STORTRIVES: Anne-Marie Bustnes (f.v.), Trine Hjell Johnsen og Tina Nordstrøm er tre av dem som jobber hos jubilanten Sofiemyr Frisør. Ikke tilstede: Ellen Hansen og Julie Ottesen.
Nyheter
STORTRIVES: Anne-Marie Bustnes (f.v.), Trine Hjell Johnsen og Tina Nordstrøm er tre av dem som jobber hos jubilanten Sofiemyr Frisør. Ikke tilstede: Ellen Hansen og Julie Ottesen. (Bilde: Anders Nordheim Dahl)

Frisert jubilant

Femten år og like fjong! Sofiemyr Frisør fyller år, og innehaver Anne-Marie Bustnes gleder seg til å gjøre folk fine i femten nye år.

Det var tilfeldigheter som førte til at Anne-Marie Bustnes, som bor i Tomter, valgte å starte sin egen frisørsalong på Sofiemyr. Hun hadde kanskje en drøm langt der inne et sted om å starte noe selv, men plutselig satt hun med muligheten og den grep hun, noe hun ikke har angret på.

– Man kan jo trygt si at jeg kastet meg ut på dypt vann. Jeg hadde ingen anelse om hvordan man drev en bedrift, og det har vært learning-by-doing hele veien. Det var en bratt læringskurve, og det har selvfølgelig vært både oppturer og nedturer i løpet av disse årene, men alt i alt er jeg glad jeg tok sjansen den gang og kjørte på, sier Bustnes.

I fremgang

Det å drive egen salong er knalltøft i et marked med mange frisører. Konkurransen bekymrer imidlertid ikke Bustnes.

– Vi har de siste årene hatt en svært positiv utvikling, og vi merker at antallet nye kunder stadig øker, og folk kommer tilbake. De er tydeligvis fornøyde med arbeidet vi gjør, og de trives i salongen. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva vi gjør som gjør at folk er så fornøyde, men med så mange gode tilbakemeldinger, er det ingen tvil om at vi gjør noe riktig, sier hun.

STORTRIVES: Anne-Marie Bustnes (f.v.), Trine Hjell Johnsen og Tina Nordstrøm er tre av dem som jobber hos jubilanten Sofiemyr Frisør. Ikke tilstede: Ellen Hansen og Julie Ottesen.
STORTRIVES: Anne-Marie Bustnes (f.v.), Trine Hjell Johnsen og Tina Nordstrøm er tre av dem som jobber hos jubilanten Sofiemyr Frisør. Ikke tilstede: Ellen Hansen og Julie Ottesen. Foto: Anders Nordheim Dahl

Det er nettopp kunden som står i fokus hos Bustnes og hennes ansatte.

– Vi er svært opptatte av at kundens velvære og opplevelse skal stå i fokus. Det handler om å se kunden, og om å la dem få en velværefølelse og en godfølelse når de går ut herfra. Er ikke folk fornøyde, kommer de heller ikke tilbake, og de anbefaler oss ikke videre. Våre kunder kommer tilbake, og de tar gjerne med seg andre familiemedlemmer og venner. Det betyr mye for oss, sier hun.

Mye jobbing

Å drive frisørsalong betyr mye jobb. Man må alltid holde seg oppdatert, kurse seg og følge med i trendene.

– Da jeg startet, lånte jeg penger av min mor og min far var kausjonist. Det var hånd-til-munn de første årene, men det gikk. Både de og mannen min har vært utrolig støttende og hjelpsomme disse årene, og uten deres backing hadde det blitt vanskeligere å drive, sier Bustnes.

ØNSKER VELKOMMEN: Anne-Marie Bustnes er fornøyd med kundenes tilbakemeldinger.
ØNSKER VELKOMMEN: Anne-Marie Bustnes er fornøyd med kundenes tilbakemeldinger. Foto: Anders Nordheim Dahl

– Jeg tar det aldri som en selvfølge at ting går bra. Ingenting kommer gratis når man driver butikk selv. Det er knallhard jobbing, men det betaler seg også når man står på. Jeg har den samme passionen i dag som da jeg startet med dette yrket. Jeg blir like glad hver gang jeg ser noen gå ut fra salongen med et smil om munnen, sier hun.

Femten nye

Når man har jubileum, er det alltid mange tanker som dukker opp. Hva med fremtiden? Bustnes er soleklar på at hun går for femten nye år, og fremtiden skal sikres med å bli enda bedre på det man er gode på fra før.

– Vi har god flyt i salongen og vi skal fortsette med å bygge videre på våre styrker og det vi er gode på. På sikt kan det godt hende vi vurderer å flytte inn i større lokaler, men det skal selvfølgelig være på Sofiemyr. Det er mange hyggelige folk som bor her og som bruker oss, men vi skulle gjerne sett at vi hadde hatt noen kvadratmeter mer lokaler. Det får eventuelt komme på sikt, men enn så lenge er det kundenes behov som er hovedfokuset vårt, og det skal det bli i femten nye år også, sier hun.

Til toppen