Langtransportbiler med tidlige Euro 6-motorer kan være interessante hvis myndighetene premierer ekstra miljøvennlige motorer avgiftsmessig. På bildet to aktuelle biler, Scania R440 med TopLine førerhus og R480 med HighLine førerhus.

Scania klar med Euro 6

Kappløpet mot Euro 6 er i gang. Mercedes-Benz var først ute med å lansere Euro 6-motorer, men vi ser ikke bort fra at Scania vinner når det gjelder å få de første bilene ut på veien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Scania trommet på kort varsel sammen til web-overført pressemøte den siste dagen i mars for å fortelle at de første to Euro 6-motorene er klare. Man sa også at biler med de aktuelle motorene i prinsippet kan selges allerede i dag, at det i praksis likevel vil drøye noen måneder fordi EU-bestemmelsene ikke er helt klare, og at leveringene kan starte utpå senhøsten. Første publikumsvisning skjedde på Transport 2011 i Herning noen dager motorer

Det er de to 12,7-liters rekkemotorene DC1 109 440 og DC13 110 480 som først kommer i Euro 6-utførelse. De har effekter på henholdsvis 440 og 480 hk ved 1900 o/min., mens største dreiemoment er 2300 og 2500 Nm i turtallsområdet 1000-1300 o/min. Dette er selvsagt ikke noe tilfeldig valg. Det er motorer i disse størrelser det går mest av når det gjelder langtransportbiler på kontinentet. Det er først og fremst i Norge, Sverige og Finland de større V8-motorene har så sterkt fotfeste.

Akkurat som hos Mercedes-Benz benyttes flere teknologier sammen for å tilfredsstille Euro 6, som er vesentlig strengere enn Euro 5 når det gjelder nitrogenoksider og partikler. Vi kan like gjerne lære oss betegnelsene XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR og ASC. XPI er Scanias Common Rail-innsprøytning med et maksimaltrykk helt opptil 2400 bar og rundt 1800 bar ved normal drift. Systemet kan gi inntil tre innsprøytninger pr. arbeidssyklus. EGR, kjølt resirkulert eksos har Scania også på sine Euro 5 rekkemotorer. VGT er variabel turbogeometri som muliggjør en optimal lufttilførsel på alle turtall og under alle driftsforhold. DOC er den internasjonale forkortelsen for dieseloksidasjonskatalysator, mens DPF er partikkelfilteret. SCR er også velkjent, altså omdanning av nitrogenoksidene til ufarlig nitrogen og vann ved hjelp av innsprøytning av ureavæsken AdBlue. ASC (ammoniakkslippkatalysator) fjerner den siste rest av AdBlue. Ettersom renseteknologiene EGR og SCR benyttes sammen, er andelen av tilbakeført eksos mindre enn i en Euro 5-motor, og forbruket av AdBlue er også noe mindre.

Kompakt lyddemper

DOC, DPF, SCR og ASC er samlet i en meget kompakt lyddemper, som gjør at tankkapasiteten er like stor som på et Euro 5-kjøretøy. Scanias nye motorstyringssystem, som første gang ble tatt i bruk i fabrikkens største V8-motor lansert i 2010, styrer motorens samtlige driftsparametere, samt etterbehandlingssystemet. Sensorer i lyddemperen sikrer en svært presis styring av eksostemperaturen og nitrogenoksidnivåene.

Motorene forberedt

Euro 6-motorene bygger på Scanias nyeste moduloppbygde motorplattform med sylinderdiameter på130 mm, introdusert i rekkemotorene for Euro 5 i 2007. Selve sylinderblokken i støpejern er uendret, ettersom den fra bunnen av er konstruert for høye forbrenningstrykk. Stemplene i stål er noe endret, mens plasmabelagte sylinderforinger med lav friksjon er medvirkende til å holde drivstofforbruket nede.

Scania hevder at drivstofforbruket vil ligge på nivå med Euro 5-motorene. Motorkarakteristikken er også den samme, slik at sjåføren neppe vil merke noen forskjell under kjøring. Det som endrer sjåførens hverdag noe, er at man må huske på å fylle AdBlue. Nå og da må sjåføren dessuten ved hjelp av en strømbryter sørge for en forsert regenerering av partikkelfilteret. Filteret må dessuten skiftes med jevne mellomrom, i langkjøring ved rundt240.000 km. Når det gjelder vedlikehold for øvrig, må man huske på at det skal benyttes en egen motorolje for Euro 6-motorer med partikkelfilter. Serviceintervallene varierer fra30.000 kmi anleggskjøring opp til120.000 kmi lett langkjøring (totalvekt opptil 36 tonn).

Ny bunnpanne i plast øker motoroljekapasiteten med tre liter, samtidig som dette gir redusert lydnivå og vekt. Kjølekapasiteten ble økt tilstrekkelig for å klare Euro 6 allerede ved relanseringen av R-serien i 2009, mens kjøleviften nå styres av motorstyresystemet. Motorvekten er omtrent den samme som for Euro 5 EGR, men kjøretøyvekten er økt med ca.200 kgpå grunn av AdBlue-systemet. Scanias Euro 6-motorer er godkjent for innblanding av inntil 8% biodiesel i vanlig diesel, og det pågår testing for å sikre at etterbehandlingssystemet kan fungere over lang tid ved bruk av opptil 100% biodiesel.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS