KAMP MOT BRYSTKREFT: Rachael Axon, daglig leder i Kolbotn kvinnefotball, vil fylle tribunen med rosa tilskuere 4. november. Da spiller de årets siste hjemmekamp mot Vålerenga, og alle billettinntektene går til brystkreftforskning.
Sport
KAMP MOT BRYSTKREFT: Rachael Axon, daglig leder i Kolbotn kvinnefotball, vil fylle tribunen med rosa tilskuere 4. november. Da spiller de årets siste hjemmekamp mot Vålerenga, og alle billettinntektene går til brystkreftforskning. (Veronica Grude Docker)

Kolbotn rosa for en dag

Søndag 4. november spiller Kolbotn-damene sesongens siste hjemmekamp. Daglig leder for Kolbotn kvinnefotball, Rachael Axon (33), vil gjøre både banen og tilskuerne rosa, for å støtte kampen mot brystkreft.

Rachael Axon er daglig leder i KIL for jentefotballen i alle aldre, og har selv spilt for Kolbotn både i 2014 og i 2016. Da hun spilte collegefotball i USA var hun med på en såkalt «Pinkout,» noe hun ønsker å videreføre i Kolbotn, ved å spille siste hjemmekamp i rosa.

Les også: Hedret ildsjeler

– Det er en veldig amerikansk ting, og vi gjorde litt ut av det i 2016, men nå ønsker vi å dra den litt lenger og, forhåpentligvis, gjøre det til en årlig greie, sier Axon.

Rosa måned

Oktober er rosa sløyfe måneden, med fokus på brystkreft, og selv om kampen er noen dager inn i «den blå måneden», november, håper Axon at det får bred oppmerksomhet. Planen er at alle spillere stiller i rosa drakter og at publikum også tar på seg noe rosa, det være seg vanter, skjerf eller klær.

BLÅTT BLIR ROSA: Dette er er trøyene spillerne og trenere skal ha på under kampen. Foto: Veronica Grude Docker

Les også: Se bildene fra eventyret på Kolbotn

– Vi skal fylle tribunen med rosa. Det er ikke bare brystkreft, men kvinners helse generelt vi vil fokusere på. For meg er det også personlig; begge mine bestemødre døde av brystkreft, forteller Axon.

Alle billettinntektene fra kampen mot Vålerenga
skal doneres til brystkreft-forskning.

Tilskuer-rekord

Axon håper på å, i hvert fall, doble antall tilskuere fra 350 som er det største antallet tilskuere damene har hatt denne sesongen.

– Jeg ønsker å trekke flere folk til kampene våre generelt. Jeg tror vi må gjøre ting for å trekke folk som ikke vanligvis kommer på kampene, så kanskje de får en positiv opplevelse og kommer igjen, sier hun.

Kolbotn IL har over 300 jenter registrert i klubben, men opplever at jenter ofte er mer opptatt av å spille fotball enn å se på.

– Hvis bare halvparten av dem med foreldre dukket opp hadde vi allerede slått tilskuerrekorden, sier Axon, og oppfordrer både fotballjenter og alle andre til å ta turen til Sofiemyr stadion 4. november.

Til toppen