To tollere kom innom standen til Gjerde & Byhring på Transportmessa og ble overrasket da de testet Multicell-gummien på en våt glassplate med vann.

Dekk-Spesial

Tollerne på gummitest Tollerne stakk innom for å teste Multicell-gummien på standen til Bridgestone-importør Gjerne & Byhring AS på Transportmessa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

De fikk seg en ahaa-opplevelse. Multicell-gummien som benyttes i Blizzak-dekkene, hadde betydelig bedre feste i den glatte glassflaten med vannfilm, enn en annen gummi Bridtgestone-importøren hadde tatt med til sammenligning. Multicell-gummi leveres både til person- og lastebildekk, og teknologien er så hemmelig at Bridgestone nekter å produsere disse dekkene andre steder enn i Japan.

I forklaringen på plakaten ved siden av står det følgende:

Årsaken til at is blir glatt er dekkets friksjon mot isen. Det dannes fukt som gjør isen glatt. Bridgestone Blizzak har en porøs gummi (Multicell) som suger opp fuktigheten på isen og kaster den ut igjen når dekket ruller.

Nytt dekk

På Transportmessa var Bridgestone M788 (styredekk helår, 385/55 R22,5) et av trekkplastrene. Alexander Clementz hos importøren sier det har vært et savn å ha et forhjul i denne dimensjonen, og han tror totalmarkedet for dette dekket nærmer seg 10.000 i året. Det er et lavt dekk, noe som er i vinden om dagen for å frigjøre mer plass til gods.

På Vei og Anlegg-messen som ble arrangert samtidig som Transportmessa, fikk to hjullasterdekk mye oppmerksomhet. VJT-dekket er «vibrasjonsfritt» og designet for mye kjøring på vei. VSW-vinterdekket er også beregnet for hjullastere, men passer også for veihøvler og mobilkraner. Dekket kan i de fleste tilfeller benyttes uten kjetting, noe som naturlig nok bedrer komforten for føreren.

Hendig maskin for dekkskifte

AS Anleggsdekk selger en smart og lett maskin for skifte av anleggsdekk. Komplett sett veier 25 kg, og i pakken medfølger en trykkluftdrevet hydraulisk pumpe som betjenes med foten.

Nils Olav Naas i AS Anleggsdekk sier man med ESCO-maskinen kan gjøre dekkskift mens felgen er på. Det tar ca. én time fra luften tappes ut av gammelt dekk til nytt dekk er ferdig montert og fylt opp med luft. Maskinen kan benyttes på felger fra 25 tommer og opptil 51 tommer.

Færre turer med ny dekkteknologi

Med den nye Hi-Stability-teknologien fra Goodyear kan belastningskapasiteten økes med opp til 25%.

For å få det beste ut av en anleggsmaskin er det viktig at den er utstyrt med rett dekk. Som et svar på at maskinprodusentene lager stadig kraftigere maskiner med større trekkraft, har Goodyear laget en ny dekkserie til industriell bruk utenfor vei, noe som gjør at kapasiteten på maskinene kan økes betraktelig.

Lavere kostnader

Hi-Stability-teknologien tar sikte på å øke produktiviteten med lavere kostnader per time i drift. Konstruksjonen tillater høyere lufttrykk i dekkene, noe som øker maskinens belastningskapasitet.

Goodyear bruker i sin pressemelding et eksempel med en hjullaster med 29.5R25-dekk og et lufttrykk på 5 bar som kan bære 9 tonn. Med Hi-Stability-dekk kan lufttrykket økes til 6,5 bar, og lasten kan dermed økes med 25% til 12 tonn.

Dermed kan 36 tonn lastes i tre operasjoner i stedet for fire.

Andre fordeler med Goodyears nye serie er at stabiliteten og holdbarheten øker som følge av en forsterket beadstruktur og stammekonstruksjon. Dekkene skal også gi bedre rullemostand og trekkraft.

Fire dekktyper

Dekkserien inneholder fire dekktyper som dekker rundt 70% av markedet. Dekkene produseres i Luxembourg og er tilgjengelige både til originalmontering og som erstatningsdekk.

Snart kan du kjøre på løvetann

Blant 1200 planter som kan brukes i gummiproduksjon til bildekk, kan russisk løvetann nå være det neste store.

Den eneste kommersielle og naturlige gummikilden i verden er det brasilianske gummitreet (Hevea brasiliensis). For å få dekket behovet for nok kvalitetsgummi til dekkproduksjon, forskes det nå på russisk løvetann.

Bridgestone America har i samarbeid med Ohio Agricultural Research and Development Center forsket og oppnådd lovende resultater med planten som kan bli en viktig fornybar kilde til dekkgummi.

- Det fines mer en 1200 planter som teoretisk kan brukes som naturlig gummikilde, men å finne en plante som kan gi mengde og kvalitetsgummi for å møte kravene fra dekkmarkedet er en utfordring, sier Dr. Hiroshi Mouri, president i Bridgestone America.

Dekkprodusenten vil nå fortsette sine tester i sine laboratorier i Akron og Tokyo, og i 2014 er det duket for storskalatesting.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS