NY ASFALT: Slik ser det ut på fylkesvei 126 i dag, etter at den har blitt asfaltert.
Debatt
NY ASFALT: Slik ser det ut på fylkesvei 126 i dag, etter at den har blitt asfaltert. (Bilde: Anders Nordheim Dahl)

«Endelig asfalt!»

– Sikkert en gladmelding for avisen, skriver Frank Westgaard i dette innlegget.

Torsdag 1. juni meldte Oppegård Avis at grusveien forbi Solheim grendehus gjennom Svartskog landskapsvernområde, nå har fått asfalt.

Sikkert en gladmelding for avisen, skal vi dømme etter hva lederartikkelen i samme avis beskrev den gangen noen hadde innvendinger mot tiltaket.

At det gikk an å motsette seg noe sånt, var for avisen ubegripelig.

Mange protesterte

De som protesterte var bla. Fylkesmannen, Fylkeskommunen, beboere langs veien og Grendehuset Solheim.

INNSENDER: Dette innlegget er skrevet av Frank Westgaard, vinner av Frivillighetsprisen 2013, og en engasjert og respektert mann på Svartskog.
INNSENDER: Dette innlegget er skrevet av Frank Westgaard, vinner av Frivillighetsprisen 2013, og en engasjert og respektert mann på Svartskog. Foto: Ole Tobias Olsen Smedstad

Grendehusets styre var bla redde for at asfaltering ville føre til fartsøkning over tunet, der unger leker ved alle anledninger. Statens vegvesen som eier veien, mente også at hastighetsøkning ville være en naturlig konsekvens av asfaltering.

Les også: – Vi ønsker et godt og oppklarende svar

Men Oppegårds ledende politikere forlangte å bestemme i eget hus; her skulle det asfalteres! Saken ble anket til Miljødirektoratet, som ga kommunen medhold, om enn svært motvillig.

Høye hastigheter

 Veien forbi grendehuset er tydelig skiltet med 30 km/t. Det er vel sjelden noen kjører i 30. Nå er det nok mer vanlig med 60 km/t.

Les også: Fra skolen i skogen til skolen i skytelinjen

Oslo kommune ble nylig kåret til Europas miljøhovedstad 2019.

Nabokommunen i sør legger asfalt gjennom landskapsvernområdet sitt og over tunet til et av kommunens aller best bevarte kulturminner.

PS! Hva mener du om saken? Send gjerne et innlegg til debatt@oavis.no! Du kan skrive inntil 5000 tegn, og må signere med fullt navn.

FØR: Slik så det ut før asfalteringen.
FØR: Slik så det ut før asfalteringen. Foto: Anders Nordheim Dahl
Til toppen