Forskjellen mellom kort og lang Doblo er 35 cm, og vi finner alle i lasterommet som er henholdsvis 182 og 217 cm langt.

En ny dimensjon innen transport

Headingen er hentet fra Fiats slagord for den nye Doblo. Blant de "små" kassevognene er det ikke vanlig å finne så mange nye komponenter som vi gjør her. Hele 97 % av komponentene er utviklet til denne bilen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Kort akselavstand med høyt og lavt karosseri, lang akselavstand med lavt karosseri, kort og lang 5-seter kombibil samt kort og lang chassis-versjon er mulighetene mange. Faktisk over 400 når man inkluderer alle tilgjengelige dør- og motoralternativer osv.

Det var en tydelig stolt Lorenzo Sistino, CEO Fiat Automobiles, som kunne fortelle at etter å ha solgt mer enn 650.000 Doblo i Europa siden introduksjonen i 2000, var tiden inne til å fornye seg.

Nye Doblo er bygd på en helt ny plattform, hvor Bi-link bakaksel med oppskalérbare deler står sentralt. Det er mulig å oppgradere nyttelasten fra 750 kg til 1000 kg for ca. 250 €. Dette gjøres i hovedsak ved å benytte kraftigere komponenter og montere et stabilisatorstag.

Motor og gear

Bilen lanseres med 7 motoralternativ hvorav de 2 minste dieselmotorene og bensinmotoren også leveres som Euro 4-versjoner uten start og stopp-funksjon og partikkelfilter. Dieselmotorene er 1,3 liter 90 hk/200 Nm, 1,6 liter 105 hk/290 Nm og 2,0 lites 135 hk/320 Nm. Bensinmotoren er en 1,4-liter på 95 hk/127 Nm. På et senere tidspunkt vil Doblo også bli tilgjengelig med en CNG/bensin motor som yter 115 hk.

Avhengig av motoralternativene leveres bilene med 5 eller 6-trinns manuelle gearkasser, men en automatisert gearkasse vil bli tilgjengelig sammen med en ny 1,6-liters motor i løpet av året.

Førsteinntrykk

Vi kjørte bilen en runde i utkanten av Torino, hovedsakelig på små veier i lave hastigheter, men med kupert terreng. De fleste bilene var utstyrt med 1,6-litersmotoren som var mer enn sterk nok til å transportere ca. 400 kg. last.

Start og stoppfunksjonen viste seg effektiv ved stopp for rødt lys, men under køkjøring med mange påfølgende start og stopp ble det litt masete at bilen skulle rekke å starte for å krype fem seks meter. Dette gikk dessuten hardt utover batteriet, og etter noen hyppige starter gikk den inn i "lademodus" og lot være å stoppe.

Fjæringen kjentes fortreffelig, og vår tyske kollega som hadde kapret en bil uten last, kunne fortelle at også denne var myk og fin i fjæringen.

Det var også et par biler med den største motoren tilgjengelig, men tiden rakk bare til som passasjer her. Denne utførte også transporten av 2 personer og 400 kg last på en grei måte, men kunne til tider virke litt for aggressiv og høyrefoten måtte holdes i bånd. A&T kommer tilbake med mer utførlig test av Doblo ved en senere anledning.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS