VISER FULL STØTTE: – Jeg viser min fulle støtte til Jan Wessel Bjørlin (86), som kritiserte bemanningssituasjonen og aktivitetstilbudet på Høyås gjennom en artikkel i Oppegård Avis. Hans beskrivelse av situasjonen på Høyås er helt riktig. Jeg kjenner meg igjen i det han nevner, sier Thorid Kjeldsen.

Nyheter Høyås bo- og rehabilliteringssenter

VISER FULL STØTTE: – Jeg viser min fulle støtte til Jan Wessel Bjørlin (86), som kritiserte bemanningssituasjonen og aktivitetstilbudet på Høyås gjennom en artikkel i Oppegård Avis. Hans beskrivelse av situasjonen på Høyås er helt riktig. Jeg kjenner meg igjen i det han nevner, sier Thorid Kjeldsen.

Føler seg helt utslitt som pårørende

– Det er en trist alderdom på Høyås bo- og rehabiliteringssenter. Som pårørende føler jeg at jeg hele tiden må følge alt opp og kjempe for at mannen min blir godt ivaretatt på sykehjemmet, sier Thorid Kjeldsen (73) fra Kolbotn.

I midten av februar skrev Oppegård Avis om en pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter, Jan Wessel Bjørlin (86), som kritiserte bemanningssituasjonen og aktivitetstilbudet på sykehjemmet. Etter at saken hadde kommet på trykk, fikk Oppegård Avis flere henvendelser fra pårørende som ønsket å vise full støtte til Jan. Thorid Kjeldsen (73) fra Kolbotn er en av disse.

– Du ser ikke personalet på avdelingene. Etter måltidene blir pasientene alene på rommene hele dagen og det skjer ikke noe på avdelingene.

Thorid Kjeldsen, pårørende til en pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter

– Jeg viser min fulle støtte til Jan. Hans beskrivelse av situasjonen på Høyås er helt riktig. Jeg kjenner meg igjen i det han nevner. Det er en trist alderdom på Høyås. Du ser ikke personalet på avdelingene. Etter måltidene blir pasientene alene på rommene hele dagen og det skjer ikke noe på avdelingene. Som pårørende er jeg også helt utslitt, jeg føler at jeg hele tiden må følge alt opp og kjempe for at mannen min blir godt ivaretatt på Høyås, men hva gjør de som ikke har pårørende? lurer 73-åringen på.

Ifølge henne våger ikke mange av de pårørende på Høyås å si ifra fordi de tror pasientene får dårlig behandling som følge av dette.

Ble fratatt mikrofonen

Mandag 2. mars fikk alle pårørende invitasjon til et pasient- og pårørendemøte på Høyås. I agendaen for møtet, som ble holdt onsdag 4. mars, stod det følgende:

"I Oppegård Avis har det fremkommet informasjon om manglende aktivitetstilbud og uverdige forhold på Høyås. Vi ønsker å orientere om de faktiske forholdene og hvordan vi arbeider med kultur, aktivitet og frivillighet".

– Da Jan fortalte om sine opplevelser på Høyås, prøvde ledelsen å dempe ham. Jeg ville støtte ham og fortelle om mine opplevelser som pårørende, men det fikk jeg ikke lov til. Jeg ble fratatt mikrofonen og fikk beskjed om at dette var private ting som jeg ikke kunne snakke om til de fremmøtte. Kun de positive omtalene av Høyås fikk lov til å bli hørt på dette møtet, – noe jeg synes er helt feil, sier Kjeldsen.

– Frekke og arrogante svar

Ektefelle til Thorid Kjeldsen har vært pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter siden mars 2018. Før han fikk plass på langtidsavdelingen benyttet han seg av tilbudet på dagsenteret, og var strålende fornøyd med det sistnevnte.

– Det hjelper ikke å komme med noen bekymringsmeldinger. Ofte får jeg bare frekke og arrogante svar når jeg tar opp enkelte hendelser, og jeg får aldri en unnskyldning, men blir motarbeidet istedenfor.

Thorid Kjeldsen, pårørende til en pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter

– Det var så bra på dagsenteret. De var som engler, snille og omsorgsfulle, de bakte kringler og lagde mønster på kaffe til pasientene, sier 73-åringen.

På langtidsavdelingen har det vært problemer siden dag én, ifølge henne.

– Det hjelper ikke å komme med noen bekymringsmeldinger. Ofte får jeg bare frekke og arrogante svar når jeg tar opp enkelte hendelser, og jeg får aldri en unnskyldning, men blir motarbeidet istedenfor. Ting skjer der hele tiden og som pårørende føler jeg at man ikke blir hørt av ledelsen, sier Kjeldsen.

Flere ganger etter at hun har prøvd å si ifra om dårlig håndhygiene, om høreapparatet som stadig ikke fungerer og andre kritikkverdige forhold, fikk 73-åringen provoserende svar fra ledelsen, som "Hvis mannen din ikke trives her, kan det søkes et annet sted".

Måtte ligge på gulvet i tre timer

73-åringen sier at da mannen hennes, som har en sengealarm, falt på baderommet sitt på Høyås, måtte han ligge der i tre timer i håp om å få hjelp.

– Da jeg påpekte at sykehjemmet ikke klarte å løse problemet med infeksjonen bak ørene til mannen min, fikk jeg som svar at det var godt at mannen min ikke mistet ørene sine.

Thorid Kjeldsen, pårørende til en pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter

– Jeg fikk vite om dette fra mannen min som ringte meg etter hendelsen. Jeg ble så opprørt at jeg sendte en klage til pasientombudet, som sendte den videre til fylkeslegen. Ledelsen på Høyås sa til fylkeslegen at de endret rutinene etter dette og at jeg fikk en tilbakemelding, – noe som ikke stemmer, sier Kjeldsen.

Hun føler også at ting ikke blir tatt på alvor, men at pårørende blir latterliggjort istedenfor.

– Da jeg påpekte at sykehjemmet ikke klarte å løse problemet med infeksjonen bak ørene til mannen min, fikk jeg som svar at det var godt at mannen min ikke mistet ørene sine, sier Kjeldsen.

Vafler og fiskesuppe fra Toro

Kolbotn-kvinnen reagerer også på at de eldre får vafler til lunsj minst en dag i uke.

– Det er hele tiden for lite mat og maten ser uappetittlig ut.

Thorid Kjeldsen, pårørende til en pasient på Høyås bo- og rehabiliteringssenter

– Jeg synes ikke vafler til lunsj er bra. Det er jo viktig å spise tilstrekkelig med næringsrik mat når man er gammel. En gang fikk de vafler til lunsj på søndag, mandag og onsdag. Da spurte jeg ledelsen om økonomien på sykehjemmet var så dårlig at de ikke kunne tilby noe mer næringsrik mat til pasientene enn vafler, sier 73-åringen.

Hun sier at en av de pasientene fortalte henne om at vedkommende gledet seg til noe bedre mat, som visste seg å være en fiskesuppe fra Toro-posen med fiskepudding i.

– Det var veldig trist å høre, sier Kjeldsen.

Får for lite mat

SYKEHJEMSMIDDAG: Beef stroganoff og potetmos, som skal deles inn i åtte porsjoner. Foto: Thorid Kjeldsen

Ifølge Kjeldsen får pasienter på Høyås mye blandingsprodukter og posemiddager fra Toro i hverdagene. Unntaket er kun middagene på søndag. 73-åringen sier også og at mye av maten som gis til de eldre ikke er næringsrik.

– Det er hele tiden for lite mat og maten ser uappetittlig ut. Nylig har mannen min fått fire tynne skiver med falukorv, en brødskive delt i to og litt salat uten dressing til lunsj. Mannen min fikk lyst på litt mer mat, men de hadde ikke noe til overs, sier Kolbotn-kvinnen.

Ifølge Kjeldsen har det ikke hjulpet ved å si fra til ledelsen. Hun tok matsaken opp med tidligere ordfører, Thomas Sjøvold, i fjor høst da han besøkte sykehjemmet i forbindelse med Vinterolympiaden på Høyås.

– Da ordføreren holdt tale og fortalte om hvor flott det var å være pasient på Høyås, spurte jeg ham om hvorfor det var så lite og så dårlig mat der, og hvem som kontrollerte næringsinnholdet. Han svarte ikke noe konkret på dette, men sa at sykehjemmet hadde flere muligheter til å bestille mat til sykehjemmene, sier Kjeldsen.

Les også: – Nok et eksempel på forsømt vedlikehold

Svikt i rutiner

Mannen til Thorid Kjeldsen har et kjøleskap på rommet sitt, og kjøleskapet fylles ofte med mye mat hjemmefra.

– På lørdager får de grøt til lunsj. Siden mannen min ikke liker grøt, ber jeg ansatte om å gi ham maten fra kjøleskapet istedenfor grøten, men ofte glemmer de å gjøre dette til tross for at jeg stadig kommer med påminnelser, sier Kjeldsen.

Hun sier også at hun må vaske klærne til mannen sin hjemme.

– Hvis jeg ikke gjør det, blir klærne hans borte til tross for merking av klær, sier Kolbotn-kvinnen.

Språkproblemer

Ifølge Thorid Kjeldsen snakker flere ansatte så dårlig norsk at det fører til uforsvarlig behandling av de eldre på Høyås.

– Flere av ansatte forstår ikke hva pårørende sier. Hvordan kan de da forstå hva pasientene sier? Flere ansatte har også kommet med usannheter om min manns fysiske tilstand, som ikke har stemt med virkeligheten. De tar ikke ting på alvor. Da jeg oppdaget at mannen min hadde feber, påsto de at han ikke hadde feber før jeg kom. Ting skjer der hele tiden og det er slitsomt å alltid være på vakt som pårørende, sier hun.

Samtidig påpeker hun at det finnes flere flotte og omsorgsfulle ansatte som hun vil takke, og er opptatt av at de ikke føler seg truffet i kritikken ovenfor.

– Jeg har tatt kontakt med Hanne Opdan, ordføreren i Nordre Follo kommune, og hun har lovet meg om å se på saken sammen med rådmannen og kommunalsjefen. jeg håper på at det skjer endringer på Høyås. Det kan ikke fortsette slik det er for tiden. Dette er ikke en verdig behandling av pasientene, sier 73-åringen fornøyd.

Les også: – Uverdig behandling på Høyås

– Ikke passende med innlegg som dette

– LIKE MIDDAGER I HELE OPPEGÅRD: – Middagene blir levert fra ISS og er det samme som blir servert ved de øvrige sykehjemmene i tidligere Oppegård kommune, sier virksomhetsleder på Høyås bo- og rehabiliteringssenter, Kristine Lund. Foto: Privat

I forbindelse med saken har Oppegård Avis kontaktet kommunen ved virksomhetslederen ved Høyås bo- og rehabiliteringssenter, Kristine Lund.

– Vi mener aktivitets- og kulturtilbudet nå er bedre og mer tilpasset pasientgruppen enn tidligere.

Kristine Lund, virksomhetsleder ved Høyås bo- og rehabiliteringssenter

I et tilsvar skriver hun følgende:

"Onsdag i forrige uke ble det arrangert et pasient- og pårørendemøte på Høyås med nærmere 80 deltakere. I møtet gjennomgikk ledelsen blant annet aktivitets- og kulturtilbudet på huset. Pasientgruppen er i stadig endring og vi er opptatt av å tilpasse aktivitets- og kulturtilbudet slik at flest mulig har glede av det. Vi mener tilbudet nå er bedre og mer tilpasset pasientgruppen enn tidligere. Mange – både pasienter og pårørende – tok ordet på møtet. Alle som ønsket det slapp til, og det kom gode innspill og positive tilbakemeldinger som vi noterte oss."

– Mener dere at Thorid Kjeldsen lyver om at hun under det ovennevnte møtet ble fratatt mikrofonen og at hun ikke fikk lov til å fortelle om sine opplevelser som pårørende til en pasient på Høyås?

– Ingen sier at hun lyver, men det er imidlertid ikke passende med innlegg som går detaljert inn på enkeltpasienters situasjon i et slikt forum, sier Lund.

Når det gjelder måltider og ernæring, skriver virksomhetslederen på Høyås følgende:

"Det riktig at det fra tid til annen serveres grove vafler til lunsj. Det er populært; det smaker godt, lukter godt og er lett å spise. Det er også helt riktig at det fra tid til annen serveres posesuppe som et alternativ til vanlig lunsj med brødskiver."

Kristine Lund presiserer at middagene blir levert fra ISS og er det samme som blir servert ved de øvrige sykehjemmene i tidligere Oppegård kommune.

Les også: Uenig i Høyås-kritikken

Til toppen