Her skal det bli ei femarmet rundkjøring med ny adkomst til Tromsø havn.

Seks vil bygge ny firefelts vei

Entreprenøren Consto Anlegg Nord AS leverte det laveste tilbudet på jobben med å bygge ny firefelts vei, rundkjøring, sykkelvei og fortau nord for sykehuset i Breivika.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Totalt har seks entreprenører levert inn tilbud på arbeidet med å bygge en ny vei med bedre adkomst fra E8 til Tromsø havn i Breivika. Det laveste tilbudet, fra Consto Anlegg Nord, er på 75,76 millioner kroner, mens det høyeste er på 93,15 millioner.

- Vi er glade for at det stor interesse for denne jobben, både fra lokale entreprenører og de større nasjonale aktørene, sier prosjektleder Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen.  

Nå skal Statens vegvesen gå gjennom og kvalitetssikre tilbudene, og i løpet av noen få uker blir det klart hvem som får kontrakten på jobben.

Ny vei for alle

Arbeidet består i å bygge en ny firefelts vei på ca. 500 meter. Denne skal starte etter rundkjøringen nedenfor Universitetssykehuset og ende i ei ny rundkjøring ved Gimlevegen. Det er fra denne rundkjøringen det blir en ny vei ned til havne- og industriområdet i Breivika.

I tillegg blir det egen sykkelvei og fortau for fotgjengere langs den nye veien. Også busspassasjerer vil komme seg raskere frem på den nye veien, fordi den får egne kollektivfelt som får bussen ut av bilkøen.

Disse leverte tilbud på jobben:

  • Consto Anlegg Nord AS (75.764.590,50)
  • Lemminkäinen Norge AS (78.100.777,81)
  • Roald Madsen AS (83.550.724,00)
  • Mesta AS (84.742.085,98)
  • Målselv Maskin (88.652.930,00)
  • Peab (93.151.371,06)

Starter i oktober

Statens vegvesen regner med at arbeidet i Breivika starter i oktober 2017, og vil være ferdig to år senere.

- Vi vil raskt i gang her, for vi vet at dette er en vei mange gleder seg til står ferdig. Ikke minst gjelder det næringslivet i Tromsø. Det kan bety mye for videre næringsutvikling i Tromsø at vi løser opp i denne flaskehalsen, sier Blix.

Les mer om prosjektet her.

Powered by Labrador CMS