Anna og Magda er i gang med fjelltyggingen

Sjekk boremaskin-beistene som graver seg frem under bakken - rett under der du bor!

Den tredje og den fjerde av de totalt fire 150 meter lange TBM boremaskinene er på plass under bakken på Åsland, og dette er to beist av noen lokale damer som nå er i gang med arbeidet med Follobanen - rett under der du bor!

PS! Øverst i videovinduet kan du se en informasjonsvideo om arbeidet med Follobanen. Se bilder og les mer om saken under bildet! 

ANNA OG GUTTA: Her får du litt inntrykk av hvor store disse maskinene er, når man ser folkene oppå.
ANNA OG GUTTA: Her får du litt inntrykk av hvor store disse maskinene er, når man ser folkene oppå. Foto: Klaus Eriksen

Gigantiske

Boremaskinene, som ble døpt med en champagnesving fra Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager denne uken, er nå sammen med de to første maskinene av samme sort  i full drift like ut i desember.

Nå er alle maskinene på plass. Tre er i drift og målet er at den fjerde «fyres opp» før St. Barbara (skytsengelen for tunnelarbeiderne) skal feires 4. desember.

På det meste kan maskinene tilsammen bore opptil 500 meter i uken!

Oppegård Avis sitt søstermagasin Anlegg&Transport fikk være med da Jernbaneverket (JBV) og entreprenør Acciona Ghella JV (AGJV) svingte de siste champagneflaskene mot TBM-beistene som borer tunnel 9,96 meter i diameter.

PS! Saken fortsetter under bildet!

ENORMT: Her får du et visst inntrykk av hvor store dimensjoner det er snakk om der under bakken.
ENORMT: Her får du et visst inntrykk av hvor store dimensjoner det er snakk om der under bakken. Foto: Klaus Eriksen

Mega-maskiner

Under maks forhold og uten driftsproblemer, har de fire maskinene samlet en kapasitet på opptil 500 meter i uken, eller to kilometer i måneden.

Dette tilsvarer i så fall 400.000 tonn masser i måneden som skal transporteres ut på conveyor- beltene, eller en utgraving av 150.000 fm³ pr. måned.

Dette er imidlertid under helt prima forhold og uten  problemer, noe man neppe skal sette hele ukelønna på at vil skje. Derfor er det forventede snittet satt til 380-400 meter i uka for alle maskinene samlet, tilsvarende 330.000 tonn eller 120.000 fm³ pr. måned. Det monner det og.

Trengs et mellomstort kraftverk

For å drive de fire TBM-maskinene trengs krafttilførsel på 18 megawatt, altså et mellomstort kraftverk.

Oppstarten av de første maskinene har gått veldig fint, og siden den første maskinen ble startet i september har man boret én kilometer. Rundt 1000 personer jobber med prosjektet, og 650 totalt vil jobbe med TBM-maskinene, som Magda og Anna. 

DAME MED DRIV: Anna fra Kloppa er på plass nede under bakken. Nå er hun klar til å jobbe!
DAME MED DRIV: Anna fra Kloppa er på plass nede under bakken. Nå er hun klar til å jobbe! Foto: Klaus Eriksen

Hvem er Magda og Anna?

Men hvem er de to? Nå skal du få litt lokalhistorie! Anna var handelsreisende og en velkjent skikkelse i Kolbotn sentrum på 50-tallet.

Hver dag gikk Anna fra husmannsplassen Kloppa nær Taraldrud om lag 4-5 km inn til sentrum av Kolbotn for å selge egg og melk fra en karakteristisk fiskekjelke. Veien fra Kloppa til Kolbotn krysser Follobanens trasé.

Magda var skysskar/fergemann fra Flåtestad gård og sørget for fergetransport over Gjersjøen i Oppegård kommune, en viktig kirkevei mellom øst og vest opp til Svartskog kirke i Oppegård.

Et skuespill om Magda Flåtestad ble forøvrig fremført høsten 2015 i anledning Oppegård kommunes 100-års jubileum.

Enormt

Betongsegmentene til tunnelkledningen monteres mens maskinene gnager seg fremover, to i retning Oslo og to i retning Ski med utgangspunkt fra Åsland midt mellom endestasjonene. Under maks forhold vil hver maskin legge på rundt 33 ringer i uka. Det tilsvarer ca. 130 ringer (900 forhåndsstøpte betongelementer) i uka for alle maskinene.

Hver ring veier ca. 60 tonn og består av åtte betongelementer.

PS! Saken fortsetter under bildet!

SLIK BLIR DET. Tunnelkledningen monteres like etter at fjellet er boret ut. Hver ring ed 1,8 meter bred, 9,55 meter høy og 40 centimeter tykk. En ring veier 51,6 tonn og består av syv betongelementer på ni tonn.
SLIK BLIR DET. Tunnelkledningen monteres like etter at fjellet er boret ut. Hver ring ed 1,8 meter bred, 9,55 meter høy og 40 centimeter tykk. En ring veier 51,6 tonn og består av syv betongelementer på ni tonn. Foto: Klaus Eriksen


Elementene støpes på anleggsområdet utenfor inn-/utkjørselen fra tunnelen på Åsland, og kjøres inn på spesialbiler som tar med to hele ringsett pr. tur. Bilene er 45 meter lange og veier 170 tonn når de er fullastet. Ettersom man kjører ned i tunnelen fra anleggsområdet, er veien asfaltert og varmekabler nedlagt for å hindre at noen kjøretøy begynner å skli.

Da vet du hva slags beist som er i arbeid under bakken rett i vår bakgård! Det blir spennende å se hvordan det blir når det står ferdig!

PS! Klikker du play i videoen under her, kan du kjøre den nye Follo-banen, animert selvfølgelig, meter for meter på et drøyt minutt! 

Klikk play for å se video!
Til toppen