Kultur

Verden rundt fra gutterommet

På utsiden ser det som hvilken som helst enebolig på Sofiemyr. Men bli med ned i sokkeletasjen, forbi kjellerstuen og bodene, og du finner et gutterom helt utenom det vanlige.

Geir Teigo (43) – til daglig driftssjef hos KLP Eiendom i Oslo – gjorde oppegårding av seg og familien for fem år siden.

Og fra Oppegård besøker han hele verden. Men en av favorittdestinasjonene er selvsagt Bergen lufthavn, Flesland. Dit flyr Geir titt og ofte. Han vil jo hjem til Fylllingsdalen, hvor han opprinnelig kommer fra.

Liksomflyging

Det Geir har bygget seg inne på et av soverommene, stappet fullt av PC-er og vifter, er nemlig en flysimulator.

Her snakker vi om noen som virkelig har tatt hobbyen på alvor. En fullskala Boeing 737-800 cockpit er nemlig bygd opp i all sin prakt. Det er endatil et par Business Class passasjerseter for de i familien eller blant vennene som vil være med ut og fly på liksom.

Les også: Hun har over 24.000 følgere på Instagram!

Det er faktisk tredje gangen at Geir Teigo bygger seg sitt eget flysimulatorrom. Men tredje gangen klaffer det, som det så kjent heter.

– Simulatorrommet har blitt større for hver gang. Nå ble det også plass til et par standsmessige passasjerseter og et lite verksted. Det er en stor fordel å kunne ha et egnet sted å kunne lodde, bore og frese helt i nærheten, og det gjør det lettere å ha småprosjekter gående, forteller Geir med iver i stemmen.

PS! Saken fortsetter under bildet!

SOM ET EKTE FLY: Detaljnivået er helt sinnsykt i Geir flysimulator. Her bruker han time på time med å fly verden rundt..
SOM ET EKTE FLY: Detaljnivået er helt sinnsykt i Geir flysimulator. Her bruker han time på time med å fly verden rundt.. Foto:  John Berge

80-tallet

Historien om Geirs simulatordilla startet lenge før han fikk seg hus, hjem og familie. Faktisk er det over 30 år siden det hele startet. Da inne på det første gutterommet i Fylllingsdalen.

– Det var datamaskinen Commodore 64 som ga startskuddet, så forsatte jeg med Amiga 500 og enda senere på PC. Jeg hadde et kort avbrekk i ungdomstiden da moped var viktigst, men interessen kom tilbake igjen, forteller Geir.

Microsoft Flight Simulator 2 og Combat Flight Simulator het de smått legendariske flyspillene. Spill som er langt unna den moderne grafikken og mulighetene dagens simulatorspill gir muligheten til.

Les også: En Klatremus med Grease i håret

– Flyspill har alltid fenget meg. Det er noe med det å skulle mestre og kontrollere flyet, sier Geir.

De første spillene var veldig enkle. Det var gul bakke og blå himmel og kanskje litt svart og hvitt i tillegg.

– Det var en salig harmoni av streker, prikker og blinking. Jeg levde meg helt inn i det, selv om det var veldig dårlig grafikk i forhold til det man forventer i dag. Fantasien var nok en viktig komponent, og den fyller godt inn der detaljene mangler.

PS! Saken fortsetter under bildet!

UTVIKLES STADIG: Neste prosjekt for Geir Teigo er å få inn enda et sett med pedaler i cockpiten..
UTVIKLES STADIG: Neste prosjekt for Geir Teigo er å få inn enda et sett med pedaler i cockpiten.. Foto:  John Berge

«As real as it gets»

Spol frem fra 80-tallet til 2017 og Geir Teigo sitter med et «verstingopplegg» på det som er hans mest forseggjorte flysimulatorrom gjennom tidene.

Det er tre PC-er, til sammen elleve skjermer, inkludert fem 42-tommers High Definition-skjermer for utsikt, ekte Boeing 737-800 pedaler, ekte seter, ekte interiør med videre.

Yokene – flyspakene – er kjøpt fra et flymuseum i USA, men delene er innkjøpt fra hele verden. Mye er replika tilpasset bruk med PC, men de ekte delene gjør mye for at det hele skal føles ekte, og har blitt modifisert for simulatorbruk av Geir selv og gode venner.

Man hører viftene som man ville gjort i et ekte fly og det samme med motorlyden. Virtuell virkelighet, i virkeligheten.

Les også: Torbjørns tøffeste turtips

Nylig installerte Geir pedaler på ene siden, og snart skal den andre pilotsiden også få det. Om ikke lenge settes en ekte cockpit dør inn og enda flere paneler.

– Prosjektet blir nok aldri helt ferdig. Det er alltid noen detaljer som kan gjøres bedre eller ny elektronikk som frister, men «simmen» er 100% flygedyktig nå.

PS! Saken fortsetter under bildet!

IKKE NOEN TILFELDIGHETER: En ekte flydør må selvsagt inn!.
IKKE NOEN TILFELDIGHETER: En ekte flydør må selvsagt inn!. Foto:  John Berge

Kallenavn

«Simmen» er entusiastenes kallenavn på sine kjære flysimulatorer.

– Det er mange programmer i et datanettverk som må til for å få liv i hele simulatoren. Softwaren er fra selveste Lockhead Martin, som bl.a. lager jagerfly. Jeg flyr imidlertid med såkalt akademisk lisens og man kan ikke bruke våpen her. Lisensen koster ikke all verden, bare 50 Euro, men så «prepper» man det hele med flyplasser og tillegg, som bakketeksturer, skyer, værprogram. Mantraet blant oss entusiastene er å få det så virkelighetsnært som mulig. Jo mer ekte, jo bedre blir «feelingen», og det er ikke noe problem å kjenne seg igjen på både flyplasser og i terrenget når programmet er pyntet med såkalte «add-ons».

– Selv gatene på Sofiemyr er nøyaktig tegnet i simulatoren, men slike detaljer er ikke så viktig for meg som befinner meg rundt 30.000 fot mesteparten av tiden.

PS! Saken fortsetter under bildet!

IKKE NOEN TILFELDIGHETER: En ekte flydør må selvsagt inn!.
IKKE NOEN TILFELDIGHETER: En ekte flydør må selvsagt inn!. Foto:  John Berge

Få, men dedikerte

Men hvem er så disse entusiastene?

– Vi er ikke mange, kanskje rundt 30 i Norge som bygger cockpit i full skala, men flysimulatormiljøet teller noen hundre aktive i alle aldre. De aller fleste bruker en vanlig PC med en skjerm og en joystick, men noen tar hobbyen videre.

Det kan man trygt si at Geir Teigo har gjort. Han har brukt flere år på dagens simulator. Ikke er det helt billig heller, så det er greit å spre utgiftene over litt tid, mener han. Men det finnes altså flere som har bygd tilsvarende, og noen har tatt det enda lengre og bygd en sertifisert simulator som faktisk brukes til trening av ekte piloter. Andre har også klart å gjøre levebrød ut av interessen.

PS! Saken fortsetter under bildet!

FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård..
FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård.. Foto:  John Berge

Flyr sammen

Simulatorgjengen flyr ofte sammen, via nettet. Da kommuniserer de via Skype. Det finnes også de som leker ATC – Air traffic control. De passer på trafikken, og da skal ting helst gjøres riktig. Også her er mantraet «As Real As It Gets», og kommunikasjon og prosedyrer skal følges.

– Vi flyr til København, London, Frankfurt, Munchen, Roma og mange andre flyplasser i tillegg til Norge.

– Skjer det ulykker?

– Vi er over det verste, vi som er drevne i gamet. Men det hender dataen svikter. Da må vi «reboote» og spole frem til der der vi var. Det er 10-15 programmer til enhver tid som skal virke sammen, så at dataen svikter er ikke ukjent, men det skjer stadig sjeldnere.

PS! Saken fortsetter under bildet!

FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård..
FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård.. Foto:  John Berge

Pilotdrømmen

– Hvor engasjerte er barna dine?

– De synes det er et spennende rom, men de fikler ikke her. De sitter på som passasjerer. For dette er min greie. Kona er helt uinteressert, men hun er glad jeg har en hobby hvor hun vet hvor hun har meg, slik at jeg ikke flyr rundt på fotballkamper i England.

– Hvem er dere simulatorentusiastene, da?

– Hehe, nei. En av byggerne er kaptein i Norwegian. Jeg har aldri ville blitt pilot. Det er ikke min hylle i livet. Men jeg har lyst til å ta seilflylappen og kanskje hanggliderkurs en gang. Det er vel drømmen om å sveve! Det er også folk som ikke har sluppet gjennom nåløyet grunnet syn og sykdommer, som har tatt igjen det tapte med å bygge seg simulator, men stort sett er vi helt vanlige folk med en nisjehobby.

Les også: Drømmen gikk i oppfyllelse for Espen

– Så hvordan oppfører du deg når du er passasjer ombord i fly?

– Jeg har fått lov til å sitte i cockpit et par turer, men dette er veldig strengt nå. Når man bygger seg et slikt rom lurer man ofte på detaljer, og det hender ofte jeg spør om å få hilse på pilotene når jeg er ute på reise og spør om en eller flere ting jeg lurer på.

Den mest kjente flytypen

– Hvorfor Boeing 737-800?

– Det er det vi har flydd mest vet du, mellom Oslo og Bergen. Det er det med de der «morsmelk»greiene. Heldigvis for meg er det også den flymodellen med best tilgang på deler fra.

– Hva hvis kapteinen får et illebefinnende mens du er passasjer. Da drømmer du vel om å steppe inn?

– Ja, alle vi flysimulatorentusiaster håper i all hemmelighet at det skjer en gang. Jeg er ganske sikker på at det skulle gått greit, men bank i bordet for at det aldri skjer. Vi klarer aldri å simulere det å være ansvarlig for 170 passasjerer, men om nervene ikke hadde klikket så...

FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård..
FRA SOFIEMYR TIL HELE VERDEN: Ready for take-off: Geir Teigo inne i sin egenlagde Boeing 737-800 cockpit på Sofiemyr i Oppegård.. Foto:  John Berge

 

Til toppen