøte på Tyrigrava i forbindelse med signeringen.

– Stemningen og atmosfæren her var utrolig god. Alle klappet og det var tommel opp. Vi merker at folk virkelig bryr seg om plassen, og det er utrolig hyggelig å høre så mange positive tilbakemeldinger på at vi skal ta over plassen. Det betyr mye, sier han.

PS! Saken fortsetter under bildet!

POPULÆRT: Tyrigrava har i mange tiår vært en populær samleplass for motorfolket. Slik skal det bli fremover også.
POPULÆRT: Tyrigrava har i mange tiår vært en populær samleplass for motorfolket. Slik skal det bli fremover også. Foto: Anders Nordheim Dahl

Vedlikeholdsbehov

Tyrigrava er en plass som, naturlig nok etter mange år, trenger mye kjærlighet. Etter overtagelsen skal foreningene se på hva som skal og må gjøres. 

– Det første som skal skje, er at vi skal overta eiendommen, og deretter skal vi se hva som eventuelt skal og må gjøres av nødvendig vedlikehold slik at bygningen ikke forfaller ytterligere, sier han. 

Les også: Tyrigrava har fått nye eiere

De nye eierne

Det er bastioner innen motormiljøet som nå har tatt over Tyrigrava.

KNA ble stiftet i 1907 og er landets eldste bilklubb. I hele sin historie har KNA arbeidet for best mulig vilkår for bilistene - og ekte bilglede er KNA fremste formål.

KNA representerer den internasjonale bilorganisasjonen FIA (Féderation International de l´Automobile) som i likhet med KNA arbeider for å øke interessen for og bedre rammebetingelsene for bilister globalt og som samtidig organiserer internasjonal motorsport.

Les også: Selger historiske perler

Norsk Veteranvogn Klubb ble startet på en "ekspedisjon" til Gjøvik i 1952, da en Rover 1907 ble reddet fra en ellers uviss skjebne. Bilen er heldigvis fortsatt i klubbens eie, og deltar på de viktigste løpene som arrangeres. Siden den gang har klubben fått ca. 1400 medlemmer og er landets ledende klubb for kjøretøyer av motorhistorisk interesse. Klubbens formål er å oppspore, restaurere og ta vare på slike kjøretøyer.

Kjøpssummen for Tyrigrava er på 6,5 millioner kroner. I bildekarusellen under kan du se flere bilder fra den historiske eiendommen.

Bilder fra Tyrigrava

GAMMEL STORHET: Nå faller altså Tyrigrava tilbake i hendene på motorfolket.\
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Yana Stubberudlien)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: )
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
MOTORFOLKETS VUGGE: Tytigrava (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer)
Til toppen