Salgssjef Toni Jääskeläinen i Arctic Machine foran en demobil med frontplog, underliggende skjær og sideplog.

Viktig for påbygg og utstyr

Det er særlig den omfattende floraen av påbygg- og utstyrsleverandører som slår en på Transportmessa. Leter man litt, er det mulig å finne godbiter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Norske leverandører dominerer, men flere andre nasjoner, særlig våre nordiske naboer, var godt representert. Et kjøpesterkt norsk marked er interessant for påbyggere i våre naboland.

Arctic Machine

Finske Arctic Machine har et betydelig samarbeid med Sisu-importør Elverum Maskin, og selskapene stilte ut sammen. Selv om det går mot sommer, hadde Arctic Machine hovedfokus på vintervedlikehold. På en fireakslet lastebil var det montert diagonalplog, underliggende skjær med sving til begge sider og sideplog. Det mest interessante var likevel styreenheten for vedlikeholdsutstyret. Alt er godt samlet på en konsoll, og alle skjær styres fra en joystick. Hvis man kompletterer brøyteutstyret med sand/saltspreder, styres den også over samme joystick. Det tilhørende displayet kan også brukes som monitor for ryggekamera.

Det skal godt la seg gjøre å finne en mer sjåførvennlig styrekonsoll for slikt utstyr.

First Stop

First Stopp er en dekk-kjede spredt over hele Europa, også her i landet. - Norge er et land med store avstander, og i tillegg til anleggene rundt om har vi nå også ni servicebiler som hjelper kunder med dekkproblemer ute på veien, sier Leif Kristiansen som er kjedesjef for First Stop i Norge. - Hver servicebil er et lite komplett verksted med alt nødvendig verktøy, strøm og luft. I mange tilfeller kan vi halvere ståtiden ved å reise ut til biler som trenger hjelp med dekk. En felles vaktordning sørger for at bilene er i beredskap 24 timer i døgnet.

Cargotec

Det var en rykende fersk nyhet hos Cartotec. Hiab-kranen XS 544 Hipro ble lansert på nyttekjøretøyutstillingen RAI i Amsterdam tidligere i vår og rakk akkurat frem til Transportmessa. - Kranen er så fersk at vi ikke har en eneste brosjyre foreløpig, sier Rune Moe. Han kan imidlertid fortelle at dette er en etterlengtet kran i 50-tonnmeterklassen. Største rekkevidde er 31,7 meter, og det er viktig å nå på den riktige siden av 30-metersmerket med en kran i denne klassen. Kranen vil være i salg her i landet utpå senhøsten. Men den som venter på noe godt ...

Istrail

Flertemperatur skappåbygg i Postens farger? Nei, det er ingen aprilspøk, og vi fant det på standen til Istrail Ulefoss. Daglig leder Torbjørn Winsnes hadde forklaringen. - Det er ikke pakker og brevpost som går som termotransport. Dette er derimot et ledd i Posten/Brings streben etter å utnytte materiellet optimalt. Med et slikt skap kan postbilen også settes inn i termotransport for Bring etter behov, sier han.

Vi fant også en annen Istrail-nyhet på utstillingen. Svein Haugen Transport i Larvik har anskaffet en Cifa betongtrommel som er så stor at den er montert på et semitrailerchassis. For å få best mulig manøvrerbarhet er det styring på bakre aksel på semitraileren, ikke bare hjulene, men hele akselen dreier på en dreiekrans.

Faymonville

Transportmessa bød på en virkelig veteran, Klaus-Dieter Erdmann. Navnet avslører at han er tysk, men han har oppholdt seg mer i Norge enn i Tyskland. Han kom hit allerede i 1966 for å jobbe med MAN. Vi traff han første gang på 70-tallet da Brødrene Wigand i Bergen var norsk MAN-importør. Da importen gikk over til Møller (i dag MAN Truck and Bus Norge AS) ble ikke Erdmann med, men etablerte seg etter hvert som påbygg- og tilhengerleverandør.

For å gjøre en lang historie kort har Erdmann gjennom selskapet Trailer Agency vært representant for Faymonville siden 2004, både i Norge og Sverige. Faymonville, med hovedsete i Bullingen i Belgia, har en 40-årig historie når det gjelder produksjon av tilhengere og semitrailere av det spenstige slaget. Her er det i hovedsak utstyr for spesialtransport det går i. At alle hengertypene har «MAX» i typebetegnelsen, sier noe om at Faymonville kan være et aktuelt valg når det gjelder transport av tung eller omfangsrik last. De fleste hengertypene har en moduloppbygning med muligheter til varierende antall aksler, utskyt osv.

Bussbygg

- Tekniske nyvinninger har vi ikke på denne utstillingen, men vel så viktig for kundene er at vi nå gir fem års garanti på våre skap, sier Alf Ahdell, daglig leder og en av eierne av Bussbygg AS. - Vi er sikre på at produktene holder mål, og en så vidt lang garanti er en bekreftelse på det vi har opplevd i lang tid. Vi har strukket oss langt i de få tilfeller det har skjedd noe, men nå er lang garanti formelt på plass, avslutter han.

Schmitz Cargobull

Vi har nylig meddelt at Schmitz Cargobull i løpet av kort tid har levert 100 semitrailere til Schenker. Salgssjef Helge Tøndel fortsatte å smile på Transportmessa og kunne fortelle om nye, store salg, 50 semitrailere til Tollpost, 45 til Asko, 17 til Torpa Bilruter og 8 til DSV Waagan. - Kundene tenker i stadig større grad kombinert transport, og semitrailerne til Tollpost og Asko er i huckepack-utførelse for å kunne transporteres med tog, sier Tøndel.

Vestlandske Trailer Import

Vestlandske Trailer Import på Mosterøy har knyttet til seg anerkjente produsenter og viste et bredt spekter av tilhengere. - Vi foretrekker å jobbe i nisjer, sier Jan Petter Mosvær som er daglig leder i selskapet. - Vi gjør det bra på spesialhengere, særlig i Nord-Norge og Trøndelag og delvis på Vestlandet, sier han. På Gardermoen så vi blant annet en spesialhenger med hydraulisk bredding og utskyt, samt en semitrailer utviklet i samarbeid med Bring for transport av taremel til England i to høyder.

Chereau

Det har vært noe stille rundt Chereau de siste par årene, men nå er merket igjen i fremgang her i landet. Ronny Tande solgte tidligere Chereau for Istrail, men har nå agenturet i egen regi. - Det går i hovedsak i semitrailere med flertemperatursoner. Jeg regner med å selge rundt 30 i år, sier han.

Flom Kjetting

Hos Flom Kjetting fant vi en liten og enkel innretning som er et fint hjelpemiddel for sjåføren når det gjelder å kontrollere lastsikring med fiberstropper. Ved å sette enheten med betegnelsen Tenmet 500 på lastestroppen og dra i et håndtak så det står 90 grader på stroppen, kan man enkelt sjekke spennkraften på en skala. Det er altså ikke nødvendig å «synes» om man har strammet riktig. Tenmet 500 er utviklet av det svenske selskapet Tenmet AB.

Hammar Maskin AB

Kommer stadig med nyheter på sine sidelastere. På Transportmessa presenterte selskapet MegaReach som er en sidelaster med overarmer som har ekstra lange utskyt. Det gir ekstra god rekkevidde til både siden og i høyden. Med lange og solide støtteben opprettholdes god stabilitet og høy sikkerhet. Med MegaReach er det mulig å stille to containere ved siden av hverandre, og er de tomme, kan containerne stilles to i høyden på denne måten.

Fargerike Eli

Eli Nitteberg på Jessheim, innehaver av Eli Nitteberg Transport, er ikke som lastebileiere flest. Hun har en egen forkjærlighet for lilla, rose og hvitt, både på seg selv og på og i bilene sine. Hun og en av bilene i selskapet utgjorde definitivt en fargeklatt på utstillingen. I tillegg solgte Eli og hennes medarbeidere forskjellige lastebileffekter.

Powered by Labrador CMS