Frp-regjerer i Samferdselsdepartementet og satser stort på veiutbygging. Miljømål er ingen hindring.

Klima stanser ikke veiutbygging

EUs klimamål kan kreve en reduksjon i biltrafikken i Norge på 20 prosent, men Samferdselsdepartementet kommer likevel til å bygge veier for fullt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) sa tidligere i uken til VG at 20 prosent reduksjon i biltrafikken kan være ett mulig tiltak for å nå EUs klimamål for 2030. Ifølge planen skal Norge kutte utslipp med 40 prosent fra såkalt ikke-kvotepliktig sektor, som transport er en del av.

Men det blir ikke aktuelt å skrinlegge planer for veiutbygging for å nå disse målene, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson i en epost til Dagsavisen.

– Jeg ser ikke at klimamålene vil dempe den politiske viljen til å utbedre veinettet, som vil forbli viktig for mange av transportformene også i fremtiden. Videre veiutbygging og vedlikehold er viktig for næringsutvikling og velstand og trafikksikkerhet, skriver Johannesson.

statssekretær i Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson mener ny teknologi skal gjøre jobben for at Norge skal klare EUs klimamål.

Biltrafikken i Norge fortsetter å øke kraftig, og økningen i 2015 var den største siden 2007. Økningen er ifølge Naturvernforbundet så stor at den overgår gevinsten av de 34.000 nye elbilene som ble sluppet løs på norske veier i fjor.

Likevel mener Johannesson at det er den nye teknologien som skal redde oss.

– Renere teknologi har et kjempestort potensial og vil bli det viktigste tiltaket, framfor forbud og restriksjoner. Vi er godt i gang med overgangen til neste generasjon kjøretøy, som har ingen eller svært lave utslipp. I første halvdel av 2016 var mer enn hver tredje nye bil helelektrisk eller hybrid.

 

Powered by Labrador CMS