Første bølge i Fords varebilrevolusjon
Under Birmingham-messen like før A&T gikk i trykken, hadde Ford premierevisning av den nye ett-tonns Transit-versjonen. Modellen heter Ford Transit Custom og erstatter de minste av dagens Transit-modeller.
Bilene har et sterkt Ford kinetic-designpreg, og er lett gjenkjennelige Ford-modeller. Den nye modellen kommer med kort og lang akselavstand og totallengder på henholdsvis 4,97 og 5,34 meter. Det opplyses at den korteste har rom for tre europaller med minimum én meters høyde. Det er også flere smarte løsninger for økt utnyttelse av lastekapasiteten i bilen:
-En luke som går inn under passasjersetene i treseterversjonen, gjør at inntil tre meter lange gjenstander kan transporteres innvendig i bilen.
-Surrekrokene er ikke lenger i gulvet, men strategisk plassert på sideveggene. Dette gjør det enklere å holde lasterommet rent, samt å laste bilen.
-Det finnes også tilgjengelig en formstøpt gummibekledning som passer i varerommet. Ifølge Per Netland i Ford Motor Norge vil ikke denne være standard i «de norske» bilene da mange kunder velger å legge tregulv.
-Sidedørene er blitt større for enklere inn- og utlasting.
-Bilen har et smart nedfellbart takstativ. Når det ikke er i bruk, kan dette legges flatt med taket for å redusere støy og drivstofforbruk. De fleste bilvariantene er under to meter i høyde med nedfelt takstativ. Festepunktene vil også kunne benyttes for andre typer takstativ.
Bilene har lastevolum på rundt 6 m3, og lastekapasitet fra 600 til 1400 kg avhengig av variant.
Fører og sikkerhet
Interiøret i Transit Custom er i likhet med eksteriøret helt nytt. Førersetet kan flyttes tre cm lengre bakover slik at lange førere lettere finner bedre kjørestilling. For alle som kjenner Transit fra tidligere, kan vi glede oss over at bilen nå kommer med rattjustering. Dobbeltsetet på passasjersiden har fått litt ryggvinkel og virker betydelig bedre å sitte i.
En rekke sikkerhetsmessige funksjoner er også å finne:
SYNC. Stemmestyrt system for aktivering av mobiltelefoner og musikkspillere.
Nødassistent. Et system som jobber sammen med SYNC, tilkaller hjelp og oppgir bilens posisjon i en nødsituasjon.
Ryggekamera. Integrert i bakspeilet.
Filvarsler og overvåking av føreroppmerksomhet. Avanserte systemer som varsler om kjøringen blir vinglete, eller «bilen tror» du er i ferd med å skjene ut av din fil.
Bilens kjøreegenskaper skal også være forbedret ved at den nye globale ett-tonns plattformen er stivere og sterkere. Dette skal ha positiv innvirkning på støynivået og kjøreegenskapene, ifølge opplysningene fra Ford.
Bilens fjæring og styring har også fått en grundig overhaling, samtidig som siste generasjon ESP med dynamisk kurvekontroll, kjent fra nye Ford Focus, er med på å øke veigrepet og bilens kjørestabilitet.
For å bedre sikkerheten til fører og passasjerer ved en ulykke, er vitale deler av karosseriet produsert i kraftig Boron-stål. Hele 40% av bilens karosseri er produsert i stål som er lettere og sterkere enn vanlig stål, for å øke bilens kollisjonssikkerhet. Rattstammen er konstruert for å redusere eventuelle skader i hode og bryst ved en frontkollisjon.
Drivlinjen
Drivlinjen er stort sett den samme som Ford lanserte sist høst, men med noen små justeringer. Den 2,2 liters Duratorq TDCi-motoren kommer nå i henholdsvis 100, 125 og 155 hk-versjoner, og alle motorene skal ha start/stopp-funksjon som standard. Dermed reduseres CO2-utslippet med inntil åtte prosent sammenlignet med tilsvarende av dagens Transit-modeller. Vi spurte om det også kommer 4x4 og automatgir, men ble ikke klokere av svaret vi fikk:
- Begge deler står på blokka, men akselavstanden og sporvidden på de nye modellene er identisk med den gamle. Dermed ligger mye til rette for en fremtidig 4x4-løsning, var svaret vi fikk fra ingeniørene.
Serviceintervallene er på to år eller 50.000 kilometer, og bilen har 12-års garanti mot gjennomrusting.
Den nye Transit'en har gjennomgått omfattende testing med snart fem millioner kjørte km. Eksempelvis er skyvedørene blitt slått igjen mer enn 250.000 ganger, hvilket er mer enn tre ganger så mye som kravene er for Fords personbiler.
Bilene skal produseres ved Fords fabrikker i Kocaeli i Tyrkia, og skal være klar for levering i Norge mot slutten av året.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?