Nyheter
RAVS: Ledelsen tar konkrete grep for å forbedre skolen til høsten. (Bilde: Synnøve Sundby Fallmyr)

– Vi skal bli bedre

Roald Amundsen vgs vil forbedre lærer-elev-kommunikasjonen. Tiltakene trer i kraft til høsten i forbindelse med ny assisterende rektor.

Et skoleår går mot slutten, og ledelsen legger planer for høsten. Rektor Elisabeth Edding ved Roald Amundsen videregående skole (RAVS) viser oss det hun kaller for «duken»: skolens oversikt over høstens satningsområder.

I riktig retning

– Det er en konkret plan for utviklingsperspektivet som sier hva vi må forbedre, sier hun. I 2015 var det 79 prosent av elevene som fullførte. I 2016 var det hele 84 prosent som fullførte, og vi er spente på årets tall, sider hun.

– Akershus fylke har som mål for 2017- og 2018-kullene at 88% skal fullføre og bestå. Vi har tid til å nå det målet, og beveger oss i riktig retning.

Les også: Den siste MKer

På «duken» har hver kategori sin farge, og visualiserer det ledelsen skal jobbe med helt konkret; hvordan personalet skal trives bedre, utvikles personlig og profesjonelt - og hvordan elever skal få økt trivsel, læring og resultater.

Bedre respons til elevene

– En av de konkrete tiltakene vi skal iverksette til høsten, er å kommunisere enda bedre med elevene våre. Vi skal observere undervisningen og prøve å finne de øyeblikkene hvor elevene er engasjerte - og finne ut av nøyaktig hva som funket og hvorfor, forklarer hun.

PLANLEGGER HØSTEN: «Duken» gir en god og forståelig oversikt over det ledelsen skal forbedre.
PLANLEGGER HØSTEN: «Duken» gir en god og forståelig oversikt over det ledelsen skal forbedre. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

For å ytterligere forbedre kommunikasjonen lærer-elev, skal ledelsen og lærerne jobbe med å gi spontane tilbakemeldinger til elevene i klasserommet. Elevene skal få vite hva de gjør bra der og da ikke bare noen ganger i året.

Les også: Svermer for barna - produserer egen honning!

Et av skolens viktigste mål er naturligvis å gi elever en studiespesialiserende utdanning, og avsluttende vitnemål.

– Men i tillegg til dette, og dette er vel så viktig, skal elevene trives og lære, sier hun.

Ny assisterende rektor

På laget i ledelsen på sju personer, skal Edding få en ny assisterende rektor. Stillingen har vært i Svein Magne Sirnes› navn i 9 år, men han overlater nå stafettpinnen til nestemann (eller kvinne). Stillingen trer i kraft 1. september, og rektor er svært spent på sin nye høyre hånd.

Les også: Gå for fem flater i den nye storhallen på Sofiemyr

– Jeg gleder meg! Det er jo min viktigste sparingspartner. Det blir spennende med et friskt tilskudd, sier hun, og håper nye øyne kan se skolen i et nytt perspektiv.

Gir mening til tallene

I forbindelse med ny assisterende rektor, skal den nye satsingen på observasjon og kommunikasjon tre videreføres en gang i september eller oktober. En assisterende rektor, i tillegg til å være rektors stedsfortreder, er den som gjør virkelighet av all informasjon og dokumentasjon skolen sitter på. Elevundersøkelser og resul tater er bare tall når det samles inn, og det er hans/hennes jobb å lese og forstå disse tallene, og bidra med konkrete forslag til hva som kan gjøres for å forbedre trivsel og læring for alle.

RAVS: Ledelsen tar konkrete grep for å forbedre skolen til høsten.
RAVS: Ledelsen tar konkrete grep for å forbedre skolen til høsten. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

 

Til toppen