BRUSENDE SUKSESS: Andreas Barnholt Skulberg og Lars Bjergene solgte bra på Bondens Marked i slutten av november, og håper flere vil prøve julebrusen til jul.
Nyheter
BRUSENDE SUKSESS: Andreas Barnholt Skulberg og Lars Bjergene solgte bra på Bondens Marked i slutten av november, og håper flere vil prøve julebrusen til jul. (Foto: Sigbjørn Vedeld)

Lokal brus til jul

Ingen jul uten julebrus, og da velger man selvsagt lokalt.

Gutta i Oppegård Brus ligger ikke på latsiden. Så langt har de solgt godt med brus, og har fått gode tilbakemeldinger på smaken.

– Det som skiller vår brus fra de andre på markedet er at vi alltid bruker lokale og naturlige ingredienser. Oppegård Brus Julebrus, som er den vi selger nå, inneholder blant annet, store mengder ekte, lokale bringebær fremfor kun kunststoffer som mange av konkurrentene våre bruker, forteller Lars Bjergene og Andreas Barnholt Skulberg i Oppegård Brus.

Nye muligheter

Det startet som en elevbedrift, men nå har Oppegård Brus blitt et enkeltmannsforetak, med alt det fører med seg.

– Det som har vært tøffest er kanskje å sette seg inn i alt regelverk som finnes. Det har blitt mye lesing på lover og lignende, for å forsikre oss om at vi holder oss innenfor, sier Bjergene.

Det er riktignok ikke bare utfordringer forbundet med å være et enkeltmannsforetak, forteller gutta.

Julegrantenning Kolbotn Torg 2019 Foto: Sigbjørn Vedeld

– Vi har fått en rekke nye muligheter, og opplever nå å bli tatt mer som en seriøs aktør, som gjør at andre bedrifter ikke er like «redde» for å samarbeide med oss, sier de.

De ønsker å bevare det de kaller «den lokale arven» bedriften er bygget på, men har store tanker om fremtiden.

– Vi har veldig mange planer, men som de fleste vet så er det gjerne en lang vei fra plan til handling. Vi ønsker å utvikle brusen vår videre, og kanskje nå ut litt større enn Oppegård. Vi har helt klart tenkt å fortsette med dette prosjektet, akkurat hvordan skal vi finne ut av i tiden fremover, sier Bjergene.

Mange utgifter

For de to unge gründerne går det mye tid til å utvikle bedriften, og de koser seg med arbeidet.

– Vi har en hverdag som er relativt lik som andre ungdommer, men det blir jo gjerne litt mindre tid til ting som Netflix og telefon, og mer fokus på jobb. Heldigvis er det så gøy å jobbe med brusen, at det blir nesten som fritid det også, sier de to fornøyd.

Gutta har beina godt plantet på jorda, og investerer pengene som kommer inn tilbake i firmaet.

– Når man starter en bedrift så er det veldig mye utgifter og ikke fult så mange inntekter, dette gjelder for oss også. Alt vi tjener på brusen går tilbake til selskapet. Dette gir oss mulighet til å videreutvikle selskapet, så ny telefon er ikke akkurat noe vi prioriterer fra bruspengene, forteller Bjergene.

Løp og kjøp

Brusen kan fås tak i på Svartskog Kolonial, Kaffebaren Kolbotn og Gamle tårnhuset, eller bestilles direkte fra Oppegård Brus via deres Instagramkonto.

– Vi anbefaler alle å ta turen innom en av disse nå i jula for å nyte et bedre måltid. Det er også mulig å kjøpe fra oss på våre salgsdager. Neste salgsdag er 21. og 22. desember på Kolbotn Torg, avslutter Bjergene og Skulberg.

Til toppen