NEDETID: Oppegård IL sine hjemmesider er fortsatt nede etter Spoortz, som leverer IT-løsninger til idrettslaget, fikk systemproblemer før jul.
Nyheter
NEDETID: Oppegård IL sine hjemmesider er fortsatt nede etter Spoortz, som leverer IT-løsninger til idrettslaget, fikk systemproblemer før jul. (Foto: Veronica Grude Docker)

Mengder med data har gått tapt

Spoortz, som leverer løsninger til både Kolbotn IL og Oppegård IL, har fått problemer etter en varslet nedetid. Nå jobbes det på spreng for å få tjenesten opp og gå igjen.

Både Kolbotn IL og Oppegård IL, blant mange andre Follo-klubber, benytter seg av Spoortz, en tjeneste som, blant annet, tilbyr betalingsløsninger, medlemsregister og påmeldingssystemer. Etter en planlagt nedetid for Spoortz sin hostingpartner før jul, har det oppstått problemer som gjør at all data som ble registrert før mars 2019 ikke lenger er tilgjengelige på sidene til idrettslagene. 

– Alt mellom mars og desember 2019 er skrevet over med gamle data. Det betyr at alt som er rettet opp, lagt inn på nytt, oppdatert eller fjernet fra mars 2019 og frem til nå ikke lenger ligger på hjemmesidene våre, sier daglig leder i Oppegård Idrettslag, Hege Frøyna. 

JOBBES HARDT: Daglig leder i OI, Hege Frøyna, forteller at det jobbes intenst for å få orden på problemene. Foto: Sigbjørn Vedeld

Ifølge informasjonen Frøyna har fått fra Spoortz, dreier det seg om et varslet strømbrudd hos Lyse energi. Da strømmen kom tilbake var det ikke mulig å starte opp Spoortz igjen.

– De jobber på spreng med å få alt på plass, sier Frøyna.

Gjør det beste ut av det

I tillegg til å ramme medlemmene i idrettslagene, påvirkes også administrasjonen og lagledere i klubbene. 

– Medlemsregisteret er nede, så vi får ikke sett hvem som har betalt, og heller ikke sett politiattester, for eksempel, sier Frøyna.

Alle nyhetssaker publisert etter mars 2019 er borte, og mange påmeldinger til idrettskoler, fotballskoler og lignende, er også borte. 

– Noe kan vi ha laget i Word og ha på egen pc, som vi bare kan laste inn på nytt, men noe er gjort direkte i systemet,  og det er kanskje borte. Noe er nok tapt, men vi får bare gjøre det beste ut av det, sier Frøyna. 

Hun håper de får orden på problemene og at de er oppe og går som vanlig i løpet av januar. 

– Spoortz har vært gode med informasjon hele veien, og de kommer til å hjelpe hver eneste klubb med å gjenopprette og legge inn dataene. Vi skal ha et møte med dem hvor de lager en tidsplan på det som må gjenskapes, sier Frøyna. 

 – Jobbet dag og natt

Daglig leder i Spoortz, Nina Samuelsen, ønsker ikke å kommentere saken utover at de har jobbet utrettelig med løsninger siden problemene oppsto. 

– Det koker her i dag. Vi har jobbet dag og natt siden 20. desember, og er fryktelig lei oss, sier Samuelsen. 

Til toppen