Her ser sjåføren et villdyr i lasten

Når det prøver å bryte seg ut av lastebilen er gode råd dyre. Se hvordan sjåføren løser situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Med puls som antakelig er nær det maksimale, klarer sjåføren å manøvrere lastebilen ut av varehuset han befinner seg i.

Etenfor porten kommer dagens andre store overraskelse: Et målbanner, kameraer og jublende Scania-folk. Han har nenmlig uvitende vært med på å lage en reklamefilm for

Scanias sjåførkonkurranser 2014. Ristingen, brølene og den store hånden i kapellet var bare filmeffekter.

Konkurrerer over hele verden

Scanias sjåførkonkurranser startet som en respons på Europakommisjonens direktiv i 2003 om føreropplæring, som tok sikte på å minimere miljøpåvirkningen fra veitransport ved å øke fokus på trafikksikkerhet og drivstofforbruk. EU-kommisjonen har siden sluttet seg til arrangementet. 

Erik Ljungberg, Senior Vice President Sales Corporate Relations hos Scania, sier at Scania mener gode sjåfører er den viktigste faktoren for å sikre trafikksikkerhet, minimere de miljømessige konsekvensene av veitransport og bidra til en effektiv transportbransje.

- Alle i transportbransjen kan gjøre noe. Å organisere omfattende og krevende konkurranser for lastebilsjåfører over hele verden er ett av Scanias mange bidrag. Lastebilsjåfører, transportbransjen og sponsorer har alle vist stor interesse for konkurransen. Flere enn 500 sjåfører har forhåndspåmeldt seg til konkurransen bare i Tyskland, sier Ljungberg.

- Må kunne takle overraskelser

Mikael Person, General Manager for Scania Driver Competitions, har fulgt konkurransen tett siden starten.

- Vi tror konkurransen har en innvirkning. Ferdigheter og sjåførers fokus på trafikksikkerhet øker i markeder der Scania arrangerer disse konkurransene. Konkurransen har vokst fra 18.000 deltakere for ti år siden til mer enn 85.000, sier han.

 Ikke bare har antall deltakende sjåfører økt. Scania har også møtt en stadig økende interesse fra sponsorer og organisasjoner som samferdselsmyndighetene og trafikksikkerhetsorganisasjoner. Blant sponsorene i Europa finner vi dekkprodusenten Michelin, den internasjonale veitransportunionen (IRU) og det store tilhengerfirmaet Schmitz Cargobull. 

Yrkessjåfører møter flere utfordringer i løpet av en arbeidsdag enn bare det å kjøre fra A til B. Dette prøver man å gjenspeile i årets arrangement ved ha en rekke overraskelser på lur for å holde sjåførene på tå hev.

- I år utfordrer vi sjåførene til å vise at de kan håndtere overraskelser og beholde roen i vanskelige og stressende situasjoner, sier Person. 

I Norge starter konkurransen opp etter påske.

Powered by Labrador CMS