For en rugg!

Husker du denne saken om kjempelastebilen fra FAUN i A&T nummer 1, 1986? Den blir gjengitt i sin helhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Vi ville trolig sperre opp øynene dersom vi møtte en FAUN lastebil på norske landeveier, og vi ville kanskje måtte se oss om etter møteplass. Mastodonten ville kreve hele veibredden mange steder. Men ble det umulig på veien, kunne kolossen gjerne ta en tur utenom. Den trives utmerket ute i naturen med sine seks kjempehjul, og trekk på dem alle.

Dimensjoner

Beiset er 14,3 m langt uten henger, og 4 m høyt. Bredden på 3,2 m er ikke borte den heller. Til sammen blir dette 20 tonn vekt. Det samme som en middels stridsvogn. Laster man den fullt, veier den hele 50 tonn.

Ørkenbil

Dersom du vil kjøre deg en langtur i Sahara, bør du ha en Faun. Da får du med deg hele familien pluss et par tanter. I førerhuset er det nemlig plass til et «mannskap» på sju. Du trenger heller ikke kikke etter bensinstasjon bak neste sanddyne, for du får med deg 1000 liter drivstoff i de tre tankene.

Dersom du virkelig skal ut å kjøre, får du en ekstra tank på 5000 liter på planet hvis du vil. Drikkevann behøver du heller ikke ha noen bekymringer for: Du har med deg et helt basseng på ferskvannstanken.

Hva sitter under panseret?

Under panseret humrer 525 hester, musikk for deg som liker lyden av 12 sylindere i V-form. Og du behøver ikke engste deg for synet av vanndamp og sprukne radiatorslanger. Alle hestene er luftkjølte fra en termostatstyrt kjølevifte som klarer brasene selv om det er 65 varmegrader utenfor førerhuset. Selv sitter du og familien og koser dere med klimaanlegget i 18 varmegrader, om det passer.

Bare kjør videre, det stopper ikke, du har et dreiemoment på 1900 Nm til rådighet allerede ved 1500 omdreininger. Du har resultatet av 100 års Deutz-erfaring under panseret.

Studér særlig høydeforskjellen.

Bekymret for gearkassen? Nei da! ZF i Friedrichshafen kan jobben sin. Og her er det 16S-190-kassen som er montert. Du har 16 gir fremover og to bakover. Dessuten har du både tørr-clutch og en robust dreiemomentomformer av typen ZF-WSK400.

Faun, bilen som her er omtalt, lages av FAUN Aktiengesellschaft, Lauf a.d. Pegn, hvor O&K kjøpte aksjemajoriteten nylig.

 

Powered by Labrador CMS