KLAR FOR BILLIGERE BILLETTER: Innsender av dette innlegget mener at det bør komme Sone 1-takst som kompensasjon for pendlere i kommunen vår på grunn av togproblemene i det siste!
Debatt
KLAR FOR BILLIGERE BILLETTER: Innsender av dette innlegget mener at det bør komme Sone 1-takst som kompensasjon for pendlere i kommunen vår på grunn av togproblemene i det siste! (Peder Blümlein)

– Sone 1-pris bør innføres for lokale pendlere

– Innfør Sone 1-pris på reiser Oslo–Ski!, er den klare meldingen fra innsender av dette debattinnlegget.

I siste Oppegård Avis uttaler Høyre-politiker Knut Oppegaard seg om problemene med togtilbudet på strekningen Oslo–Ski.

Jeg tror at han har et flertall av oss reisende her med seg i det han sier. Og problemene han peker på, er jo ikke nye: Periodene med togstans, forsinkelser, innstillinger og annet har pågått over svært mange år, uten merkbar bedring.

Reisekomforten og informasjonen på stasjonene og ellers er heller ikke blitt bedre. Og reelt sett har vi ingen alternativer til toget: Bussene tar for lang tid og har altfor liten kapasitet.

Vi er mange

Vi er mange som støtter opp om toget som kollektivtilbud langs strekningen og har gjort vårt beste for å takle problemene hver for oss.

Vi har sammen sikkert spart NSB for millioner årlig i refusjon av billetter samt drosjeutgifter:

Les også: Kravet om leveranse av tjenester

De færreste orker å loggføre og sende inn tungvinte skjemaer for å få tilbake noen slanter.

I stedet venter vi på neste buss eller tog – og håper hele tiden at forholdene skal bedre seg. NSB og BaneNor har jo over år forsikret oss om det.

NB! Innlegget fortsetter under bildet!

KLAR FOR BILLIGERE BILLETTER: Innsender av dette innlegget mener at det bør komme Sone 1-takst som kompensasjon for pendlere i kommunen vår på grunn av togproblemene i det siste! Bilde: Peder Blümlein

En klar oppfordring

Her er derfor en utfordring til jernbaneledelsen: Gi oss sone 1-takster inntil Follobanen er ferdig og lokaltogtilbudet er blitt kraftig styrket!

Strekningen Oslo–Ski har et langt mer sparsomt tilbud enn både Oslo-boere og NSB-reisende mot vest og nord. Det er lite som tyder på at det vil endre seg de nærmeste årene. Hvorfor ikke ta konsekvensen av det og la oss reise for Oslo-takst?

Les også: – Jeg har byttet ut tog med elbil

Da kan det riktignok hende at det blir enda flere som må stå på reisen. Men da slipper vi i alle fall stadig å betale for mer enn det vi erfarer å få igjen.

Det vil være en fortjent belønning for de mange utholdende og velvillige reisende langs strekningen inntil nye og bedre tider måtte komme.

La sone 1-takster bli et folkekrav – og et krav som politikerne i Oppegård og Ski går i bresjen for!

Nyheter Storebukta-prosjektet

– Kjører anleggsvannet fra Storebukta til Vestby

Etter krav fra Fylkesmannen ble det langvarige utslippet fra Storebukta-prosjektet til Kolbotnvannet stoppet onsdag forrige uke. Utbyggeren kjører nå anleggsvannet fra Storebukta til en lanbrukseiendom i Vestby hvor vannet oppbevares i en tett tank. Les hele saken

Nyheter Prisøkning fra 27. januar

Ruter øker billettprisene

Førstkommende søndag kommer den årlige prisendringen fra Ruter som innebærer en prisøkning på de fleste billettyper. Samtidig endres aldersgrensene for barn og ungdom slik at barn under seks år reiser gratis og ungdom betaler barnebillett frem til fylte 18 år. Les hele saken

Til toppen