NEDE PÅ STASJONEN: I dag kan du trygt gå ned til togstasjonen igjen, for nå går både lokaltog og andre tog fra Myrvoll og andre stasjoner rundt oss som vanlig.
Nyheter
NEDE PÅ STASJONEN: I dag kan du trygt gå ned til togstasjonen igjen, for nå går både lokaltog og andre tog fra Myrvoll og andre stasjoner rundt oss som vanlig. (Bilde: Anders Nordheim Dahl)

– Har gått på skinner

Togene går som normalt etter anleggsarbeidene på Oslo S. Lokalpendlerne klager ikke på buss-for-tog og rutebuss-for-buss-for-tog.

I hele forrige uke gikk det ikke et eneste tog på Østfoldbanen, og reisende ble henvist til buss-for-tog og rutebuss-for-buss-for-tog. Fra og med i dag går imidlertid alt av tog og busser som normalt til og fra Oppegård. 

Her kan du sjekke Ruters tidstabeller

Her kan du sjekke NSBs tidstabeller

Anleggsperioder og erstatningstilbud har en tendens til å sette tålmodigheten på prøve og sinnene i kok hos mange pendlere, men denne gangen gikk det bra, skal vi tro tre pendlere vi traff på Kolbotn stasjon torsdag ettermiddag i forrige uke.

Fornøyd

En av dem er Anna Marie Knutzen, som pendler mellom Kolbotn og i Ski.

– Jeg synes det er gått overraskende bra, og at personalet man møter er veldig hyggelige. Det tar nesten dobbelt så lang tid som vanlig, men det er bare for en kort tid, sier hun.

Som en daglig pendler bruker hun moderne teknologi for å finne frem i jungelen av alternativ transport.

OVERRASKET: Anna Marie Knutzen mener det har gått overraskende bra under anleggsperioden.
OVERRASKET: Anna Marie Knutzen mener det har gått overraskende bra under anleggsperioden. Foto: Jan Erik Range


– Jeg bruker NSB-appen, og synes tidene som oppgis for avgang på bussene stemmer ganske bra, sier hun.

– Uproblematisk

Også Helen Haraldsvik fra Oslo er enig.

INGENTING Å KLAGE PÅ: God planlegging var Helen Haraldviks "våpen" mot endringer i pendlevanene. Hun er en av mange pendlere som har måttet ty til alternativ transport til og fra reisemålet under arbeidene på Oslo S.
INGENTING Å KLAGE PÅ: God planlegging var Helen Haraldviks "våpen" mot endringer i pendlevanene. Hun er en av mange pendlere som har måttet ty til alternativ transport til og fra reisemålet under arbeidene på Oslo S. Foto: Jan Erik Range


– Tidligere har det vært mye ventetid, men i år har det vært veldig bra. Men man må jo planlegge sine turer bedre, sier hun.

Britt Østby fra Kolbotn er fornøyd med erstatningen pendlerne har fått mens togene har stått.

GLAD PENDLER: Britt Østby synes også at buss-for-tog og rutebuss-for-buss-for-tog har fungert utmerket.
GLAD PENDLER: Britt Østby synes også at buss-for-tog og rutebuss-for-buss-for-tog har fungert utmerket. Foto: Jan Erik Range


– Jeg har gode erfaringer med buss-for-tog. Det fungerer greit, men tar naturligvis lengre tid. Nå har jeg sluttet i jobben, så dette er ikke lenger et problem, sier hun.

Omfattende arbeider

For deg som lurer på hvorfor det har vært buss-for-tog og rutebuss-for-buss-for-tog, er det på grunn av de mest omfattende anleggsarbeidene på Oslo S i moderne tid.

Arbeidene på Oslo S i sommer er en del av fornyelsen av infrastrukturen i Osloområdet og byggingen av nye spor for Follobanen og Østfoldbanen inn mot stasjonen.

Målet er å få ned antall feil som skaper dårlig punktlighet i togtrafikken og å øke kapasiteten på stasjonen for å få til en bedre trafikkavvikling. 

Husk at du alltid kan holde deg oppdatert på avvik i trafikken direkte på forsiden av oavis.no. Her kan du også se trafikk-kameraene på hovedinnfartsårene gjennom Oppegård til hovedstaden.

Her kan du sjekke Ruters tidstabeller

Her kan du sjekke NSBs tidstabeller

Nyheter Ingen forvaltningsrevisjon i Oppegård i 2019

– Bryter kommuneloven

Revisjonssjef i Follo distriktsrevisjon IKS (FDR), Steinar Neby, mener Oppegård kommune bryter gjeldende kommunelov ved å ikke utføre de lovpålagte forvaltningsrevisjonene. Les hele saken

Til toppen