TROR PÅ DIESEL OGSÅ I 2017: MarkedssjefTrond Wigernes hos Follo Autoco mener det er forbrukernes behov som avgjør drivstoffvalget. Her er han fotografert foran årets diesel-storselger, Ford  Mondeo.
Bil
TROR PÅ DIESEL OGSÅ I 2017: MarkedssjefTrond Wigernes hos Follo Autoco mener det er forbrukernes behov som avgjør drivstoffvalget. Her er han fotografert foran årets diesel-storselger, Ford Mondeo. (Bilde: Anders Nordheim Dahl)

– Bilbehovet avgjør folks drivstoffvalg

Den lokale bilbransjen tror ikke på en diesel-flukt som følger av tiltakene i hovedstaden.

Denne uken kom den første dieselbil-nekten på kommunale veier i Oslo. Dagen ble langt fra så kaotisk som man trodde. Biltrafikken fløt som normalt, forurensingsnivået var lavt og kollektivtrafikken gikk som den skulle.

Men hvordan påvirker diesel-nekten og skriveriene om diesel-bilene det lokale dieselmarkedet?

Godt diesel-år

Ford var i 2016 nærmest enerådende på topp-listen over solgte diesel-biler, som du kan se på statistikken til høyre i denne saken.

Markedssjef Trond Wigetrnest i Ford-forhandleren Follo Autoco, forteller at det i all hovedsak er bilkjøpernes behov som styrer hva slags drivstoff de velger.

POPULÆR: Fords Edge var en av fjorårets diesel-nyheter i Follo.
POPULÆR: Fords Edge var en av fjorårets diesel-nyheter i Follo. Foto: Anders Nordheim Dahl

– På dieselmarkedet var det et greit år for vår del, men vi så nok en liten nedgang på små diesel-biler. Det er nok slik at dette i all hovedsak påvirker dem som pendler til og fra byen, mens de som kjører lengre avstander, for eksempel til hytten eller lignende, ikke lar seg påvrke i så stor grad av tiltak som vi har sett i Oslo denne uken, sier Wigernes.

– Der mange kanskje har en elbil som pendlebil, er fortsatt en diesel med firehjulstrekk det eneste og beste alternativet for dem som skal reise lange avstander, og slik kommer det nok også til å bli fremover, spår Wigernes.

Mondeo på topp

Salgsstatistikken for Oppegård viser gode tall for Ford, tross en total nedgang på dieselmarkedet. Ford Mondeos dieselvariant er den mest populære med 23 registrerte biler på Oppegård-adresser i fjor.

– Grunnen tror jeg rett og slett at dette er en bil som ikke bare er mye bil for pengene, men den har også god plass og en fantastisk fin kjørekomfort, samt gode motoralternativer som passer folk. Det er rett og slett en god bil, sier Wigernes.

I fjor kom også hybrid-varianten av modellen.

– Vi merker en økende interesse for denne, og kommer nok til å satse enda mer på denne modellen fremover, sier Wigernes.

Ford-forhandleren har tråkket gassen i bånn for 2017, og salgssjefen tror på et godt diesel-år også i 2017.

– Igjen er det forbrukerne som bestemmer, og med de mange gode dieselbilene som vi har å tilby på markedet, med fleksible løsninger og gode motoralternativer, tror jeg ikke det blir noe tørke i dieselmarkedet i år, avslutter Wigernes.

Følger med

Daglig leder Sverre Oksett hos RSA Bil, som forhandler Suzuki, Jeep, Alfa Romeo og Isuzu, forteller at det det siste året har vært en liten endring i folks valg av drivstoff-type på bilen.

MERKER FORSKJELL: Sverre Oksett hos RSA Bil forteller om større interesse for bensinbiler for eksempel i varebilsegmentet.
MERKER FORSKJELL: Sverre Oksett hos RSA Bil forteller om større interesse for bensinbiler for eksempel i varebilsegmentet. Foto: Anders Nordheim Dahl

– Nå skal det sies at vi alltid har solgt mest bensinbiler, og det er av den enkle grunn at det generelt satses mest på bensindrevede biler innen japanske bilmerker. Vi har selvfølgelig dieselmodeller også, men har det største volumet på bensin. Det vi kanskje merker det mest på, er i varebil-segmentet. Vi har fått flere henvendelser på bensinalternativer i dette segmentet enn vanlig, sier Oksett

Oksett tror på et oppsving på flere bensinmodeller som følger av forbudet, men tror insentivene kanskje ikke er sterke nok til at det vil velte hele tankegangen til folk om drivstoffvalg.

– Jeg tror at folk velger drivstoff etter hva slags bruk de har på bilen sin. Vi merker at folk er opptatt av dette, men alt kommer an på hvor mange slike dager og perioder som vi har hatt denne uken fremover, og hvor sterke reaksjonene blir på eventuelle brudd. Jeg tror ikke folk kommer til å velge bort dieselbilen helt med mindre man får like sterke insentiver som man for eksempel har på el-biler, sier Oksett.

Til toppen