– Blir provosert av kommunens holdning

Myrvoll Vel krever flere parkeringsplasser for bil ved Myrvoll stasjon.

KREVER FLERE P-PLASSER: – Miljøgevinsten ved utvidelsen av innfartsparkeringen vil bli stor, sier styremedlem Kjell Bjørhei og leder for Myrvoll Vel, Jarle Jodnes.
KREVER FLERE P-PLASSER: – Miljøgevinsten ved utvidelsen av innfartsparkeringen vil bli stor, sier styremedlem Kjell Bjørhei og leder for Myrvoll Vel, Jarle Jodnes. Foto: Foto: Yana Stubberudlien

 – Det er holdningen til kommunen, ikke fysisk plass eller økonomi, som er begrensningen i denne saken. Vi er lei oss over at kommunen ikke vil gjøre noe med problemet. Vi vet mange småbarnsforeldre bruker plassen. Mange av innbyggerne på Myrvoll ønsker å bruke tog, men folk har hektiske dager og er avhengig av bil for å komme til stasjonen og rekke toget. Parkeringskapasiteten her har vært sprengt i mange år, og problemet bare øker, sier Kjell Bjørhei og Jarle Jodnes, som representerer Myrvoll Vel.

De mener det er lett å fordoble dagens kapasitet på 50 plasser ved å utvide innfartsparkeringen østover mot jernbanen.

– Hvis kommunen ønsker å legge til rette for at folk velger tog, må de lytte til innbyggerne og utvide innfartsparkeringen, sier Jodnes.

Tok kontakt med JBV

Oppegård Avis har tidligere skrevet om behovet for flere parkeringsplasser ved Myrvoll stasjon.

Etter å ha lest saken vi skrev den 7. april, tok Myrvoll Vel kontakt med Jernbaneverket (JBV) i håp om å kunne påvirke saken. I august fikk de svar.

Nestleder for stasjoner og eiendom i JBV, Jan Ove Fjællingsdal, bekrefter at JBV har tatt uformell kontakt med Oppegård kommune angående muligheten for økning av parkeringskapasiteten ved Myrvoll stasjon.

Det er kommunen som er grunneier for det aktuelle området, mens Jernbaneverket drifter parkeringsplassen. Fjællingsdal påpeker at JBV er i tillegg avhengig av kommunen som planmyndighet dersom de skal satse på utbygging av parkeringsplassen.

PS: Saken fortsetter under bildet!

50 PLASSER I DAG: Bildet ble tatt fredag ettermiddag. Om morgenen er det smekkfullt her.
50 PLASSER I DAG: Bildet ble tatt fredag ettermiddag. Om morgenen er det smekkfullt her. Foto: Foto: Yana Stubberudlien

Kniver om plassene

Geirmund Henjum (58), som bor 20 minutters gange fra stasjonen, jobber i byen og bruker innfartsparkeringen på Myrvoll hver dag.

 
STORBRUKER: Geirmund Henjum (58) jobber i byen og bruker innfartsparkeringen ved Myrvoll stasjon hver dag hvis det er plass der.
STORBRUKER: Geirmund Henjum (58) jobber i byen og bruker innfartsparkeringen ved Myrvoll stasjon hver dag hvis det er plass der. Foto: Foto: Yana Stubberudlien

 – Det er lettvint å kjøre bil til stasjonen i den hektiske hverdagen, men parkeringskapasiteten her er sprengt. Ofte er jeg nødt til å parkere bilen utenfor selve parkeringsplassen, og i det siste har det nå blitt min faste plass, sier han.

Ifølge Jarle Jodnes skyver kommunen problemet over til nabokommunene istedenfor å løse det på egenhånd:

– Det er fullt her klokken 08.00 om morgenen. De som ikke får plass, parkerer ulovlig ved å bruke veiene i nærmiljøet, mange parkerer ved kirken eller ved skolene, eller tar bilen til jobben istedenfor å kjøre kollektivt. Flere kjører også til Rosenholm eller parkerer i nabokommunene, men det er en dårlig løsning å skyve problemet over til naboene.

PS: Les mer om saken i papirutgaven av Oppegård Avis torsdag den 8. september. Hva synes du om parkeringssituasjonen i kommunen? Send oss et debattinnlegg på debatt@oavis.no

 
TYPISK PARKERING: Veien til selve innfartsparkeringsplassen brukes også til parkering.
TYPISK PARKERING: Veien til selve innfartsparkeringsplassen brukes også til parkering. Foto: Foto: Yana Stubberudlien

 

Nyheter Kolbotn stasjon

Pakkhuset som sykkelhotell

Bane NOR Eiendom foreslår midlertidig bruk av pakkhuset på Kolbotn stasjon som et sykkelhotell med plass til bare 20 til 30 sykler. Når Kolbotn stasjon skal bygges om, ønsker de å rive det bevaringsverdige pakkhuset. Les hele saken

Til toppen