Erling Sæther ber om at samferdselsministeren etablerer "Bil for godstog".

Ber om "Bil for godstog"

Logistikkæringen ber samferdselsministeren tillate «Bil for godstog» som kriseløsning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Næringslivsdirektør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport har sendt brev til samferdselsstatsråd Marit Arnstad og ber om tillatelse til bruk av modulvogntog på godstogstrekninger med midlertidig driftsstans, i hovedsak på Dovrebanen.

Mangler tiltak

Sæther skriver i brevet at logistikknæringen i lengre tid har foreslått forbedrings- og avbøtende tiltak for å lette godsfremføringen med tog i Norge.

- Dessverre viser det seg at Stortinget nå har vedtatt en Nasjonal transportplan som de neste fire årene ikke inneholder tiltak særlig for godstog, skriver næringslivsdirektøren blant annet.

Han viser til at spørsmålet om en kompensasjonsordning har vært aktuell i to år, men departementet svarer at saken ligger i ESA.

Driftsstans

Dovrebanen var i fjor innstilt to måneder og har hittil i år vært innstilt over 30 dager. Det har medført omfattende merkostnader for transportselskapene som benytter godstog. Andre banestrekninger rammes også av driftsstans i varierende grad.

- Vi er også kjent med at Dovrebanen planlegger driftsstans i høst, skriver Sæther.

Presset næring

Han viser til at alternativ biltransport på landsbasis beløper seg til over 400 mill. kroner i 2012, noe han mener svekker marginene i en fra før presset logistikknæring.

Sæther understreker at situasjonen for Dovrebanen nå er kritisk.

- Flere dominerende fraktkunder som fyller togene er nå inne i vurderinger om hensiktsmessigheten ved å benytte Dovrebanen som fremføringslinje, skriver Sæther.

Nå ber han statsråden om å tillate modulvogntog med ordningen "Bil for godstog", inntil driftsstabiliteten på banenettet har nådd en akseptabel standard.

Ifølge Sæther er dette særlig viktig for Dovrebanen og godstransporten til Trøndelagsfylkene og som tilførselsbane til Nordlandsbanen.

Søknaden gjelder for strekningene: E6 Oslo-Trondheim, RV3 Kolomoen-Elverum-Berkåk og Fv30/Rv3 Alvdal-Røros-Støren.

Powered by Labrador CMS